دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

جزئیات قرارداد ۶ میلیاردی پژوهشی مکتب هنر رضوی و دانشگاه هنر +فیلم

جزئیات قرارداد ۶ میلیاردی پژوهشی مکتب هنر رضوی و دانشگاه هنر +فیلم
جزئیات تفاهم‌نامه ۶ میلیارد تومانی مکتب هنر رضوی و دانشگاه هنر اعلام شد.
کد خبر : 932710

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست انعقاد تفاهمنامه دائم همکاری و قرارداد یک ساله طرح های پژوهشی مکتب هنر رضوی به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر ایران با حضور حسنایی رییس دانشگاه هنر ، حجت الاسلام رنجبران، معاون پژوهشی دانشگاه هنر ایران، حکیمی معاون موسسه افرینش های هنری آستان قدس و رضا استادی نماینده استان قدس در حوزه اجرایی و مدیر پروژه مکتب رضوی ظهر امروز یکم مهر ماه در دانشگاه هنر برگزار شد.

استادی درباره تقارن برنامه و یکم مهر ماه که روز اغاز فعالیت های اموزشی در دانشگاه ها است، گفت: تمدید تفاهمنامه همکاری دو مجموعه موضوع نشست است پیش از این تفاهمنامه ای سه ساله بین دو مجموعه انجام شده بود که بعد از زمان موردنظر و رضایت مجموعه ها مجدد تفاهمنامه همکاری دائم امضا و همکاریها استمرار یافت.

علاوه بر این یک قرارداد پژوهشی به ارزش شش میلیارد تومان با محوریت پژوهش مکتب هنر رضوی هم امضا شد.

حسنایی رییس دانشگاه هنر در صحبت هایی گفت: ما سه سال پیش دست به دامان حضرت رضا شدیم تا هنر رضوی را در دانشگاه هنر تعریف کنیم چون محورهای کار دشوار بود و چیزی که بدست آمد بالاتر از پیش بینی های ما بود. سال گذشته همایشی بین المللی برگزار و  به مصوباتی در آستان قدس ختم شد. یکی از آن‌ها این بود که دو سالانه همایش‌ها برپا شود .

وی با بیان اینکه به همین دلیل برای تفاهمنامه دانشگاه هنر و آستان قدس زمانی تعیین نشد، گفت: مجموعه مقالات، کتابها و فعالیت های پژوهشی و علمی گزارشش اعلام میشود اما امسال انتظار داریم که تمرکز ما روی موضوعات مکتب هنر رضوی بیشتر شود. همایش سال گذشته شروع خوبی داشت که خط پژوهشی را ازین طریق یافتیم. «مکتب هنر رضوی» چیزی نیست که فقط دو سازمان تحت عنوان دانشگاه و موسسه آفرینش‌ها کار کنند، امسال قصد داریم سازمان‌های با حمایت دوستان کار کنیم و این قول را می‌دهیم که ما همیشه تحت عنوان مکتب هنر رضوی کار کنیم.

استادی در تعریف مکتب هنر رضوی گفت: این مکتب به عنوان دال مرکزی موسسه آفرینش‌ها تعریف شده و بدنبال دستیابی به یک الگوی کلام است که به این پرسش پاسخ دهد که چطور میتوانیم مفاهیم بلند رضوی را تبدیل به فرم کرده و در قالب فراورده های هنری تعالیم را به جامعه ارائه کنیم.

سپس حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های رضوی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان با هنر تنیده شده و هنرمندان همیشه آثار هنری بی‌مانند خلق و به یادگار گذاشتند، توضیح داد: هنر اینجا نه یک امر تزیینی بلکه واسطه انتقال مفاهیم به مخاطب جلوه می‌کند و مسئله زیارت با هنر، رنگ و فرم تنیده میبینید و هنرمند انجا فضایی را میبیند . این مسیر باید ادامه یابد تا کشف رموز و رسیدن به یک چارچوب و مدل را به زبان هنر داشته باشیم. این امر با همراهی اندیشمندان در حوزه پژوهش محقق می شود.

وی در ادامه افزود: حتی هنرهای نوظهور و نوپدید که اخیراً ایجاد شده هم مهم است و این ارتباط ما با فضای دانشگاهی و هنری را تنگاتنگ کرده است ، در سه سال گذشته در ارتباط با دانشگاه هنر بارها فعالیت کردیم و در عرصه پژوهش ها هم همکاری هایی شده ، جلسات و اردوها در فضای دانشگاهی و همینطور در مشهد و ارتباط فضای دانشجویی و هنر رضوی انجا شکل گرفت.امیدوارم این مسیر هم به تولید نظریه و هم خلق اثار هنری برای حضور در زندگی مردم بیانجامد.

 



حجت‌الاسلام رنجبران، معاون پژوهشی دانشگاه هنر ایران نیز گفت: اهمیت اسلامی شدن دانشگاه ها و سند اسلامی شدن اینحا خیلی برای ما مهم بود که با تفاهمنامه ما ظرفیت پژوهش ها را تقاضامحور کردیم و پایان نامه هایی با موضوع هنر رضوی تعریف کردیم.

وی افزود: پس ما تلاش کردیم در حوزه محتوایی از ظرفیت‌‍‌های قرارداد نهایت بهره را ببریم و سال قبل منگره رضوی در مشهد برگزار و اساتید مشارکت و زمینه خوبی برای برپایی کارها بود. چند کتاب در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و تعدادی متشر شده است. گرنت های اساتید داوطلب در اختیارشان قرار گرفت و تعدادی از انها الان اماده انتشار است، کارگروه های علمی و پژوهشی و برپایی کرسی های علمی و پژوهشی داشتیم که چند تا در مشهد با موضوع مکتب رضوی برپا و طرح این مسیله در دانشگاه نیاز به طی مقدمات دارد که هم اساتید و هم دانشجویان داوطلب شدند

وی درباره دبیرخانه دایمی این موضوع گفت: دبیرخانه تشکیل و بودجه اش هم مشخص است.

دانشگاه هم سال خود را با عنوان پژوهش با محوریت هنر رضوی تعیین شد اعتباری دراین زمینه مشخص که مشترک با استان قدس رضوی سرمایه گذاری شده که عدد خوبی برای پروژه‌ها و تحقیقات هنر رضوی تعیین شده است که بعدازین ما امادگی داریم با اساتید و دانشجویان داوطلب فعالیت پژوهشی را قرارداد داشته باشیم برگزاری نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌های هنر سراسر کشور نیز تعریف کردیم.

استادی در ادامه گفت: تقویت ادبیات نظری مکتب نظری، گفتمان هنر رضوی، توانمندسازی نیروی انسانی کارامد، تربیت هنرمندان که به زبان روز کار میکنند و توانمندسازی دانشجویان هنر، برگزاری اردو‌های دانشجویی، حمایت از پایان نامه‌ها با موضوع هنر رضوی، نشست‌ها و کرسی‌ها و حمایت از ترجمه آثار و تاسیس نشریه علمی پژوهشی با حمایت وزارت علوم از جمله مفاد قرارداد جدید است.


وی افزود: مبلغی با هدف توسعه مکتب رضوی از هر دو سمت تخصیص و یک کارگروه مشترک از نمایندگان موسسه هنر رضوی و دانشگاه هنر و یک نفر از بیرون تشکیل می‌شود، فراخوان بزودی متتشر می‌شود و عناوین کلی پژوهش‌های مورد نیاز در قرارداد منتشر و در قالب فراخوان بزودی منتشر می‌شود.

استادی یاداور شد: هجده و نوزدهم مهر ماه یک نشست دو روزه با حضور اندیشمندان هنر اسلامی در مشهد با حضور پژوهشگران خواهیم داشت ، مقالاتی انجا ارایه و بیست نفر از اندیشمندان کشور ما حضور مییابند. و از سایت سه زبانه فارسی، انگلیسی و عربی رونمایی خواهیم کرد.

استادی در بخش پرسش و پاسخ گفت: توجه به رویکرد بین الملل، در آستان قدس و موسسه وجود دارد و در طرح‌های پژوهشی حتما از چهره‌های بین المللی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب