دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 10:27

تزکیه بر تعلیم تقدم دارد؟/ میلاد رسول اکرم(ص) نماد وحدت مسلمین

تزکیه بر تعلیم تقدم دارد؟  میلاد رسول اکرم(ص) نماد وحدت مسلمین
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد گلستان با بیان تقدم تزکیه بر تعلیم گفت: ظاهراً تعلیم بر تزکیه تقدم دارد، اما از آنجا که هدف از تعلیم و آموزش، پرورش و انسان‌سازی بوده، بنابراین باید درخت وجودی ما میوه فضلیت دهد و اینجا تزکیه بر تعلیم تقدم می‌یابد.
کد خبر : 932253

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، به‌مناسبت میلاد رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه‌السلام، کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام محمد ذوالفقاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، مسئولان دانشگاه، برگزیدگان مسابقات و جشنواره قرآن و عترت و خانواده‌های آنان در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل گرگان برگزار شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در این مراسم هفته وحدت را یکی از سنت‌های قابل تحسین این استان و الگویی در سطح ملی و فراملی دانست و گفت: برگزاری جشن میلاد رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم، نماد وحدت بین مسلمین است که دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با پیوند زدن این نمایش وحدت به کرسی تلاوت قرآن کریم و و تمجید از برگزیدگان مسابقات کشوری و جشنواره ملی قرآن و عترت توانست گامی درراستای بسط تلاوت و معارف قرآن و عترت بردارد.

ذوالفقاری اضافه کرد: براساس آیه ۱۵۱ سوره مبارکه بقره، رسالت و خدمت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم به امت اسلامی در قالب پنج امر اساسی و کار مهم بوده که عبارتند از آموزش تلاوت قرآن (یتلوا علیکم آیاتنا)، تزکیه (یزکیکم)، تعلیم کتاب (یعلمکم الکتاب)، تعلیم حکمت (و الحکمة) و تعلیم علوم دیگر بشری (و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون).

تزکیه بر تعلیم تقدم دارد؟/ میلاد رسول اکرم(ص) نماد وحدت مسلمین

وی در تبیین آیه ۱۵۱ سوره مبارکه بقره افزود: منظور از تلاوت کتاب یعنی آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و این رسالت که در دانشگاه آزاد اسلامی در قالب درس «انس با قرآن» تعریف شده، باید همواره تقویت شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با بیان تقدم تزکیه بر تعلیم مطرح کرد: با نگاه اجمالی ظاهراً تعلیم بر تزکیه تقدم دارد، اما از آنجا که هدف از تعلیم و آموزش، پرورش و انسان‎سازی بوده، بنابراین ضروری است درخت وجودی ما میوه فضلیت دهد و تزکیه بر تعلیم تقدم می‎یابد.

تزکیه در قرآن کریم به چه معناست

ذوالفقاری تشریح کرد: مراد از تزکیه، تطهیر عقاید و اصول عقلانی از انحرافات و اخلاقیات از رذایل اخلاقی و اعمال انسانی از گناه و خرافه بوده و هدف از تزکیه، نمو و رشد انسان به درجات عالی بندگی است.

وی با بیان اینکه تعلیم کتاب، به معنای تبیین عمیق آیات قرآن و انتشار پیام‌های آن در جامعه به‌خصوص در دانشگاه‌هاست، عنوان کرد: لازم است کلام خدا در قالب رشته علوم و تفسیر قرآن کریم به‌خصوص در کلاس‌های علوم انسانی به‌صورت جذاب تفسیر شود؛ اگرچه حتی استادان سایر رشته‌ها می‌توانند با نگرش و جهت‌گیری قرآنی، دروس خود را تدریس کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در ادامه توضیح داد: مقصود از تعلیم حکمت در آیه ۱۵۱ سوره بقره تعلیم سنت انبیاء به‌خصوص سنت و سیره خود رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم‌السلام بوده که در حدیث ثقلین نیز بر آن تأکید شده است.

ذوالفقاری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بر خود افتخار می‌کند که درراستای حفظ و بسط ثقلین همواره گام برداشته است.

وی با اشاره به فراز پایانی آیه ۱۵۱ سوره مبارکه بقره عنوان کرد: آخر این آیه مبارکه بیان می‌‌کند که اگر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم نبود، بشر به علوم موجود دست پیدا نمی‌کرد و توانایی این کار را فی نفسه نداشت.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی در تمام پیشرفت‌های علمی و تربیتی خود مدیون وجود مقدس پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم هستند؛ بنابراین باید تلاش کنند درراستای ادای بهتر مزد رسالت نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم کار پیامبری کنند و قانع به وضع موجود نباشند.

ذوالفقاری تبیین کرد: دانشگاهیان باید در راستای آموزش تلاوت قرآن، پرورش و تربیت دانشجویان متعهد و ملتزم به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، تعلیم آموزه‌های قرانی، تبیین سنت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم، اهل بیت علیهم‌السلام و تعلیم علوم موردنیاز جامعه بشری بیش از گذشته گام بردارند.

تزکیه بر تعلیم تقدم دارد؟/ میلاد رسول اکرم(ص) نماد وحدت مسلمین

به گزارش آنا، در این مراسم از دو نفر برتر «سی و هشتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور» و ۱۶ برگزیده «بیست و هشتمین دوره مسابقات کشوری قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور» تجلیل شد.

این موفقیت‌ها از سوی دانشجویان آزاد اسلامی استان گلستان در مسابقات کشوری و ملی، نشان از اهتمام قابل ستایش دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان به مقوله قرآن و عترت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب