دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پویش «اکتشف ایران» در قطر برگزار می‌‌شود

پویش «اکتشف ایران» در قطر برگزار می‌‌شود
موزه هنر اسلامی قطر، پویش «اکتشف ایران» را با هدف سفر هنرمندان قطری به ایران و بازدید از شهرها و اماکن تاریخی و آشنایی بیشتر با هنرهای سنتی کشورمان برگزار می‌کند.
کد خبر : 923342

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی بختیاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوحه و خانم «شیخه النصر»، رئیس موزه هنر اسلامی قطر دیدار و درباره زمینه‌های توسعه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور به ویژه در حوزه موزه‌ها گفت‌وگو کردند.

در این دیدار بختیاری ضمن تبریک انتصاب خانم «شیخه النصر» به مدیریت موزه هنر اسلامی، به تشریح فعالیت‌های مرکز فرهنگی ایران و برشمردن حوزه‌های نمایندگی این مرکز از سوی وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مختلف فرهنگی و علمی و آموزشی کشور پرداخت و پیشنهاداتی را برای همکاری با این موزه ارائه داد.

از جمله این پیشنهادات رایزن فرهنگی کشورمان در قطر می‌توان به برگزاری نمایشگاه لباس اقوام ایرانی، برگزاری نمایشگاه مشترک آثار تاریخی، برگزاری کارگاه‌های مشترک تخصصی موزه بین متخصصان دو کشور و همکاری موزه‌های دو کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها و سطح بالای کارشناسان و متخصصان کشورمان در حوزه ترمیم نسخ خطی و دیگر آثار تاریخی همچون فرش‌های نفیس، پیشنهاد همکاری متخصصان ایرانی از جمله کارشناسان موزه ملی ایران، موزه ملک و موزه آستان قدس رضوی را برای ترمیم نسخ خطی ارائه کرد.

«شیخه النصر» نیز در این نشست، با اشاره به تعداد فراوان موزه‌ها در ایران و آثار تاریخی ارزشمند در این موزه‌ها، حضور گسترده‌تر فرهنگی و هنری کشورمان در فعالیت‌های موزه‌ای در کشور قطر را خواستار شد.

رئیس موزه هنر اسلامی قطر پیشنهاد همکاری با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری پویش «اکتشف ایران» را مطرح کرد و گفت: این پویش که برای کشور‌های مختلف نیز مطرح می‌شود، به مجموعه سفر‌های هنری و آموزشی سالانه گفته می‌شود که برای هنرمندان قطری از سوی موزه هنر‌های اسلامی درنظر گرفته خواهد شد و هدف آن، حمایت از هنرمندان و ارائه مهارت‌های جدید درباره هنر‌های سنتی و اسلامی به آنها است.

وی اضافه کرد: هنرمندان منتخب در طول این سفر از شهر‌ها و اماکن تاریخی بازدید می‌کنند و در کارگاه‌های هنری عملی برای آشنایی بیشتر با هنر‌های سنتی توسط صنعتگران و هنرمندان متخصص شرکت می‌کنند.

خانم شیخه النصر پیشنهاد کرد تا ایران نیز در فعالیت‌های فرهنگی روز «المجتمع» طی هفته اول ماه دسامبر ۲۰۲۴ که کشور‌های زیادی هم حضور خواهند داشت، مشارکت داشته باشد.

حضور خطاطان ایرانی در جشنواره بین‌المللی «خط عربی» دوحه

وی ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده از جمله استفاده از تجربه متخصصان کشورمان در حوزه ترمیم نسخ خطی، بر برگزاری کارگاه‌های مشترک تخصصی بین کارشناسان موزه‌های دو کشور و حضور خطاطان ایرانی در جشنواره بین‌المللی خط عربی در دوحه تأکید کرد.

رئیس موزه هنر اسلامی قطر تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی خط عربی (الرقیم) با همکاری وزارت اوقاف قطر و موزه هنر اسلامی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از تاریخ ۲ جولای تا ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴ به آدرس «مرکز شیخ عبدالله بن زید آل محمود» در دوحه ارسال کنند.

در پایان این دیدار، رایزن فرهنگی ایران پیشنهاد نمایش نسخه فکسمیله از «قرآن رضوی» به عنوان قدیمی‌ترین قرآن به خط حجازی از قرن نخست هجری در موزه هنر اسلامی را ارائه کرد که با پیشنهاد مدیر موزه هنر اسلامی قطر، قرار بر این شد تا این نسخه همزمان با نمایشگاه اختتامیه مسابقه بین‌المللی خط الرقیم به نمایش گذاشته شود.

شایان ذکر است، کتاب نسخه اصل اثر اکرمی، خطاط کشورمان که با خطاطی آیات قرآن تهیه شده و تحت مجموعه‌ای با عنوان «آئینه عبرت» جمع آوری شده، به موزه هنر اسلامی اهداء شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته