دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1403 - 09:58

گروسی چه استنباطی درباره چشم‌انداز تعامل ایران با آژانس دارد؟

گروسی چه استنباطی درباره چشم‌انداز تعامل ایران با آژانس دارد؟
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک خبرگزاری غربی به موضوعاتی، چون احیای برجام، برنامه سفر به تهران، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و برداشت خود از احتمال همکاری هرچه بیشتر این کشور با آژانس سخن گفت.
کد خبر : 933151

به گزارش خبرگزاری آنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژِانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید به این برداشت رسیده که مقام‌های ایران (در مقایسه با گذشته) تمایل بیشتری برای تعامل با آژانس آن‌هم به شیوه‌ای معنادارتر دارند.

گروسی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران دیداری داشته است، به خبرگزاری «رویترز» گفت: آنچه می‌بینم، ابراز تمایل برای تعامل دوباره با ما به ازای برداشتن تحریم‌های غربی است.

مدیرکل آژانس مدعی شد که خواهان پیشرفت واقعی در حل سریع مباحثات فنی با ایران است و می‌خواهد در ماه میلادی اکتبر برای دیدار با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران، به تهران سفر کند.

او در ادامه این اظهارات افزود: باید با یکدیگر هماهنگ کنیم که تا کجا قرار است پیش برویم و (در تعامل با) سایر شرکا چه پیش می‌آید.

گروسی همچنین گفت: ایران سرعت ثابتی را بدون شتاب حفظ کرده است، اما به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤالی در رابطه با چشم‌انداز احیای مذاکرات هسته‌ای هم گفت که مقدمات کار باید از هم‌اکنون آغاز شود، به‌ویژه برای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایه کاهش همکاری ایران، شفافیت لازم را در مورد فعالیت‌های این کشور به دست آورد.

وی درنهایت با بیان اینکه نقش فعال‌تری را برای آژانس متصور می‌شود، مدعی شد: فکر می‌کنم باید به روش دیگری به نتیجه برسیم، زیرا (ادامه) روش قدیمی دیگر امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب