دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1403 - 00:03

تولید محصولی فناور که در جراحی دندان از لثه‌ها محافظت می‌کند

تولید محصولی فناور که در جراحی دندان از لثه‌ها محافظت می‌کند
یک شرکت فناور موفق به تولید تجهیزات فناور و کاربردی شده که حین درمان و جراحی دندان به‌خوبی از صدمه به لثه‌ها جلوگیری کرده و مانع زخمی‌شدن آنها می‌شود.
کد خبر : 934081

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ امروزه کمتر کسی است که به بیماری‌های دهان و دندان مبتلا نشده باشد، بیماری‌های دهان و دندان از یک سو و هزینه‌های کمرشکن از سوی دیگر موجب شده بسیاری از مردم درد دندان و بیماری را تحمل کنند و قید جراحی را بزنند.

از سویی مواد مورد استفاده در جراحی دندان به‌گونه‌ای است که بیش از 70 درصد گرانی درمان بیماری دندان به این مواد بازمی‌گردد.

براین اساس، یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران موفق به تولید محصولاتی فناور مبتنی بر فناوری‌های روز شده که حتی استانداردهای بین‌المللی را اخذ کرده‌ و محصولات متنوعی از سفیدکننده‌های دندان تا کامپوزیت‌های دندانی تولید شده‌اند.

مدیر این شرکت فناور در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا اظهار کرد: ابتدا در قالب یک گروه سه نفره فعالیت خود را آغاز کردیم و این سه نفر علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، تجربه کار در زمینه آزمایشگاهی، مواد دندانی و مباحث مدیریتی را داشتند.

سیدامیر نفیسی‌پور اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ یک شرکت راه‌اندازی کردیم و نام آن را «اورنگ اکسیر اوژن» گذاشتیم و اکنون در مرکز رشد دانشگاه  علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران مستقر هستیم و فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

وی درباره شرکت فناور و زمینه کاری آن توضیح داد: این شرکت فناور درزمینه تولید طیف گسترده‌ای از محصولات فعالیت می‌‌کند و ابتدا روی طرح تولیدی، تحقیقات اولیه را انجام می‌دهیم و تحقیقات میدانی شامل مواد اولیه موردنیاز، ماشین‌آلات و بازار محصول است.

مدیر شرکت فناور افزود: ازسویی به تولید نمونه اولیه می‌پردازیم و آزمایش‌های کیفی را روی محصول موردنظر انجام می‌دهیم و استراتژی ما تولید متنوع از محصولات مواد دندانی است.

تولید تجهیزات فناور دندانپزشکی با استانداردهای بین‌المللی

نفیسی‌پور درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: سه سال پیش فعالیت تولیدی خود را آغاز کردیم و تاکنون توانسته‌ایم ۱۲ محصول مواد دندانی تولید کنیم.

تولید محصولی فناور که حین جراحی دندان از لثه‌ها محافظت می‌کند

وی یادآور شد: برای محصول «وارنیش سدیم فلوراید» استاندارد بین‌المللی از دانشگاه تهران دریافت کردیم و محصولات متنوعی از سفیدکننده‌های دندان تا کامپوزیت‌های دندانی را تولید کردیم.

مدیر شرکت فناور، زمینه فعالیت و نوع محصول شرکت را اینگونه تشریح کرد: در زمینه تولید مواد دندانی فعالیت می‌کنیم و محصولات دارای تنوع زیادی هستند که قابلیت ارتقا و افزایش تنوع را دارند. محصولات دندانی هم شامل کامپوزیت‌های دندانی، سمان، چسب دندان، تمیزکننده‌ها و سفیدکننده‌های دندان است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر که آیا واحد فناور شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟ گفت: فعلاً از محیط مرکز رشد درراستای توسعه و تکمیل محصول استفاده می‌کنیم و یک قراداد در این زمینه با دانشگاه منعقد کرده‌ایم.

مدیر شرکت فناور درباره اینکه محصول شرکت متبوع شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟ تبیین کرد: بهداشت دهان و دندان در هر کشوری یکی از مباحث مهم است و محصولات شرکت می‌تواند در این زمینه به کشور و مردم ایران کمک کند.

نفیسی‌پور یادآور شد: محصولاتی مانند «وارنیش سدیم فلوراید» و سفیدکننده‌های دندانی (سفیدکننده‌های دندانی ما با PH=۶ تولید می‌شود) و کامپوزیت‌های دندانی نیاز‌های اساسی در بازار محصولات دهان و دندان است و این محصولات ارزبری بالایی دارند و تولید داخل کمک زیادی به جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌کند.

وی درباره کاربرد محصول فناور دندان تشریح کرد: این محصولات در زمینه زیبایی، ترمیم و پیشگیری بیماری‌های دهان و دندان کاربرد‌های فراوانی دارند.

نفیسی‌پور درباره کاربرد محصول فناور «وارنیش فلوراید» گفت: این محصول روشی مؤثر برای جلولگیری از پوسیدگی دندان است و ضایعات اولیه در سطح دندان را ترمیم می‌کند تا منجر به ایجاد حفره در دندان نشود، این محصول فناور داخل سرنگ به‌صورت ژل تولید شده است، محصول هیدروژن پروکساید هم دارای کلسیم بوده و بدون تعویض تا 40 دقیقه در سطح باقی می‌ماند و قابل استفاده در ترمیم دندان است.

کامپوزیت‌های دندانی نیاز‌های اساسی در بازار محصولات دهان و دندان است و این محصولات ارزبری بالایی دارند و تولید داخل کمک زیادی به جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌کند

وی درباره محصول LIGHT CURE RUBBER هم تشریح کرد: این محصول فناور می‌تواند حین درمان و جراحی دندان از لثه‌ها به‌خوبی محافظت کند و در درمان‌هایی مانند بلیچینگ ـ اچینگ یا پرداخت و سند بلاست کردن و مهروموم کردن راتکس رابردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر شرکت فناور اضافه کرد: محصول «آرسی پاپ» هم برای آماده‌سازی و پاکسازی شیمیایی ـ مکانیکی ریشه دندان و سهلوت در عمل فیلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول ایده‌آل برای استفاده فایل‌ها و ریمرها، برداشتن لایه اسمیر داخل کانال و حذف یون‌های کلسیم از دیواره و پالپ، پاکسازی پالپ با آزاد کردن حباب‌های اکسیژن توسط کاربامید پروکساید در صورت استفاده همرمان با هیپوکلرید سدیم و نرک کردن و شکل دادن به دیواره کانال دنتین و خارج کردن توبول‌های دنتینال و خارج کردن مواد غیرآلی به کار می‌رود.

مدیر شرکت فناور در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه تجاری‌سازی، مبحث استاندارد و مجوز‌هاست و اگر سرعت گرفتن این مجوز‌ها و استاندارد‌ها بالا برود و موانع اضافی برطرف شود، می‌توانیم به تجاری‌سازی و تولید انبوه سرعت دهیم، اما متأسفانه محصولات وارداتی بسیار سریع‌تر از محصولات تولیدی مجوز دریافت می‌کنند.

نفیسی‌پور درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟ گفت: در دو مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی پرند و دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی قلهک فعالیت داشتیم و از مسئولان این دو دانشگاه و مسئولان مرکز رشد، حمایت‌های زیادی گرفتیم، اما باید زمان استفاده از این مراکز را بیشتر کنند و یک زمان ویژه به این مراکز اختصاص بدهند.

وی برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه پیشنهادی مطرح کرد و ادامه داد: یک تجربه جالبی دارم از دانشگاه سئول کره‌جنوبی. ساعت ۲ شب تمام کارگاه‌ها و کتابخانه‌های این دانشگاه باز بود و دانشجویان و حتی افرادی خارج از دانشگاه مشغول به فعالیت بودند، بنابراین نگاه مسئولان به این مراکز و کسانی که می‌خواهند کاری را پیاده‌سازی کنند، باید تغییر کند.

مدیر شرکت فناور بیان کرد: ۸ ساعت کار معمول برای موفق شدن یک شرکت در حال رشد کافی نیست، بلکه در اختیار قراردادن امکانات و ماشین‌آلات برای شروع یک کار بسیار مهم بوده و تسهیلات ویژه مالی می‌تواند برای توسعه این مراکز مهم باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب