دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو با آنا تشریح شد؛

جزئیاتی از تألیف کتاب‌های «تلافی مهر و ماه در مدار عشق» و «صوفیانه‌های یک شاعر نقاش»

جزئیاتی از تألیف کتاب‌های «تلافی مهر و ماه در مدار عشق» و «صوفیانه‌های یک شاعر نقاش»
یک استاد دانشگاه، جزئیاتی از دو عنوان کتاب «تلافی مهر و ماه در مدار عشق» و «صوفیانه‌های یک شاعر نقاش» را که مختصری از زندگینامه جلال‌الدین محمد بلخی ملقب به مولاناست، تشریح کرد.
کد خبر : 933938

مهدی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره کتاب «تلافی مهر و ماه در مدار عشق» اظهار کرد: در این کتاب، مختصری از زندگینامه جلال‌الدین محمد بلخی ملقب به مولانا که یکی از بزرگ‌ترین شعرای مشرق زمین بود توضیح داده شده است.

وی بیان کرد: مولانا جان فرشته‌واری بود که قفس تن را شکسته می‌خواست؛ انگار آدمی از عالمی دیگر بود که غربت خاک دامن‌گیرش شده باشد.

مؤلف کتاب «تلافی مهر و ماه در مدار عشق» بیان کرد: مولانا زندگی خود را وقف بزرگداشت نام عظیم و اعظم جان جهان کرده بود؛ هرچند به رنگ‌ها و گونه‌های متفاوت، گاه در کسوت شریعت و زمانی نیز در جامه طریقت، نگاه ویژه‌ای داشت.

عبدالهی به ویژگی بارز مولانا در سرودن اشعارش اشاره کرد و افزود: آنچه مسلم است اینکه مولانا اکثر آثار خود را در اوج هیجان روحی، طوفان‌های درونی، سماع‌های آنی، حال‌ها و جذبه‌های ناگهانی، یعنی که شاعر از خویش بر می‌شده، سروده است.

وی اضافه کرد: کتاب «تلافی مهر و ماه در مدار عشق» در ۸۸ صفحه با تیراژ یک‌هزار  جلد در انتشارات قلم محقق به چاپ رسیده است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره کتاب «صوفیانه‌های یک شاعر نقاش» اظهار کرد: یکی از علوم ادبی علم بیان است که از صور خیال چهارگانه تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز سخن می‌گوید.

عبدالهی با بیان اینکه در عالم ادب، یک معانی را به طرق و معنای مختلف، البته با شرط تخیل بیان می‌کنند، افزود: ادیب، یک معنی یا مفهوم را به شیوه‌های گوناگون و خیال‌انگیز ادا و بیان می‌کند و اساس بیان همین ادای معنای به گونه‌های متفاوت و مخیل است.

مؤلف کتاب درباره علم بیان افزود: علم بیان می‌آموزد که چگونه باید مقصود شاعران را از واژه ها، ترکیبات وعبارات که در معنای اصلی بکار نرفته اند، بازیافت و فهمید.

مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی میانه، علم بیان را تنها راه اصلی ورود به جهان ادب و بهره‌یابی از آثار ادبی دانست و خاطرنشان کرد: در این پایان‌نامه شعر معاصر یعنی شعر نیمایی از دیدگاه علم بیان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عبدالهی با اشاره به اهداف کلی این کتاب تبیین کرد: تحلیل و بررسی صور خیال در شعر نو و شناخت بزرگان نوپرداز دربه‌کارگیری هرچه بهتر صورخیال در پردازش شعر و بسط و گسترش، معانی، مفاهیم و مقاصد با صورخیال در حوزه سرایش شعر جهت آموزش از دستاورد‌های تحقیق برای آنان که در جایگاه تعلیم و تربیت قرار دارند، است.

وی تشریح کرد: کتاب صوفیانه‌های یک شاعر نقاش در ۵ فصل و ۱۷۵ صفحه با تیراژ یک‌هزار جلد در انتشارات قلم محقق به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب