دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دادستان کل کشور وارد بیرجند شد

دادستان کل کشور وارد بیرجند شد
حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور برای بررسی آخرین وضعیت حادثه معدن جوی طبس وارد بیرجند شد.
کد خبر : 933495

به گزارش خبرگزاری آنا، دادستان کل کشور برای بررسی آخرین وضعیت حادثه معدن جوی طبس، وارد بیرجند شد. همچنین با حضور حجت الاسلام محمد موحدی آزاد دادگاه‌های صلح مرکز استان افتتاح می‌شود.

دادستان کل کشور در بدو ورود به شهرستان بیرجند به گلزار شهدای این شهرستان رفت.

سفر حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد به استان خراسان جنوبی با استقبال جواد قناعت استاندار، رئیس کل دادگستری، دادستان و جمعی از مدیران استان آغاز شد.

حضور در مراسم افتتاح دادگاه‌های صلح مرکز استان و حضور در مراسم افتتاح ساختمان دادگاه صلح شهرستان بیرجند از جمله برنامه‌های دادستان کل کشور در خراسان جنوبی است.

موحدی‌آزاد: اعلام قصور حادثه معدن فعلا امکان‌پذیر نیست

حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد صبح امروز در جریان سفر به بیرجند و در دیدار با آیت‌لله سیدعلیرضا عبادی درباره حادثه معدن اظهار داشت: اظهارنظر درباره چگونگی قضیه اینکه قصور بوده یا خیر و تا چه حد و چه کسی مقصر است به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست لذا اظهارنظر قطعی را بازپرس پرونده ارائه خواهد داد که عهده‌دار بررسی مدارک و نظرات است. 

وی با بیان اینکه به دستور رئیس کل قوه قضائیه تیم مشورتی برای مشاوره حقوقی به بازپرس پرونده، تشکیل شده و همواره در پرونده‌های مهم این تیم مشاوره‌ای وجود دارد، افزود: در یک سال اخیر در بحث معادن کشور پنجمین یا چهارمین مورد حادثه است که رخ داده و حادثه معدن مازندران، سمنان، شازند اراک و از همه مهم‌تر در طبس بوده است. 

دادستان کل کشور گفت: در چنین پرونده‌هایی بازپرس از متخصصان مشورت می‌گیرد و اگر نیاز به ارجاع کارشناس باشد ارجاع می‌دهند بعد از اتمام تحقیقات، اظهارنظر بازپرس قابلیت استناد دارد گرچه بعد از صادر شدن رای قطعی دادگاه می‌توان قصور را اعلام کرد لذا هرگونه اظهار نظری به مصلحت نیست بلکه اخلال در امر تحقیقات بازپرس است. 

موحدی‌ با تاکید بر اینکه باید ابعاد این حوادث دقیق بررسی شود تا بدانیم چه علتی باعث چنین اتفاقاتی می‌شود افزود: کارگرانی که برای اداره زندگی مشغول کار در معدن هستند دچار حادثه می‌شوند لذا همه مسئولیت داریم و بررسی، علت‌یابی و پیشگیری از تکرار این حوادث مهم است پس اگر علت آن طبیعی و فیزیکی است باید فکری کرد چون برخی خاک‌ها دوام ندارد. 

وی تاکید کرد: حقوق قانونی و شرعی جانباختگان به هر کیفیت باید به طور تمام رعایت شود و برخی اظهار نظرها صحت ندارد‌.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه یکی از تکالیف اساسی قوه قضائیه بر‌اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری گسترش عدالت است، گفت: تامین آزادی‌های مشروع از دیگر تکالیف قوه قضائیه است و در حوزه احقاق حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم هم تکالیفی داریم.

وی ادامه داد: پیشگیری صرفا از ناحیه قوه قضائیه قابل تحقق نیست بلکه یک امر علمی و پژوهشی است که نیاز به ابزار و امکانات دارد و باید همه بخش‌ها اعم از دولتی و خصوصی، معلمان، مربیان، ائمه جمعه و اساتید دانشگاه همراهی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب