دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 10:41
واکنش ناشیانه به حمله پیجری لبنان؛

آمریکا برای ایران انگشت اخطار تکان داد!

آمریکا برای ایران انگشت اخطار تکان داد!
کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون واکنشی یکسان به حوادث روز گذشته لبنان نشان دادند که آمیزه‌ای از «ابراز بی‌اطلاعی»، «جانبداری از اسرائیل»، «تظاهر به دیپلماسی» و البته «هشدار به تهران» است.
کد خبر : 932263

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، دولت واشنگتن با گفتن اینکه همچنان در حال گردآوری اطلاعات است، از اظهارنظر واضح درباره حمله پیجری لبنان اجتناب کرد.

به ادعای «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده در این اقدام- که ۱۱ شهید و به روایتی چهار هزار زخمی بر جای گذاشته- نه تنها دخالتی نداشته بلکه از قبل هم از آن مطلع نبوده است.

واشنگتن برای خود رسالت خبرنگاری تعیین کرد

او برای اینکه چاشنی این به‌اصطلاح بی‌اطلاعی را زیاد کند، گفت: ما به همان شکلی که خبرنگاران سرتاسر جهان حقایق را جمع می‌کنند، در حال گردآوری اطلاعات هستیم تا بفهمیم چه اتفاقی ممکن است، افتاده باشد.

این ادعا از سوی کاخ سفید و پنتاگون هم که هر یک به‌نوبه خود اصرار داشتند که موضع بلندمدت واشنگتن حمایت از رویکرد دیپلماتیک برای حل تنش‌های اسرائیل-حزب‌الله است، تکرار شد.

آمریکا در حالی موضع‌گیری خود را با چاشنی بی‌اطلاعی تحویل افکار عمومی داد که همچنان در اتخاذ رویکرد به‌اصطلاح دیپلماتیک هم لحن جانبدارانه به نفع اسرائیل را حفظ کرد؛ چراکه متیو میلر در بخشی از اظهارنظر خود مدعی شد: اعضای سازمان‌های تروریستی اهداف مشروعی برای کشور‌ها هستند تا علیه آنها عملیات انجام دهند. اما هیچ کشور و سازمانی نباید غیرنظامیان را هدف قرار دهد.

به‌این‌ترتیب، ازآنجاکه اغلب پیجر‌های منفجرشده در اختیار اعضای حزب‌الله بوده‌اند، آمریکا به دنبال کاهش بار مسئولیت رژیم صهیونیستی به‌عنوان مظنون اصلی در این ماجرا است.

حزب‌الله لبنان از هرگونه امکانات انسانی، تسلیحاتی و فنی برای استقلال عمل برخوردار است

 میلر در بخشی دیگر از اظهاراتش برای اینکه در مواجهه با پاسخ حتمی حزب‌الله، رژیم اسرائیل را از گناه هرگونه تشدید تنش احتمالی مبرا کند؛ مدعی شد: ما از ایران می‌خواهیم که از هیچ حادثه‌ای برای ایجاد بی‌ثباتی بیشتر و افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه سوءاستفاده نکند.

این درحالی است که حزب‌الله لبنان از هرگونه امکانات انسانی، تسلیحاتی و فنی برای اینکه به طور مستقل در مقام انتقام‌جویی برآید، برخوردار است.

ناگفته نماند که سفیر ایران در بیروت هم از قربانیان این اقدام تروریستی است و زخمی شدن او در جایگاه دیپلماتیک قابل‌بحث است.

اسرائیل آنگونه که همواره مرسوم بوده است، تا این لحظه از پذیرش مسئولیت حمله پیجری به لبنان طفره رفته است. بااین‌حال، یک منبع صهیونیستی به تارنمای «آکسیوس» گفته است که تصمیم برای اجرای عملیات انفجار دستگاه‌های پیجر در جلسه امنیتی اوایل هفته جاری میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و تیم امنیتی و اعضای ارشد کابینه اسرائیل، اتخاذ شده بود.

به نوشته آکسیوس، تصمیم اسرائیل برای انفجار هزاران دستگاه پیجر در لبنان تنها یک روز پس از سفر «عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی گرفته شد. این در حالی است که او در جریان این سفر به مقامات ارشد تل‌آویو درباره تشدید تنش‌ها با حزب‌الله هشدار داده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب