دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی مشخص شد؛

سردیس ۱۳ شهید شاهین شهر ساخته می‌شود

سردیس ۱۳ شهید شاهین شهر ساخته می‌شود
نخستین دوره سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر با موضوع «سرداران شهید شهر» ازسوی شهرداری و شورای اسلامی این شهر، از بیست و چهارم تا سی و یکم شهریورماه در محل یادمان شهدای گمنام شاهین‌شهر برگزار می‌شود.
کد خبر : 932311

به گزارش خبرگزاری آنا، سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین شهر با بیان این مطلب که شهر شاهین شهر می‌تواند نمادی از شکوه تمدن ایران اسلامی بدل شود، گفت: به همین منظور در شش ماهه پیش رو، این شهر شاهد برگزاری چندین جشنواره ملی در حوزه هنر و فرهنگ خواهد بود.

او افزود: امسال جشنواره‌های ملی فرهنگی هنری در شاهین شهر با سمپوزیوم مجسمه‌سازی و ساخت تندیس سرداران شهید شهر آغاز و به برکت این رویداد، مسیر برگزاری دیگر جشنواره‌ها نظیر؛ جشنواره ملی تئاتر اقتباس، موسیقی خلاق، شعر کودک و حروف‌نگاری طی خواهد شد.

شهردار شاهین شهر ادامه داد: شهدایی که دراین سمپوزیوم سردیس آنها ساخته می‌شود، از سوی شهرداری شاهین شهروبا هماهنگی بنیاد شهید انتخاب شده‌اند و مجسمه سازان این شهرستان اعلام شده و هنرمندان براساس تصاویر، زندگی‌نامه واطلاعاتی که درباره شهدا در اختیارشان گذاشته شده است، مدتی فرصت داشتند تا با این شهدا ارتباط عاطفی و معنوی برقرار کنند تا بتوانند سردیس آنها را با توجه به رویکردی که در مجسمه‌سازی دارند بسازند.
 
احمد سلیمانی دبیر فنی این رویداد گفت: سمپوزیوم مجسمه‌سازی در دنیا از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت هستند و جای بسی خوشحالی است که این روز‌ها شاهین شهر اصفهانی بانی برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی ملی شده است، امیدواریم این رویداد تداوم داشته باشد.

او افزود: تاکنون سمپوزیوم‌های متعددی در شهر‌های مختلف ایران با موضوع‌های متنوع برگزار شده و یکی از موضوعاتی که همواره در سمپوزیوم‌های موضوعی مورد توجه قرار می‌گیرد شهدا هستند. دراین سمپوزیوم ملی سردیس ۱۳ شهید شاهین شهر توسط هنرمندان برجسته کشور ساخته می‌شود و به گنجینه میراث معنوی ایران افزوده می‌شود.

او افزود: در این سمپوزیوم مجسمه‌ها به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر وبا خمیر مجسمه‌سازی ساخته می‌شود و پس از قالب تمام مجسمه‌ها با فایبرگلاس و یا برنز ساخته خواهند شد و این مجسمه‌ها قرار است در سطح شهر جانمایی و نصب شوند.

سلیمانی گفت: خودم نیز در سمپوزیوم یک یادمان برای شهدای گمنام می‌سازم و برای ساخت آن به معماری ایرانی و نقوش هندسی توجه کرده‌ام و این برای نخستین بار است که در سمپوزیوم ملی یادمانی برای شهدای گمنام ساخته می‌شود.

در ادامه رهام جباری رئیس ستاد برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی و معاون حوزه اجرایی و خدمات شهری گفت: در مدت برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی، این رویداد از سوی مسولین شهر و شهروندان با اقبال خوبی روبرو شد و بیشتر خانواده‌های شهدا از سایت سمپوزیوم بازدید کردند.
او افزود: سمپوزیوم‌ها کارگاهی آموزشی هستند و جای برگزاری این رویداد در برنامه‌های فرهنگی شاهین شهر خالی بود‌امیدوارم که این رویداد که در نخستین گامش به نام شهدا مزین شده است، تداوم داشته باشد.

جباری ادامه داد: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، وظیفه‌ای همگانی است که با برگزاری سمپوزیوم و ساخت سردیس شهدای هشت سال دفاع مقدس، تلاش کرده‌ایم که به مقام شامخ شهدا ادای احترام کنیم.
 
حمید رضا زمانی اظهار کرد: برگزاری رویداد‌های هنری از جمله سمپوزیوم‌ها علاوه بر آثار اجتماعی فرهنگی بر فضای عمومی شهر و ارتقاء شاخصه‌های شهروندی، گامی مؤثر در تقویت جایگاه شهر در سطح استانی و ملی است.
 
دبیر اجرایی این رویداد با اشاره به جنبه‌های مؤثر آموزشی در برگزاری این سمپوزیوم افزود: برگزاری رویداد‌های هنری به‌صورت سمپوزیوم می‌تواند علاوه بر جریان‌سازی، زمینه ارتباط نزدیک شهروندان با هنرمندان و رصد آفرینش یک اثر را رقم برند و به پویایی فرهنگی و هنری شهر کمک کند.
 
در نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی سردیس سرداران شهید؛ غلامرضا عظیمی، محمدتقی ابدالی حاجی آبادی، شهید عزت‌اله شمگانی، شهید حاج اکبر ابدالی حاجی آبادی، شهید محمود نادری بنی، شهید حسین بیدرام گرگابی، شهید محمدرضا پورکیان احمدآبادی، شهید ناصر بیدرام گرگابی، شهید نادعلی سعیدیان، شهید حسن پهلوان، شهید سیامک (عباس) علیزاده نوجی، شهید سیداکبر (حمزه) هاشمی جزی و غلامحسین شیخ‌زاده کیانی ساخته می‌شود.
 
عباس مجیدی، رضا قره‌باغی، محمد بیک‌زاده، علی حاجی مرادی، علی اعتبار ارمکی، حسین علی عسگری، حسین دوپیکر، صبر علی لوایی، مرتضی دستجردی، یاسر حسینی، امین مهرآفرین، عطا صحرایی، و هادی عارفی منش هنرمندان حاضر در این رویداد هستند.

در این سمپوزیوم، سردیس پنج شهید ملی سپهبد صیاد شیرازی، علیرضا یاسینی، سپهبد قاسم سلیمانی، حسین خرازی و مصطفی چمران که توسط اساتید هنرمند؛ ملک دادیار گروسیان، شاهرخ اکبری دیلمقانی، نادر قشقایی، پریسا علی‌پور، سارا تقوی خلق شده‌اند رونمایی و در فضای شهر نصب خواهند شد.
 
به گفته سید رسول هاشمیان، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین، همزمان با برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی، هر شب یک رویداد فرهنگی اجتماعی در محل یادمان شهدا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب