دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

روایتی دغدغه‌مند از جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه

روایتی دغدغه‌مند از جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه
کارگردان نمایش «دلار» گفت: این نمایش به جایگاه کتاب،‌ مطالعه و تأثیر آن بر زیست انسان و همینطور زندگی خود نویسنده می‌پردازد.
کد خبر : 933481

به گزارش خبرنگار آنا، نمایش «دلار» به نویسندگی و کارگردانی مجید صد خسروی و تهیه‌کنندگی «گروه چرخ دنده» به زودی در سالن ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. مجید صد خسروی پیش از این کارگردانی نمایش‌های «مادر»، «به همین سادگی»، «هغت سنگ دانته» و «طبقه کور» را به عهده داشته است. شهاب ذوقی، ملیکا حسینی، میثم پیرمحمدی، رضا آرامش، نسیم پورسلیم، مجید صدخسروی، نرگس خزائلی در نمایش «دلار» به ایفای نقش می‌پردازند.

صدخسروی کارگردان نمایش در گفت‌وگو با آنا گفت: نمایشنامه «دلار» در مورد کتاب و ارزش آن به رشته نگارش درآمده و به جایگاه رفیع کتاب، مطالعه و تاثیر آن بر زیست انسان و نویسنده نگاهی دغدغه‌مند دارد. تاثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی و عدم پشتیبان داشتن این قشر فرهنگی در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد که هر کدام نویسندگان به دلائلی یا از کار کناره گیری می‌کنند و یا در شرایط سخت مشغول به تلاش هستند و بارقه‌های امیدی در نگاهشان به واسطه فرهنگ و هنر وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این نمایشنامه سعی شده با فضایی مفرح و پر انرژی زندگی نویسندگان و افراد نزدیک آن‌ها به تصویر کشیده شود، افزود: سبک نمایشنامه کمدی موقعیت است که با چیدمان مناسب در زمان و مکان نمایشنامه اتفاق‌ها و رویداد‌ها سبب نشاط در کنار آگاهی رسانی می‌شود. دغدغه اصلی بنده کتاب و کتاب خوانی در جامعه بود که سبب آگاهی، رشد و اعتلا جامعه و افراد جامعه می‌شود.

این کارگردان تئاتر درباره بازیگران کار گفت:‌ بازیگر‌ان این نمایش سه نفر از هنرمندانی هستند که پیش‌تر در نمایش «طبقه کور» این شخصیت‌ها را در موقعیت دیگری بازی کرده بودند، سایر شخصیت‌ها هم از طریق دوستان و اساتید که با آنها در ارتباط بودم انتخاب کردم . تمرینات از اوایل تیر با چهار ساعت در هفته شروع شد و تا امروز ادامه دارد ،‌ تمرینات بدنی،‌ بیانی ،‌ بیان، آوا و آشنایی با روان و فیزیک و سایر ویژگی‌های شخصیت در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سبک و شیوه اجرایی نمایش به صورت رئال خواهد بود که در آن از نور‌ها و موسیقی بهره بردیم، توضیح داد: نمایش در بستر کمدی در موقعیت مکانی میشیگان و در دهه ۸۰ میلادی اجرا می‌شود و از دکور متناسب با آن دوران، لباس‌ها و موسیقی افراد معروف آن دوران بهره بردیم که حال و هوای آن روز‌ها را یادآور بشود و به واسطه آن یک پیوند احساسی با ده‌های گذشته کشور خودمان برقرار کنیم.

صدخسروی در پایان از خوانندگان و هنردوستان دعوت کرد تا به دیدن این نمایش بیایند و با هم نفسی و همراهی خود چراغ پرفروغ هنر انسانی تئاتر را روشن نگه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب