دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1403 - 08:41

حضرتی: لیاقت فدراسیون شنا کمپ تیم‌های ملی نیست؟/ استخر آزادی سرمایه ملی است که فقط وعده بازسازی می‌گیرد

حضرتی: لیاقت فدراسیون شنا کمپ تیم‌های ملی نیست؟  استخر آزادی سرمایه ملی است که فقط وعده بازسازی می‌گیرد
مسئول پایگاه قهرمانی استخر آزادی گفت: لیاقت فدراسیون شنا با رشته‌های متعدد این نیست که یک کمپ اختصاصی داشته باشد؟
کد خبر : 933000

خشایار حضرتی در گفت وگو با خبرگزاری آنا، درباره اینکه نواقص استخر قهرمانی آزادی پس از آنکه کیومرث هاشمی وزیر سابق ورزش قول نوسازی آن را داد برطرف شده، اظهار کرد: همیشه قرار بوده یک کارهایی برای رفع مشکلات استخر آزادی انجام دهند، اما کار خاصی صورت نگرفته است. تنها مرتبه‌ای که اقدامی اجرایی شده در زمین وزارت حمید سجادی بود که سقف استخر آب می‌داد و فیلم‌های آن رسانه‌ای شد، ایرادهای سقف را برطرف کردند تا دیگر چکه نکند. بعد از بازسازی سقف استخر، طوفانی آمد که یک تکه از استخر را برداشت و هنوز آن تکه سقف باز است و پوشش ندارد. فقط با جرثقیل می‌توانند سقف را از بالا درست کنند و از داخل امکان دسترسی نیست.

۵۰ سال از تأسیس استخر قهرمانی آزادی می‌گذرد

وی ادامه داد: هواساز‌های محوطه کماکان غیرفعال هستند و در فصل گرما ایجاد سرمایش نمی‌کنند و در فصل سرما توانایی گرمایش ندارند. شاید با صرف هزینه‌ای نه چندان زیاد بشود نواقص ضروری را برطرف کرد. با این وجود تنها حرف زده شده و کاری پیش نبرده‌اند. جدیدترین وعده‌ای که داده شده این بوده که پس از نوسازی ورزشگاه صد هزار نفری فوتبال، نوسازی استخر آزادی آغاز می‌شود. ۵۰ سال از تأسیس سازه استخر قهرمانی آزادی می‌گذرد. با گذر این همه سال کاملاً طبیعی است که نیاز به بازسازی وجود دارد و خیلی جلوتر هم نیاز به بازسازی بود ولی به هر طریقی بوده این سازه دوام آورده و در حال حاضر استفاده از آن در شرایطی است که نواقص آن درحال افزایش است. تعمیرات و نوسازی را می‌توان گام به گام و به مرور زمان انجام داد، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد.

۱۳ سال است استخر زیرپله را خراب کرده‌اند 

مسئول پایگاه قهرمانی استخر آزادی افزود: استخر زیرپله را که سال ۱۳۹۰ با وعده بهسازی و گرم سازی تخریب کردند هنوز نساخته‌اند. بعد از ۱۳ سال امکان استفاده از استخری که به تیم ملی و سایر شناگران خدمت می‌کرد هم بلا استفاده شده است. استخری که برای آموزش و گرم کردن شناگران کارایی داشت. در زمانی که مسابقات برگزار می‌شد، استخر زیرپله برای گرم کردن و سرد کردن شناگران مورد استفاده قرار می‌گرفت. ولی این استخر را جدا کردند، در ادامه به بخش خصوصی داده شد و در مرحله بازسازی قرار گرفت. عملاً استخر قهرمانی با از دست رفتن استخر زیرپله ناقص شد. وقتی ۵۰ سال یک سازه مستحکم را به حال خود رها کنید بالاخره ایراد‌هایی در آن دیده می‌شود، چون با گذشت این همه سال آرام آرام ایراد‌هایی در آن دیده می‌شود. مثلاً بخشی از لوله‌ها دچار نقص و نشت آب شده‌اند، رنگ برخی از دیواره‌ها پریده، نشست ساختمان منجر به افزایش فاصله بین جداره‌های شیشه‌ها شده، نفوذ سرما و گرما هم شدت می‌یابد.

آزادی تنها استخر استاندارد کشور است

وی خاطرنشان کرد: اگر با صرف هزینه‌های جزئی پس از ایجاد هر ایراد مانع از نواقص بزرگ‌تر می‌شدند، امروز استخر قهرمانی آزادی با مشکلات متعدد روبه‌رو نبود. قرار شد برای مسابقات قهرمانی ناشنوایان یک سری تغییرات ایجاد شود ولی با لغو این رقابت‌ها، موضوع نوسازی منتفی شد. سازه ای، چون استخر قهرمانی آزادی یکی از سرمایه‌های ملی ماست ولی برای حفظ آن هزینه نمی‌کنند. آزادی تنها استخر کشور است که دارای استخر‌های شنا و شیرجه کاملاً استاندارد است. نگهداری از چنین سازه‌ای برای ورزش پایه شنا الزامی بوده، اما توجه نمی‌شود. البته برای دیگر ورزش‌های پایه ژیمناستیک و دوومیدانی هم باید هزینه لازم برای تأمین امکانات پرداخت شود. سرمایه گذاری در ورزش تنها پرداخت پاداش و اعزام به مسابقات بین‌المللی نیست، ایجاد و حفظ زیرساخت‌ها به منظور استفاده ورزشکاران هم نیازی واجب است.

حضرتی: لیاقت فدراسیون شنا کمپ تیم‌های ملی نیست؟/ استخر آزادی سرمایه ملی است که فقط وعده بازسازی می‌گیرد

خیلی از استخر‌ها کیفیت و کارایی ندارند

حضرتی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در شنا یعنی استخر استاندارد و استخر برای تمرین و مسابقه بسازید. استخری بسازید که امکان برگزاری مسابقه بین‌المللی داشته باشد. نه اینکه استخر‌هایی ساخته شود که کاسه استخر دچار مشکل باشد. چون نظارتی وجود ندارد تمامی استخر‌هایی که ساخته می‌شود دچار مشکل هستند. نظارت تنها بر تأسیسات و دوش‌های آن برای رعایت بهداشت است. قاعدتاً باید فدراسیون شنا و هیئت‌های استانی در این امر دخیل باشند تا تأییدیه بدهند. استخر‌هایی داریم که مثلاً خط رفت آن ۲۴.۷۰ و خط برگشت ۲۵.۳۰ است. این استخر قابلیت برگزاری مسابقات ۲۵ متر را ندارد. دیواره استخر کج است و صاف نیست. خطوط T کف استخر در کتاب فینا آمده به چه شکل باشد ولی پیمانکار هر جای استخر که دلش خواسته خطوط T را گذاشته است. در حالی که کار سختی نبوده و هزینه زیادی هم نیاز نداشته است. عدم دقت در ساخت و ساز‌ها باعث شده تا خیلی از استخر‌ها کیفیت و کارایی لازم را نداشته باشد.

تیم ملی شنا از خوابگاه تیم ملی تیراندازی استفاده می‌کند

مسئول پایگاه قهرمانی استخر آزادی افزود: فدراسیون همه تلاش هود را می‌کند، از طریق هیئت‌های خود تمام اصول استاندارد را به اطلاع می‌رساند و همه تلاش خود را می‌کند تا در هر استان هیئت‌ها یک استخر برای تمرین و مسابقه شناگران مستعد در اختیار داشته باشد. متأسفانه در سراسر کشور نهایتاً ۷ هیئت استانی دارای استخر هستند. شرایط تمرین برای تمامی شناگران استانی سخت شده است. فدراسیون شنا همانند رشته‌هایی، چون فوتبال، کشتی و وزنه‌برداری کمپ تمرینی در اختیار ندارد. هیچ استخری را در اختیار فدراسیون نمی‌گذارند تا تمام وقت در اختیار داشته باشد و کمپ خود را آنجا برگزار کند. فدراسیونی که سه رشته شنا، شیرجه و واترپلو را در دو بخش آقایان و بانوان در اختیار دارد. مسابقات آب‌های آزاد هم در مسافت‌های ۵ و ۱۰ کیلومتر در دریا دارد. با وجود این گستردگی ولی کمپ در اختیار فدراسیون نیست. خوابگاه آزادی هم از بین بردند تا فدراسیون برای برگزاری اردو‌ها دچار مشکلات بیشتری شود. برای اردوی اخیر تیم ملی شنا از خوابگاه تیم ملی تیراندازی استفاده می‌شود.

استخر‌ها از مالیات مردم ساخته شده است

حضرتی تأکید کرد: لیاقت فدراسیون ما با این همه رشته این نیست که یک کمپ اختصاصی داشته باشد؟ حداقل امکانات در اختیار فدراسیون نیست تا بتواند تیم‌های ملی خود را هدایت کند و اردو‌های مختلف و متعدد را بدون مشکل برگزار کند. ولی کاری کردند که ورزش پایه و مادر شنا وابسته دیگر رشته‌ها باشد در حالی که در مجموعه ورزشی آزادی رشته‌هایی، چون دوچرخه سواری، قایقرانی، تیراندازی و ووشو کمپ دارند. فوتبال و کشتی هم در وضعیت مشابهی هستند. خاصیت استخر آزادی را نمی‌دانم چیست که اداره کل ورزش و جوانان استان و شرکت توسعه و تجهیز به این فدراسیون کمپ نمی‌دهند. استخرهایی، چون آزادی با بودجه دولتی ساخته شده و این استخر‌ها از مالیات مردم ساخته شده است. همه باید بهره ببرند و نشود که افرادی خاص با توانمندی مالی بهره ببرند و فدراسیون نتواند برای توسعه شنا، شیرجه و واترپلو از استخر قهرمانی آزادی بهره ببرد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب