دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1403 - 12:32

تاریک و روشن عملیات پیجر

تاریک و روشن عملیات پیجر
اسرائیل با انفجار چند هزار پیجر، فضای جنگ در لبنان را عمومی کرد و به میان مردم عادی کشاند، اما انتخاب این گزینه، اقدامی بود از سر استیصال که برای کم‌رنگ جلوه دادن نقاط ضعف رژیم انجام شد.
کد خبر : 932839

خبرگزاری آنا- عماد نجار: در بررسی عملیات پیجر که دشمن صهیونیست زمینه‌های آن را از چند سال پیش فراهم کرده بود، باید به‌طور واقعی و به‌دوراز احساسات شرایط را واکاوی کرد و قطعاً باید پذیرفت که دشمن ضربه سنگینی را به مقاومت لبنان وارد کرد و البته که حزب‌الله نیز توانست به‌خوبی این حمله را در شرایط سخت تحمل کند و مانع از صدمات ریشه‌ای و بنیادی به مقاومت و شهروندان لبنان شود.

رژیم صهیونیستی هم به‌نوبه خود در هفته‌های اخیر در ابعاد مختلف و با حجم متفاوت صدمات متعددی را پذیرا بود که در ذیل به بخش‌هایی از آن می‌پردازیم:

ابتدا اینکه اسرائیل نتوانست عملکردی مناسب در خنثی‌سازی عملیات اربعین داشته باشد و تنها اقدام سیستم اطلاعاتی نظامیان صهیونیست پیش‌ازاین عملیات هدف قرار دادن مواضعی از جنوب لبنان بود که خالی از هرگونه نیرو و تسلیحات نظامی بودند.

مورد دوم سرعت عمل حزب‌الله و دسترسی به اطلاعات و هدف قرار دادن سیستم امنیتی و اشخاص رده یک و مهم یگان‌های ۸۲۰۰ توسط پهپاد‌هایی بود که در مسیر خود با هیچ مانعی روبرو نشدند.

مورد سوم توان بالای نیرو‌های حزب‌الله در ایجاد شرایطی است که برای حدود یک سال بر شهرک‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی تحمیل و آنها را خالی از سکنه کرده و روند گسترش حملات مقاومت لبنان به سمت مناطق میانی اسرائیل را فراهم آورده است.

مورد چهارم در کنار تخلیه شهرک‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی فرار دو میلیون نفر از صهیونیست‌ها به پناهگاه‌ها در زمان حمله یمن به تل‌آویو است که زنگ هشداری برای کابینه نتانیاهو بود تا علاجی برای جلوگیری از فزونی موج مهاجرت معکوس بیندیشد.

در مورد پنجم، اما شرایط به‌گونه‌ای تغییر کرد که این بار اسرائیل باید تصمیم سختی بگیرد که یا وارد یک جنگ سنگین با حزب‌الله شود یا همچنان در قالب جنگ فرسایشی، پذیرای حملات از سمت شمال باشد.

مورد ششم نابودی اعتبار سامانه‌های ضد موشکی متعدد رژیم صهیونیستی در رهگیری و انهدام موشک‌های مقاومت بود.

در این شرایط کابینه نتانیاهو بالاجبار به سراغ معدود تیر‌های امنیتی رفت که هم پوششی باشد برای نقاط ضعف این رژیم و هم چندین برنامه را هم‌زمان هدف قرار دهد.

در این میان، اسرائیل با انفجار پیجر‌ها و رصد فیلم‌ها و تصاویر مراکز درمانی توانست بانک اهداف خود را به‌روزرسانی کند. درواقع، با اجرای سناریوی انفجار پیجرها، رژیم تهدید خود مبنی بر دسترسی به مقامات ارشد حزب‌الله به‌قصد ترور را علنی کرد.

به‌این‌ترتیب، در پی انفجار چند هزار پیجر، اسرائیل فضای جنگ در لبنان را عمومی کرد و از حوزه مبارزاتی مقاومت خارج و به میان مردم عادی کشاند. این اقدام بدان معناست که صهیونیست‌ها می‌دانند حفاظت از امنیت و جان مردم غیرنظامی جزء اولویت‌های محور مقاومت است و به‌نوعی این انفجار‌ها تهدیدی برای گستردگی جنگ با لبنان و مانعی برای افزایش حملات حزب‌الله لبنان به اسرائیل است.

از طرف دیگر، با انجام عملیات پیجر و نمایش تبلیغاتی رسانه‌ای، قدرت و اقتدار عملیات سهمگین یمنی‌ها در هدف قرار دادن تل‌آویو کم سو شد.

ناگفته نماند که در راهبرد‌های نظامی جهت تخریب روحیه و کاهش توان نیروی انسانی طرف مقابل، آسیب‌رسانی از درون می‌تواند ضربه سنگینی همانند یک عملیات منسجم زمینی باشد که شرایط را برای عملیات‌های بیرونی فراهم می‌کند.

عملیات پیجر توانست دست‌کم در کوتاه‌مدت، برای جامعه صهیونیستی یک فضای امن و توأم با آرامش کاذب ایجاد کند، آن‌هم بعد از یک سال تشویش و هراس از شروع عملیات طوفان الاقصی.

با بررسی موارد فوق‌الذکر باید به این نتیجه رسید که علاوه بر نوع ترکیبی عملیات طوفان الاقصی و هماهنگی محور‌های مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی و همچنین رخداد‌های پس از شهادت اسماعیل هنیه رئیس فقید دفتر سیاسی حماس، مدل جدیدی از تقابلات نظامی بین اسرائیل با مقاومت اسلامی به وجود آمده است.

یکی از اقدامات مؤثر در جلوگیری از بی‌پروایی رژیم صهیونیستی در مواجهه با هر یک از جبهه‌های مقاومت، نفوذ به عمق بیش از ۵۰ کیلومتری از سرزمین‌های اشغالی، افزایش میزان تخریب‌ها در حملات، بالا بردن تلفات دشمن صهیونیستی، هدف قرار دادن چهره‌های سرشناس و رده‌بالای نظامی و سیاسی، از بین بردن توان اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل در مناطق مرزی و داخلی و افزایش پلکانی حملات و رونمایی از تجهیزات قدرتمند و دارای فنّاوری بالا در پاسخ‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب