دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1403 - 11:27
در آنا بخوانید؛

افزایش شانس باروری موفق با ایده‌های طب ایرانی

افزایش شانس باروری موفق با ایده‌های طب ایرانی
یک پزشک و دانشجوی دکترای تخصصی طب ایرانی گفت: در طب سنتی ایران توصیه‌های فراوانی در مورد نوع تغذیه برای تقویت باروری و درمان ناباروری وجود دارد، به‌طوری‌که یکی از نقاط قوت این طب محسوب می‌شود.
کد خبر : 933410

به گزارش خبرگزاری آنا، مطالعات نشان داده است که افراد با تغذیه و سبک زندگی سالم، شش برابر بیشتر از سایر افراد، افزایش احتمال باروری داشته‌اند و برعکس زنان چاق یا دارای اضافه‌وزن با سطح فعالیت فیزیکی پایین‌تر بیشتر با ناباروری و مشکلات ایجادکننده ناباروری ازجمله تخمدان پلی کیستیک مواجه شده‌اند.

تغذیه سالم و دارا بودن یک رژیم غذایی متناسب، متعادل و متنوع برای جلوگیری از اضافه‌وزن و چاقی و حفظ فرآیندهای متابولیک بدن، می‌تواند به‌طور مستقیم

یک رژیم غذایی مناسب به‌طور مستقیم باتجربه یک باروری سالم ارتباط دارد.

باتجربه یک باروری سالم ارتباط داشته باشد.

مرضیه عیسی خانی، پزشک و دانش‌آموخته طب ایرانی دراین‌باره گفت: بارداری یکی از مهم‌ترین وقایع فیزیولوژیک است که منجر به تغییرات قابل‌توجه جسمی و روانی در خانم‌ها می‌شود. هدف از این تغییرات ایجاد شرایط دلخواه برای لانه‌گزینی، رشد و تکامل جنین است.

وی بابیان اینکه کسب آمادگی برای این دوران لازم و ضروری است، افزود: از دیدگاه طب ایرانی داشتن سبک زندگی سالم بر همه جنبه‌های سلامت انسان ازجمله سلامت باروری مؤثر بوده و سبک زندگی نادرست باروری را کاهش می‌دهد و زمان انتظار آن را طولانی می‌کند.

شش‌گانه طلایی طب ایرانی: تنظیم و هوا، تغذیه، خواب‌وبیداری، فعالیت بدنی، روند جذب و دفع مواد بدنی و حالات روحی و سلامت روان.

عیسی خانی ادامه داد: حکمای طب سنتی برای داشتن سبک زندگی سالم و افزایش قدرت باروری و تداوم نسل، توصیه‌های کاربردی و مفیدی را در 6 بخش ارائه کرده‌اند. این شش‌گانه طلایی معروف شامل تنظیم و هوا، تغذیه، خواب‌وبیداری، فعالیت بدنی، روند جذب و دفع مواد بدنی و حالات روحی و سلامت روان هستند.

وی گفت: به همه افراد به‌ویژه زوجینی که قصد باروری دارند، توصیه می‌شود به‌طور کامل و دقیق با این شش‌گانه ضروری آشنا شوند و با یادگیری و به کار بستن اصول حفظ سلامتی، شانس باروری موفق و اعتدال مزاج جنین خود را افزایش ‌دهند.

این دانش‌آموخته طب ایرانی یادآور شد: تغذیه یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین بخش‌های این شش‌گانه است که برای تقویت باروری و درمان ناباروری باید بر آن تمرکز کرد. خوشبختانه ایده‌های غذایی طب سنتی ایران در این حیطه بسیار غنی است و از دیرباز موردتوجه و استقبال مردم بوده‌ و یکی از نقاط قوت این طب محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه توصیه‌های طب ‌سنتی در حیطه‌ تغذیه باروری به سه دسته کلی تقسیم می‌شود، افزود: دسته نخست شامل عادات غذایی است، برای داشتن یک باروری خوب باید برخی عادت‌های غذایی را در سبک زندگی خود نهادینه کنید.

عیسی خانی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال غذا را خوب بجوید؛ قبل از آنکه کاملاً سیر شوید، دست از غذا بکشید؛ مراقب باشید که به بهانه تقویت بدن، اسیر اضافه‌وزن نشوید؛ درحالی‌که سیر هستید به‌هیچ‌عنوان غذا میل نکنید؛ روی هم‌خوری نکنید و قبل از آنکه معده از غذای قبلی تخلیه شود غذای جدید نخورید؛ از ورزش، مقاربت، استحمام و خواب بلافاصله بعد از خوردن غذا بپرهیزید؛ از نوشیدن آب یخ و انداختن یخ به‌طور مستقیم داخل ظرف آب اجتناب کنید.

وی گفت: دسته‌ دوم شامل مواد غذایی است؛ پیشنهاد‌های غذایی زیر بر اساس متون طب سنتی طراحی‌شده‌اند که مقوی باروری مردان و زنان محسوب می‌شوند و توصیه ‌می‌شود که حضور پررنگ‌تری در برنامه غذایی داشته ‌باشند:

شیر بادام یا فندق، شیر دارچین، جوانه‌ها، معجون چهارمغز، شیر عسل، فرنی، شیر انجیر، شربت شیره انگور، شربت زعفران، شیر نارگیل، انگور، موز، انار، آب انار، انجیر، مخلوط پودر نارگیل و شکر (ترجیحاً شکر سرخ یا پودر نبات)، خرما، توت، گلابی میان وعده های مفید هستند.

- صبحانه‌های مفید برای باروری: تخم‌مرغ، مربای هویج یا زردک، مربای شقاقل، حریره ‌بادام، کاچی یا مخلوط چهارمغز با عسل، مربای به، مربای سیب، فرنی و سمنو.

- ناهارهای مفید برای باروری: نخوداب، آبگوشت، شوید باقالی‌پلو با گوشت، خورش یا خلال بادام، خورش هویج، خورش کدوحلوایی، شیرین‌پلو، زردک پلو، کوکوی نخود و باقالی‌، جوجه‌کباب، کباب گوشت گوسفند، قلیه با دارچین، شلغم و نخود پخته به همراه پیازداغ و خرما.

- میان وعده‌های مفید برای باروری: شیر بادام یا فندق، شیر دارچین، جوانه‌ها، معجون چهارمغز، شیر عسل، فرنی، شیر انجیر، شربت شیره انگور، شربت زعفران، شیر نارگیل، انگور، موز، انار، آب انار، انجیر، مخلوط پودر نارگیل و شکر (ترجیحاً شکر سرخ یا پودر نبات)، خرما، توت، گلابی.

- شام‌های مفید برای باروری: تاس کباب به و سیب، انواع شیر برنج، خوراک بامیه، کوکوی نخود، فلافل، خوراک میگو، خوراک کدو و کدوحلوایی، شامی هویج، سوپ جو یا آش جو، کوفته‌قلقلی و اسفیدباج.

وی یادآور شد: انتخاب هر یک از مواد غذایی فوق بسته به مزاج فرد و بیماری یا اختلالات زمینه‌ای وی متفاوت است که باید تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی ایرانی صورت پذیرد. به‌عنوان‌مثال در افرادیکه اضافه‌وزن دارند، چربی یا قند خون افزایش‌یافته‌ای دارند، خوراک‌های شیرین و پرکالری محدود می‌شود.

 

سرکه و ترشیجات، آب یخ، غذاهای فراوری‌شده و نیمه آماده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، سیب‌زمینی ‌سرخ‌شده نیمه آماده، گوشت‌هایی که به مدت طولانی منجمد شده‌اند، غذاهای کنسرو ‌شده شانس باروری را کاهش می دهند.

عیسی خانی گفت: دسته سوم شامل پرهیزهای غذایی است؛ همچنان که برخی مواد غذایی برای باروری مفید هستند، مصرف بعضی مواد غذایی نیز می‌تواند باروری را کاهش دهد؛ مانند سرکه و ترشیجات، آب یخ، غذاهای فراوری‌شده و نیمه آماده (سوسیس، کالباس، همبرگر، سیب‌زمینی ‌سرخ‌شده نیمه آماده)، گوشت‌هایی که به مدت طولانی منجمد شده‌اند، غذاهای کنسرو ‌شده مانند تن ماهی، مواد غذایی دارای افزودنی‌ ازجمله نگه‌دارنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی مانند شیرینی‌های قنادی، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های آماده و غذاهای صنعتی از این دسته مواد هستند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز ‌کرد. مصرف مکرر این غذاها، سلامت اعضای مختلف به‌ویژه معده و کبد را کاهش ‌‌می‌دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب