دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت الاسلام خسروپناه؛

برخی سهیمه‌های کنکور مانع ورود افراد باهوش به دانشگاه می‌شود/ لزوم تربیت مدال آوران علم و فناوری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی

برخی سهیمه‌های کنکور مانع ورود افراد باهوش به دانشگاه می‌شود  لزوم تربیت مدال آوران علم و فناوری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی باید مدال آوران علم و فناوری مدارس را تربیت کنند و باید در این خصوص شاخص‌هایی را در نظر بگیرند.
کد خبر : 932244

به گزارش خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان که امروز (چهارشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳) در ارودگاه شهیدباهنر برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی گرامی اسلام و فرزند بزرگوارشان حضرت امام صادق (ع) اظهار کرد: فعالیت اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان از آغاز انقلاب اسلامی شروع شد و دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی را با برنامه‌های وزین و ارزنده فرهنگی تربیت کرد.

وی با بیان اینکه بازدید مختصری از زحمات انجمن‌های اسلامی داشته‌ایم که نشان از رشد و بالندگی آنها دارد؛ تاکید کرد: یکی از شاخص‌های بالندگی این است که ببینیم مجموعه فقط به دیروز می‌نگرد یا امروز و فردا و پس فردا را هم در نظر دارد؟ دانش‌آموزانی که به دیروز و امروز انقلاب بسنده نمی‌کنند و فردا و پس‌فردا را هم می‌بینند، یعنی به بلوغ، رشد و بالندگی رسیده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چرا نباید فقط از امروز سخن گفت و به امروز بسنده کرد؟، افزود: چون در آینده با بخشی از جریان‌ها، چارچوب‌های نظری و به تعبیر انبیا با پارادایم‌های نوینی مواجهه هستیم که تا به امروز هنوز هم به صورت جامع شکل نگرفته است.

استاد خسروپناه ادامه داد: ما در آینده با فناوری‌های کوانتومی مواجهه می‌شویم و این فناوری هنوز ظهور چندانی پیدا نکرده است، در آینده با نقش حداکثری هوش مصنوعی مواجهه هستیم و هوش مصنوعی آینده با هوش مصنوعی امروز فرق زیادی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در آینده با ارتباطات کوانتومی، سنسور‌های کوانتومی، کامپیوتر‌های کوانتومی و بیولوژیک کوانتومی مواجهه هستیم؛ گفت: درحال حاضر جنگ الکترونیک وجود دارد که با این جنگ در یک لحظه چند هزار نفر لبنانی به شهادت و جراحت رسیده‌اند، پس این مسئله جنگ بوده و شوخی نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از دانش و فناوری، جنگی درست کرده‌اند که فکرش را نمی‌کنید، اینکه از طریق موبایلی که دست من و شماست انجام دهند، هر کدام از آن به اندازه یک نارنجک عمل خواهد کرد. جنگ کوانتومی بسیار بدتر از این جنگ کنونی است. مثالی می‌زنم که هنوز عملیاتی نشده است ولی شدنی است. برای مثال، برای خودکفایی کشور در زمین‌های کشاورزی چند صد هکتار گندم کاشته‌ایم، اگر از سنسور‌هایی با الگوریتم‌های کوانتومی استفاده کنیم، تمام بذر‌های زمین عقیم و یک سال گندم کشور نابود می‌شود و درنهایت قحطی به وجود می‌آید که به این جنگ، جنگ کوانتومی می‌گویند.

انقلابی شرط اول عقلانیت است

استاد خسروپناه ادامه داد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اگر در فضای حکمرانی هوش مصنوعی و حکمرانی فناوری کوانتومی قرار نگیرند و فقط امروز را ببیند، نمی‌تواند به موفقیت‌های مدنظرشان دست پیدا کند چراکه دانشمندان امروز را پیش می‌برند و دانش آموزان باید فردای انقلاب را با روحیه انقلابی در نظر بگیرند.

وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: امروز باید به گونه‌ای درس بخوانید و به طرح پژوهش بپردازید تا بتوانید با پژوهش و دانش فردای انقلاب را با روحیه انقلابی تامین کنید. البته، وقتی صحبت از انقلاب می‌کنیم تصورعده‌ای این است که باید نیروی انتظامی وارد عمل شود، اما انقلابی شرط اول عقلانیت است، مراقب باشید انقلابی عاقل و عاقل انقلابی باشید، افراط و تفریط بسیار خطرناک است.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی ازشخصیت‌هایی که بار‌ها و بار‌ها درباره افراط و تفریط سخن گفته‌اند، شهید مطهری است که مسلمان افراطی بود. تفریط بی‌غیرتی می‌آورد و افراط جهالت می‌آورد، شرط انقلابی بودن «حکمت بنیان» و «عقلانی بودن» است.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ، تربیت، علم، اخلاق و عقلانیت و معنویت باید در اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان رشد پیدا کند تا تربیت دینی، عقلانیتی اخلاقی و علمی قوی شود. اتحادیه انجمن‌های اسلامی مدارس سمپاد دارند و باید مدال آوران علم و فناوری مدارس باشند و مسئولان این مدارس باید شاخص‌هایی را در نظر بگیرند و سالانه آنها را بررسی کنند، اگر سیر جذب دانش آموزان در این برنامه‌ها کاهشی است، باید برنامه‌ها را بازنگری کنیم. ثانیا، دریابیم که چقدر موفق به تربیت باور‌های دینی این دانش آموزان بوده‌ایم و آنها را رشد داده‌ایم. 

استاد خسروپناه با بیان اینکه بخشی از تربیت ما باید انقلابی باشد، ادامه داد: شبهات جوانان باید پاسخ داده شود و برنامه جامع تربیتی دینی و اخلاقی برای خودمان داشته باشیم. بدانیم که برای فردا و پس فردا در حال تربیت نیرو هستیم و یک وقت گرفتار حجاب تشکیلات نشویم؛ چرا که رسالت ما رسالت سنگینی است و باید همراه با علم و اخلاق و منطق پیش رویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هر تصمیمی می‌گیرد و هر مصوبه‌ای دارد با نخبگان و دانشمندان کل کشور مشورت می‌کند و درنهایت سند یا ماده‌ای در شورا تصویب می‌شود و اینگونه نیست که ۳۰ نفر از اعضای حقیقی شورا تنها تصمیم بگیرند. هزاران معلم در مصوبه کنکور نقش داشتند و اثرگذار بودند و سعی کردیم آموزش را به عدالت نزدیک کنیم.

استاد خسروپناه با بیان اینکه سهمیه‌بندی‌ها یکی از بحث‌های عدالت آموزشی است، اضافه کرد: بسیاری از این سهمیه‌بندی‌ها عاقلانه نیست و این امر باعث می‌شود تا افراد مستعد و باهوش نتوانند رتبه‌ها را کسب نکنند و مابقی رتبه‌ها را کسب کنند و سپس در دانشگاه وارد رشته پزشکی و دندانپزشکی شوند و موفق نباشند. جالب است که مجلس در این مصوبه ورود کرد و مصوبه‌ای داشت، اما مصوبه اش اجرا نشد و نتوانست مصوبه خود را اجرا کند، هم اکنون عده‌ای به مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی معترض هستند، اما رئیس مجلس موافق است، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با عقل جمعی، تدبیر، مشورت معلمان و صاحب نظران انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: آمادگی این را داریم تا انجمن اسلامی دانش آموزان هیئت اندیشه‌ورزی تشکیل دهند و در بحث تعلیم و تربیت نظرات را بررسی و مورد توجه قرار دهیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حکمرانی از نظرات دانش آموزان که ذینفع هستند، استفاده کنیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب