دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

محقق داماد: حوزه‌های علمیه باید جامعیت علمی را در دستور کار قرار دهند

محقق داماد: حوزه‌های علمیه باید جامعیت علمی را در دستور کار قرار دهند
عضو پیوسته فرهنگستان علوم گفت: حوزه‌های علمیه باید در عین حال در کنار تخصص، جامعیت را نیز مدنظر داشته باشند.
کد خبر : 933617

آیت الله مصطفی محقق داماد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره جامعی نگری علمایی چون حسن‌زاده آملی و ضرورت الگوبرداری از این رویکرد در حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی یک نمونه از تحصیل کردگان حوزه های سنتی اسلامی بودند. در حوزه های سنتی علوم اسلامی، رشته های بسیاری به طور وسیع و جامع وجود داشت و تنها یک رشته نبود؛ رشته های بسیاری از جمله فقه و اصول ، فلسفه و منطق، ادبیات عربی، تفسیر و حدیث و... در کنار این رشته ها در سال های سابق نجوم نیز تدریس می‌شد.

وی ادامه داد: مرحوم علامه حسن زاده نیز نه تنها در رشته های الهیات تخصص داشتند، بلکه در نجوم نیز بسیار تبحر داشتند بگونه ای که از ایشان در سنین جوانی تقویم نیز منتشر میشد و از این جهت بعنوان نمونه بقیه السلف ماضین بشمار میروند که باقیمانده قدیمین بودند که جامع بین تمام این علوم بودند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم بیان کرد: از طرفی نیز ایشان خطیب بودند و بسیار خطابه و موعظه زیبایی داشتند، همچنین اشعار فارسی و عربی بسیاری را از بر بودند و حافظه بسیار قوی و خوبی داشتند. مرحوم علامه حسن زاده آملی یک نمونه جامع و کامل از طلاب سنتی علوم انسانی بودند که متاسفانه امروزه از این نمونه افراد در حوزه های علمیه بسیار معدود هستند و تعدادشان بسیار اندک است و در حوزه های علمیه این جامعیت رو به از دست رفتن است.

محقق داماد در پاسخ به اینکه حوزه های علمیه در این راستا چه راهبردی را باید در پیش بگیرند، گفت: حوزه‌های علمیه باید در عین حال در کنار تخصص، جامعیت را نیز مدنظر داشته باشند؛ به این صورت که بعنوان مثال طلاب باید ادبیات فارسی، ادبیات عربی و تاریخ تمدن جهان را در کنار علوم الهی به خوبی بدانند.

وی درباره ارتباط طلاب با دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه باید از طلاب در رشته‌های علوم الهیات استفاده کند و طلاب نیز باید خود الگویی در رشته‌های علوم الهیات برای دانشگاه باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب