دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کمبود دارو در فصل سرما؛ نگرانی برای داروهای تنفسی و آنتی‌بیوتیک‌ها

کمبود دارو در فصل سرما؛ نگرانی برای داروهای تنفسی و آنتی‌بیوتیک‌ها
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به عدم وجود فراوانی در بازار دارویی کشور از وجود نگرانی برای کمبودهای دارویی بیماری‌های فصل سرما خبر داد.
کد خبر : 934197

گروه سلامت خبرگزاری آنا، یاسر مختاری، بیش از ۱۰ روز از آغاز فصل پاییز می‌گذرد و در این میان سرما زودتر از سال‌های قبل وارد کشور شد. بر همین اساس باید در انتظار شیوع بیماری‌های ویروسی مانند انواع سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا‌های فصلی بود.

آغاز فصل سرما در کشور همزمان با آغاز فصل مدارس است. به گفته سهیلا حسن‌زاده متخصص داخلی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با آغاز فصل پاییز، شرایط جوی در بسیاری از مناطق ایران به‌سرعت تغییر می‌کند، هوای سردتر و مرطوب‌تر، کاهش میزان تابش آفتاب و افزایش زمان حضور افراد در محیط‌های بسته، زمینه‌ساز رشد و انتقال ویروس‌ها می‌شود. مطالعاتی که در سال ۲۰۲۲ در مجله Pediatrics منتشر می‌شود، نشان داد که در طول ماه‌های مهر و آبان، شیوع عفونت‌های ویروسی تنفسی مانند RSV و آنفلوانزا تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، همچنین تحقیقات وزارت بهداشت ایران در سال ۱۴۰۱ تایید می‌کند که تعداد بستری‌های مرتبط با عفونت‌های ویروسی تنفسی در کودکان زیر ۵ سال طی ماه‌های پاییز افزایش چشمگیری دارد.

تجربه سالیان قبل و کمبود سرم

در برخی از سال‌های گذشته در زمان فصل سرما برخی از دارو‌ها مانند انواع سرم‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های ویژه کودکان دچار کمبود شدند. این موضوع با توجه به اینکه از ابتدای استقرار دولت چهاردهم اعلام شد که بیش از ۳۰۰ قلم دارو دچار کمبود است بیش از هرچیز نگران کننده به نظر می‌رسد.

 
همزمان با این موضوع با توجه به تأخیری که در اختصاص ارز دارو وجود داشته است این امکان وجود دارد که خرید‌های دارویی و برای ذخیره فصل سرما به موقع انجام نشده و در نتیجه با کمبود‌هایی مواجه شویم.

دارو وجود دارد، اما کم است

شهاب‌الدین جنیدی، عضو هیئت رئیسه انجمن داروسازان ایران، در گفتگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه شرایط بازار دارویی کشور مانند وضعیت آب در کشور است، گفت: ما می‌گوییم در کشور آب وجود دارد، اما کم است؛ الان دقیقا شرایط دارویی در کشور اینگونه است؛ دارو موجود است، اما فراوانی آن کم است.

وی افزود: سهمیه بندی‌های هوشمندانه دارو با مدیریت و نظارت سازمان غذا و دارو، معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها و شرکت‌های پخش به این معنی است که دارو با فراوانی و مواجه نیست و این نگرانی برای مردم وجود دارد که با کمبود مواجه شویم چرا که زمانی فراوانی وجود داشته باشد دیگر سهمیه بندی وجود ندارد.

این داروساز با بیان اینکه علی‌رغم این نگرانی‌ها دارو طی چندماه گذشته وضعیت پایدارتری را نیز می‌گذاراند، گفت: با این حال بازار دارویی و بسیاری از اقلام به صورت میلی‌متری پاس می‌شوند. این به این معنی است که کمبود مطلق دارو وجود ندارد، اما فراوانی هم نیست.

جنیدی ادامه داد: در این شرایط نگران این هستیم که با فزایش مصرف در برخی از اقلام در ماه‌های پیش‌رو و عدم تأمین دارو‌هایی که هنوز موجودی آنها در شرایط پایداری قرار ندارد با کمبود‌هایی دارویی مواجه شویم.

وی تأکید کرد: سامانه تیتیک، سهمیه‌بندی‌های سازمان غذا و دارو و معاونت‌های دانشگاهی به شکل مستمر بر نحوه توزیع داور توسط داروخانه‌ها نظارت داشته و این آرامش نسبی ما حصل این مدیریت است.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان یادآور شد: هنوز نگرانی در مورد دارو‌هایی مانند انسولین، وارفارین و دارو‌های تنفسی وجود دارد، از سوی دیگر برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و اسپری‌های تنفسی جزو اقلامی است که باید برای فصل پاییز و زمستان برای آنها چاره‌اندیشی کرده و نگاه دقیقتری به آن کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دارو
ارسال نظر
قالیشویی ادیب