دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع کشور (۷۰)

ایستادن ایران در لبه تکنولوژی صنعت لبنی/ تجهیز‌ کارخانه‌ها هزینه تولید را تثبیت می‌کند؟

ایستادن ایران در لبه تکنولوژی صنعت لبنی  تجهیز‌ کارخانه‌ها هزینه تولید را تثبیت می‌کند؟
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات لبنی گفت: باید توجه داشت که صنایع تولید محصولات لبنی سال‌ها است که پیشرفته شده و از شکل سنتی خود فاصله گرفته و به پیشرفته‌ترین فناوری تولید مجهز شده است تاحدی که می‌توان گفت، ایران در لبه تکنولوژی این صنعت ایستاده است.
کد خبر : 934016

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نهادینه شدن تکنولوژی در صنایع مختلف یکی از اهداف برنامه توسعه هفتم است که بر اساس آن تولیدات با سرعت بیشتر و با روش‌های نوین به بازار مصرف برسد. البته به غیر از نیاز به تولیدات فناورانه، موضوع کاهش هزینه‌های تولید و تاثیرآن در قیمت نهایی کالا همواره مورد نقد و بررسی از سوی کارشناسان و صاحبان صنایع قرار گرفته است.

طبق روال سال‌های گذشته چند هفته‌ای بود که دامداران کشور منتظر ابلاغ قیمت جدید مصوب شیرخام بودند، تا اینکه غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم، نرخ جدید را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت تعیین شده برای شیر با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به قیمت ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری‌ها تصویب شد. این در حالی است که قیمت شیر خام در سال گذشته کیلویی ۱۵ هزار تومان بود.حالا با این نرخ جدید سرنوشت قیمت محصولات لبنی به مراتب تغییر خواهد کرد.

در همین باره علی احسان ظفری، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آنا، گفت: توسعه فناوری در حوزه تولید لبنیات مفروض است، اما باید توجه داشت که صنایع تولید محصولات لبنی سال‌ها است که پیشرفته شده و از شکل سنتی خود فاصله گرفته است. صنایع تولید لبنیات سال هاست که به پیشرفته‌ترین فناوری تولید مجهز شده است و می‌توان گفت، ایران در لبه تکنولوژی این صنعت ایستاده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان محصولات لبنی در ادامه تاکید کرد: صنایع تولید لبنیات سال‌هاست که پیشرفته‌ترین فناوری تولید مجهز شده است و از همسایگان کشور نیز پیشرفته تر هستیم؛ اما هزینه‌های تولید علاوه بر اینکه تثبیت نمی‌شود، هر روز افزایش می‌یابد.

عوارض صادراتی چربی افزایش می‌یابد

رئیس اتحادیه تولید کنندگان محصولات لبنی تاکید کرد: صادرات چربی موجب شده است که قیمت چربی بسیار بالا رود؛ به همین جهت در جلسه وزارت جهاد کشاورزی تعیین شد که عوارض صادرات چربی افزایش یابد. شایان ذکر است که عوارض صادراتی و همچنین ارزش بالای این محصول در کشور‌های مقصد موجب شده بود تا با صادرات بی رویه دست مردم از مصرف این محصول در فرآورده‌های لبنی کوتاه بماند.

هرچند بیشتر کارخانه‌های تولید لبنیات در کشور به تکنولوژی روز تجهیز شده اند، اما با توجه به هزینه‌های جاری،تولیدگران تمام می‌شود.تجهیز‌شدن کارخانه‌ها به فناوری،تولیدات را در حد استاندارد جهانی رسانده اما نتوانسته موضوع هزینه‌های تمام شده را با توجه به نوسانات قیمت مواد اولیه، به تثبیت برساند

ظفری ادامه داد: به منظور حفاظت از حقوق مردم اتحادیه نیز از افزایش عوارض صادراتی چربی حمایت کرده و این موضوع را در حفاظت از امنیت غذایی مردم و عدم خروج حقوق از مرز‌ها موثر می‌داند و با مصوبه وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود که صادرات چربی کمی محدودتر شود.

افزایش قیمت ۲۰ الی ۲۵ درصدی قیمت محصولات لبنی

رئیس اتحادیه تولید کنندگان محصولات لبنی گفت: با افزایش قیمت شیر خام پیش بینی می‌شود که قیمت محصولات لبنی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و البته که این افزایش قیمت فقط در خصوص ۴ قلم محصولی که به قیمت گذاری دولتی شناخته می‌شود نیست.

ظفری ادامه داد: افزایش قیمت تمامی محصولات لبنی مطابق با مصوبه خرداد ماه سال ۱۴۰۲ و بر پایه قیمت محصولات در آن مصوبه بایستی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد و البته باید توجه داشت که افزایش قیمت تمامی محصولات لبنی از ۴ قلم محصول تعیین شده تبعیت می‌کند.

بالاترین تکنولوژی تولید محصولات لبنی را داریم / صادرات چربی محدود می شود

تولید محصولات با افزودنی ممنوع

رئیس اتحادیه تولید کنندگان محصولات لبنی در خصوص برخی از تولیدات لبنی که با افزودن ویتامین و ... قیمت بالاتری را تعیین می‌کنند گفت: حجم تولید این نوع محصولات در حدی نیست که موجب تغییراتی در بازار شود؛ همچنین تولید کنندگان محصولات لبنی باید توجه داشته باشند که نباید اقدام به تولید این نوع محصولات کنند.

وی ادامه داد: تولید این نوع محصولات صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و به نوعی با مردم بازی کردن است، به همین جهت  تاکید می‌شود که اقدام به تولید آن‌ها نشود و اگر تولید هم شود تاثیری در قیمت بازار لبنیات نخواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب