دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1403 - 00:03

از ساخت انیمیشن‌ تا داروسازی؛ فناوری که به بهبود سلامت عمومی جامعه می‌اندیشد

از ساخت انیمیشن‌ تا داروسازی؛ فناوری که به بهبود سلامت عمومی جامعه می‌اندیشد
یک شرکت فناور به ایده‌ای دست یافته که به کاهش اضطراب و بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌کند؛ البته این پروژه تبدیل به محصول شده و در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد.
کد خبر : 932976

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد فناوری‌های نوین حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مسیر بهینه‌سازی فرمولاسیون مکمل‌های پوست و مو فعالیت می‌کند.

محصولات این شرکت به تولید آزمایشگاهی رسیده و ساخت مکمل‌های تغذیه مبتنی بر دستاوردهای علمی روز دنیا مهم‌ترین اهداف شرکت فناور است.

خبرنگار آنا درراستای بررسی فعالیت این شرکت فناور و دستاوردهای آن گفت‌وگویی را با پویا پدرام رئیس هیئت مدیره شرکت فناور «هامان دارو برتر» ترتیب داده است.

تولید مکمل‌های غذایی با تلفیق خلّاقیت و هنر

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور که دانشجوی ترم آخر دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است، درباره اینکه چه شد جرقه تأسیس شرکت فناور و تولید مکمل‌های تغذیه به ذهن‌تان خطور کرد؟ چنین پاسخ داد: علاقه زیادی به هنر داشتم و خلّاقیت در ایجاد اثر‌های هنری ذهنم را به خود مشغول می‌کرد و بعد از شروع تحصیل در رشته داروسازی دنبال یافتن همین دیدگاه در دانشگاه بودم.

پدرام اضافه کرد: شغل‌های مختلفی را امتحان کردم و دنبال پیدا کردن علاقه خودم در کار و رشته تحصیلی می‌گشتم، البته بسیاری از فعالیت‌هایی که تجربه کردم، نیازمند خلّاقیت نبودند و چالش زیادی در مسیر وجود نداشت، به همین دلیل به سمت مشاغل پرچالش‌تر مانند انجام پروژه‌های انیمیشن بین‌المللی حرکت کردم.

وی عنوان کرد: بزرگ‌ترین دستاوردم در این سال‌ها تجربه کردن محیط‌های کاری مختلف و پیداکردن علایقم بود و اهمیت ارزآوری، اشتیاق آشنایی و ارتباط با افراد مختلف جامعه و خلّاقیت در یافتن راه‌حل، ارزش‌هایی بود که در ذهنم شکل گرفت.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور متذکر شد: در ادامه تصمیم گرفتم مسیری را آغاز کنم که تمام این ارزش‌ها را با مهارتی که در دانشگاه به دست آورده‌ام تلفیق کند، مسیری که شاید بسیار گنگ، دشوار و نشدنی به نظر می‌رسد، اما به خودم قول دادم که هرزمان فقط یک گام جلوی خود را دیدم، یک گام حرکت کنم و بی‌حرکت نمانم.

پدرام متذکر شد: اکنون در ابتدای مسیر سخت کارآفرینی هستم و از درگاه خداوند تعالی توان و اراده حفظ این عهد را طلب دارم. 

وی با معرفی شرکت فناور متبوع خود توضیح داد: این شرکت ایده‌ای بود که برای نخستین‌بار خرداد ۱۴۰۰ بین دو دوست بیان شد و دی‌ همان سال به رسمیت رسید. زمینه فعالیت شرکت فناور، تولید مکمل‌های تغذیه‌ای است، اما دیدگاه کلی شرکت تولید محصولات و ارائه خدماتی است که نه‌تنها به بهبود سلامت جامعه کمک می‌کند، بلکه در مواردی به کادر درمان نیز در کمک‌رسانی به مردم یاری می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: فعالیت این شرکت از خردادماه ۱۴۰۰ آغاز شد و از همان زمان مسیر حقوقی ثبت شرکت و تحقیق و توسعه محصولات را پیدا کردیم.

پدرام تشریح کرد: بزرگ‌ترین دستاورد شرکت در این مدت، تجربه مسیر کارآفرینی و توسعه فردی بود، مسئله‌ای که تأثیر بزرگی در ادامه روند فعالیت شرکت دارد، همچنین رسیدن یکی از محصولات شرکت به مرحله تولید آزمایشگاهی، استقرار در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی و به پایان رسیدن چالش‌های دریافت کارت بازرگانی از دیگر موفقیت‌ها در این مسیر بود.

وی، زمینه فعالیت و نوع محصول شرکت فناور را چنین برشمرد: زمینه فعالیت شرکت، تولید مکمل‌های تغذیه‌ای مبتنی بر دستاورد‌های علمی روز دنیا و ارائه خدمات حمایت کننده کادر درمان است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور در پاسخ به سؤال دیگر که آیا شرکت فناور شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟ گفت: براساس قرارداد منعقد شده بین این شرکت و مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی علاوه بر هزینه اجاره ماهانه برای اختصاص دفتر کار و استقرار در مرکز رشد، درصدی از درآمد ماهانه شرکت نیز به صورت رویالتی توسط دانشگاه آزاد اسلامی دریافت می‌شود.

پدرام مطرح کرد: شرکت فناور تاکنون درآمدی نداشته و تنها سهم شرکت در درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد، مبلغ اجاره ماهانه بوده است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره محصول فناور یادآور شد: تمامی محصولات شرکت بهبود سلامت عمومی جامعه را هدف قرار داده‌اند و خدمات مربوط به کادر درمان نیز با انگیزه افزایش کارایی منابع مورد استفاده توسط مردم معرفی خواهد شد، همچنین با توجه به فرآیند تحقیق و توسعه گذرانده شده در شرکت فناور خدمات و محصولات ذکر شده، قابلیت صادرات و ارزآوری برای کشور را دارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور افزود: محصول اول نوعی مکمل تغذیه‌ای است که با توجه به علم روز دنیا فرموله شده و کاهش اضطراب، استرس و بهبود فعالیت ذهنی را هدف قرار می‌دهد و محصول دوم نیز نوعی rapid test محسوب می‌شود که در بهبود سلامت دهان و دندان کاربرد دارد.

پدرام، نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: یکی از نواقص مشهود تغییر مداوم قوانین است که گاهی در مدتی کوتاه شرایط سخت یا آسان می‌شود و می‌تواند تأثیر زیادی در زمانبندی برنامه‌ها داشته باشد.

قوانین پیچیده شرایط را برای شرکت‌های کوچک دشوار کرده است

وی تأکید کرد: پیچیده بودن برخی قوانین شرایط را برای برخی شرکت‌های کوچک سخت می‌کند؛ به عنوان مثال با توجه به دانش محدود اینجانب، برای ثبت برند، جواز و یا پروانه تولید نیاز است و برای دریافت پروانه تولید قراردادی یک محصول مکمل تغذیه ای، ارائه برند الزامی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور گفت: البته که مورد ذکرشده فقط یک چالش یا ناآگاهی از طرف ما در این مسیر است و راهی برای عبور از آن خواهیم یافت، اما وجود ارگانی متخصص، معتمد و در دسترس برای سهولت اینگونه مشکلات از استهلاک این مسیر خواهد کاست.

پدرام درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه، مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟ گفت: شرکت فناور از زمان آغاز فعالیت خود دنبال استفاده از ظرفیت‌های حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی بوده و مرکز رشد واحد علوم پزشکی تهران نیز بیشترین توجه را در اختیار ما قرار داده است.

وی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار زیادی در حمایت از شرکت‌ها و هسته‌های فناور دارد، اما توجه به این موضوع بسیار مهم است که بیشترین استفاده از این ظرفیت و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی توسط شاغلین دلسوز، حامی و مشتاق دانشگاه انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور خاطرنشان کرد: حفظ و توجه به تلاش این افراد برای رشد و توسعه کشور لازم بوده و درخواست من از مسئولان توجه به این امر مهم در دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز حمایت کننده شرکت‌های فناور است.

پدرام برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه گفت: مدیران مرکز رشد تأثیر بسزایی در رشد و شکوفایی این مراکز دارند، از این رو، توجه به اشتیاق و فعالیت آنها در توسعه مرکز، موضوع مهمی در حفظ و توجه به برخی مدیران یا تغییر برخی دیگر است.

وی افزود: یکپارچه کردن برخی خدمات مانند امکان استفاده از تجربیات متخصصان و مشاور‌ان بین مراکز مختلف حمایتی دانشگاه آزاد، می‌تواند موجب رشد سریع‌تر شرکت‌های مستقر و توسعه کلی مراکز شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناور متذکر شد: با تشکر از خبرگزاری آنا که راهی ارتباطی بین شرکت‌های کوچک فناور و مسئولان را فراهم کرده تا در آینده شاهد رشد و توسعه سریع‌تر شرکت‌های کوچک باشیم، امیدوارم با حمایت‌های لازم، این شرکت‌های کوچک در آینده نزدیک به شرکت‌های بزرگ تبدیل شده و به توسعه تولید و صادرات کشور کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب