علیزاده: هنرمند متعلق به تاریخ و ریشه هایش است/ تا زمانی که شانم حفظ نشود، کنسرت نمیگذارم!
به گزارش خبرنگار آنا، نشست رسانه ای عوامل پروژه موسیقیایی «دستگاه های موسیقی ایران» با حضور حسین علیزاده اهنگساز و موسیقیدان و مولف این پروژه، علی بوستان مدیرتولید مجموعه، شهرام صارمی مجری و آتوسا ارباب نماینده انتشارات کارمان با حضور رسانه ها عصر سی و یکم شهریور ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در ابتدای برنامه بوستان در صحبت هایی گفت: این مجموعه حاصل چهار سال کار فشرده از سال ۹۹ است ، نسخه صوتی آن با همکاری چندین نوازنده معتبر آماده شده که البته در هر ماه بک دستگاه موسیقی ضبط می شد و در ان شرایط کرونا کار دچار تاخیر شد و پایان ضبط مرداد ۱۴۰۱ بود که به میکس و مسترینگ رسیدیم.
نوعی متفاوت از موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی
وی با تاکید براینکه این کار یک نوع متفاوت از موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است، توضیح داد: بجز نشر فیزیکی بنا داریم کار را در بستر مجازی هم انجام دهیم، البته کار تحت وب هم توسط نشر کارمان انجان شده است.
سپس آتوسا ارباب نیز عنوان کرد: برای ما مهم اصالت کار، نوآوری و کیفیت بالای موسیقی و اثرگذاری ان بود که این مجموع هنر اصیل را عمومی سازی کند.این یک نمونه در کسب و کارهای خصوصی است که حمایت از هنر فاخر کرده است.
سپس سیروس جمالی شاعر مجموعه دستگاه های موسیقی نیز که اشعارش را اختصاصی در خدمت این پروژه قرار داده گفت: سعادتی بود در خدمت استاد علیزاده باشیم، تلاش کردم با یک روش جدید و گفتن نام گوشه های ردیف اشعار پیاده سازی شود و خوشحالم که کار آماده شد. دورانی که ما کار کردیم برایمان دوران سختی بود اما تلاش کردیم نفس بکشیم و کار را انطور که استاد علیزاده بما اعتماد کردند و با ابتکار جلو ببریم.
تلاش داریم هویتمان را جهانی کنیم
در ادامه حسین علیزاده اهنگساز و مدیر پروژه با ابراز خرسندی از اینکه پرچم هویت ایرانی را برافراشته گفت: تلاش داریم هویتمان را جهانی کنیم، باید به رگ و ریشه مان اعتبار ببخشیم ، ایران باهمه افت و خیزها فرهنگ جهانی دارد و باید از ان خاطره جاودان ساخت شما با قلم و ما با سیم های ساز مان از فرهنگ حفاظت میکنیم.
وی با بیان اینکه فرهنگ ایران ظرفیت جهانی دارد، توضیح داد: متاسفانه کم کاری نسبت به موسیقی زیاد است بااینکه فرهنگ امر جداناپذیر ما است اما با ان مهربانانه رفتار نشده است، هنرمند دراین فضا باید خود را متعلق به تاریخ و ریشه اش بداند،زمانی از ایران صحبت میکنیم باید حس خوب را منتقل کنیم، اگر ریشه نداشته باشیم کارهای ما تبدیل به حباب می شود.
وی با بیان براینکه ای کاش شرایط به گونه ای باشد که برخی پشت درهای بسته برای هنرمندان تصمیم گیری نکنند ، توضیح داد: باید فضایی فراهم شود که هنرمندان فعالیت هایی را برای ایران انجام دهند. این پروژه در شرایط سختی شکل گرفت و بنا داشتم خلاقیت و نبوغ هنرمندان نسل جوان ایران را بشناسم و برای تاریخ ایران کار کنم.ما گنجینه هایمان زیاد است من هم به ردیف موسیقی ایران مسلط هستم و این ریشه را ارایه کردم.
وی در ادامه بااشاره به ردیف هایی که در سال های اخیر توسط ناشران زیرمیزی متاشر شده و با سرکلاس ها ضبط شده گفت: وقتی استادانی چون صبا، وزیری و شهناز به این نکته مهم در حوزه آموزش پی بردند ، ماجرا شکل دیگری یافت و موسیقی ردیف به درستی به مخاطبان معرفی شد. منتها باادامه این روند شرایط طور دیگری شد و ردیف بسیار تکرار شد .
علیزاده درباره تصمیمات اشتباهی که پیرامون ردیف صورت گرفته اشاراتی داشت و گفت: من بارها مصاحبه کردم و از نقصان های موجود در مراکز آموزشی صحبت کردم. به همین جهت تصمیم گرفتم به ریشه ها طور دیگری نگاه کنم، ردیف مسیری است که مردم آنچنان با آن آشنایی ندارند و من آمدم تا به واسطه طراحی هایی که انجام می دهم، ردیف را به مردم معرفی کنم. البته اینها صرفا آثار مردمی هم نیستند بلکه یک بسته آموزشی خوب است.
وی در ادامه توضیح داد: وقتی به موسیقی فکر می کنیم سخت است که هم تعریف دانشگاهی و هم مردمی داشته باشیم، مسیری که واقعا به تنهایی نمی توانستم آن را انجام دهم ، یک تیم ۱۰۰ نفره همراه من بود.
علیزاده در بخش پرسش و پاسخ درباره معیارهای انتخاب نوازندگان گفت: عشق و ایمان و شوق هنرمندان بعلاوه توانایی و نظمشان در هنر برایمان مهم بود.
قوانین پیچیده و دون شأن هنرمند برای اجرای کنسرت تعریف شده است
در ادامه از البوم موسیقی ردیف دستگاهی حسین علیزاده رونمایی شد. در این مراسم داود گنجه ای، محمود دولت آبادی، علی اکبر شکارچی، حمیدرضا دیبازر، علی جعفری پویان، محمدمهدی گورنگی، نیما جوان، سهراب سلیمی، محمدعلی مراتی در فرهنگسرای ارسباران حضور داشتند.
انتهای پیام/