دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1403 - 11:04

کره‌جنوبی و اسلواکی بر سر همکاری راهبردی و انرژی هسته‌ای توافق کردند

کره‌جنوبی و اسلواکی بر سر همکاری راهبردی و انرژی هسته‌ای توافق کردند
نخست‌وزیر اسلواکی و رئیس جمهوری کره‌جنوبی بر توسعه روابط راهبردی دوجانبه و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های امنیت، انرژی هسته‌ای و تجارت توافق کردند.
کد خبر : 933916

به گزارش خبرگزاری آنا از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول و رابرت فیتسو توافق کردند تا روابط دوجانبه را تقویت کرده و در صنایع انرژی بدون کربن (سبز) همکاری کنند؛ این در حالی است که کره جنوبی قصد دارد برای طرح آتی نیروگاه هسته‌ای اسلواکی پیشنهاد همکاری دهد.

در این دیدار دوجانبه، رهبران دو کشور بیانیه‌ای در زمینه ایجاد یک مشارکت راهبردی شامل همکاری در حوزه‌های امنیت، دفاع، اقتصاد، تجارت، انرژی و فناوری به تصویب رساندند.

دو طرف همچنین تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری جامع انرژی امضا کردند که شامل منابع انرژی بدون کربن از جمله انرژی هسته‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن می‌شود.

این تفاهم‌نامه در حالی امضا شد که اسلواکی قصد دارد یک واحد جدید نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت حداکثر ۱۲۰۰ مگاوات در نیروگاه جاسلوفسکه بوهونیتسه در منطقه غربی این کشور احداث کند.

بنا به گزارش‌های رسانه‌ها، اسلواکی دارای پنج رآکتور هسته‌ای است که نیمی از برق این کشور را تامین می‌کنند و یک رآکتور دیگر نیز در حال ساخت است.

درهمین پیوند، شرکت هیدرو و انرژی هسته‌ای کره‌جنوبی (KHNP) علاقه‌مندی خود را به همکاری در طرح‌ هسته‌ای اسلواکی ابراز کرده است.

لازم به یادآروی است که این شرکت به عنوان پیشنهاد دهنده برتر برای طرح‌های مشابهی در جمهوری چک انتخاب شد.

یون و فیتسو همچنین تفاهم‌نامه‌ای برای چارچوب ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری امضا کردند تا راه را برای آسان سازی فرایند تجارت و سرمایه‌گذاری هموار کنند.

رئیس جمهوری کره جنوبی در این دیدار دوجانبه اظهار داشت: ایجاد مشارکت راهبردی با اسلواکی پایه‌ای برای تقویت روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف، از جمله تجارت و سرمایه‌گذاری، انرژی و زنجیره‌های تامین خواهد بود.

وی افزود: سئول آماده توسعه همکاری با اسلواکی در میان بحران پیچیده جهانی است.

فیتسو هم از پاسخ مثبت کره جنوبی برای همکاری در صنعت هسته‌ای قدردانی و ابراز امیدواری کرد که مذاکره بین دو کشور به سمت «همکاری عمیق‌تر» ادامه یابد.

وی با بیان اینکه مایل به گفت‌وگو برای همکاری در زمینه تجاری و سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش انرژی هسته‌ای هستیم، افزود: بسیاری از شرکت‌های کره‌ای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بیشتر هستند و ما متعهد به فراهم کردن یک محیط مناسب به ویژه از نظر شرایط اقتصادی هستیم.

بنا به گزارش رسانه‌ها، تجارت کره‌جنوبی و اسلواکی در سال گذشته تقریبا به چهار میلیارد دلار رسید که بیشتر شامل خودروها و قطعات خودرو بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب