بنیانیان: نوشتن قانون و دستورالعمل بدون فرهنگسازی اجرایی نمیشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن بنیانیان مشاور و دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش «طرح ملی اعتلا» که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد، اظهار کرد: تغییر باورها و هدفمند کردن نگرشها، نیازمند الگوسازی صحیح و اصولی با استفاده از علوم روز است و با افکار بسته نمیتوان بر اذهان ملت بهویژه قشر جوان تأثیر مثبت گذاشت.
وی افزود: محور مباحث فرهنگی تربیتی، تجزیهوتحلیل روابط انسانها در محیط اجتماعی است. از اینرو هنگامی که میخواهیم فعالیت فرهنگی انجام دهیم باید دست به تحقیق و کار پژوهشی بزنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
مشاور و دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر انتظارات به جای رهبری از استادان دانشگاه، عنوان کرد: استادان دانشگاه، علاوه بر تغذیه علمی باید روحیه معنوی دانشجویان را نیز تقویت کنند؛ چراکه قشر فرهیخته جامعه جزء اقشار تأثیرگذار و مرجع محسوب میشوند.
بنیانیان، یکی از عوامل جدی عدم توسعه کشور را به عدم تعامل حوزه و دانشگاه نسبت داد و گفت: حوزه و دانشگاه دو نهاد مهم نظریهپرداز و تأثیرگذار جامعه هستند و در صورت وحدت و همبستگی کامل این دو، نقش سیاستمدارانی که درصدد جمعآوری آرای مردمی هستند رنگ خواهد باخت و به کارهای بنیادی بیشتر توجه خواهد شد. یکی از موانع فرهنگی در ذهن بعضی از استادان، تقلیلگرایی از مفهوم فرهنگ و محدود شدن فعالیتهای تربیتی فرهنگی در نهادها و ساختار فرهنگی بوده در حالی که فرهنگ هویت ملت است و باید به فکر حفظ و ارتقای آن بود.
وی اضافه کرد: نوشتن قانون و دستورالعمل بدون توجیه مردم و فرهنگسازی نمیتواند اجرایی شود و نگرش استبدادی از بالا به پایین نیز باعث مشکلاتی از قبیل تولید انبوه قانون، شکلگیری دولت بزرگ، گسترش کنترل، بازرسیها و ایجاد نارضایتی و رشد فساد و رشوه برای عبور از قانون در جامعه میشود. عوامل متعددی مانع از بهرهگیری از دانش موجود در دانشگاهها در نظام تصمیمگیری مدیران است که میتواند در قالب رسالهها مورد شناسایی علمی قرار گیرد.
مشاور و دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: تأثیر در ظرفیتهای علمی، مهارتی، اعتقادی و اخلاقی تصمیم سازان و تصمیمگیرندگان در آینده و تاثیر در تصمیم سازی و تصمیمگیری مدیران موجود از رهگذر برگزاری دورههای آموزشی، همایشها و انجام تحقیقات ازجمله ویژگیها و اهداف دانشگاه در گام دوم است.
بنیانیان ادامه داد: بخش اعظم رفتارها و تصمیمات مردم جامعه تحت تأثیر فرهنگ عمومی بوده و این نخبگان تأثیرگذار هستند که باید در اصلاح فرهنگ جامعه نقشآفرینی کنند، تربیت آگاهانه، شخصیت فرد، دانش و مهارت، موقعیت اجتماعی، امکانات مادی نیز از دیگر شاخصههای مهم در شکلگیری فرهنگ جامعه است.
وی توضیح داد: لازمه درگیر شدن با مسائل کشور و راهحل یابی بر اساس مبانی اسلامی کشور مستلزم آن است که استادان، مدیران و نخبگان جامعه دارای خصوصیاتی ازجمله جهانبینی اسلامی، نگرش علمی، جامعنگری و آیندهنگری، نگرش نظامند، رویکرد فرهنگی تربیتی و نقشآفرینی در پیشرفت کشور باشند تا جامعه مطلوب شکل گیرد.
مشاور و دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: اگر جامعهای مستقل از نظم ظالمانه حاکم بر روابط جهانی و آسیبهای فرهنگی زندگی امروز بشری بخواهیم و اراده ایجاد تمدنی نوین بر اساس مبانی اسلامی داشته باشیم، باید در کنار تلاش آگاهانه برای اصلاح فرهنگ عمومی از رهگذر فعالیتهای مستقیم فرهنگی، کارکرد فرهنگی سایر ساختارها و نظامهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی، بهداشتی و درمانی و. را اصلاح کنیم و این به مفهوم تلاش برای نظام سازی اسلامی و مقدمه آن تولید علوم انسانی اسلامی است.
بنیانیان مطرح کرد: بخش مهمی از فرایند نظام سازی اسلامی شناخت دادوستدهای نظامهای اجرایی به یکدیگر در راستای افزایش بهرهوری و اثربخشی این نظامها بر مبنای تحقق جامعه اسلامی بوده که فعلاً با طرح ضرورت پیوست نگاری فرهنگی اجتماعی درلسان مدیران ارشد به اهمیت آن پی برده شده است. گرچه بسیاری از مدیران اجرایی هنوز به اهمیت آن واقف نشدهاند و نتوانستهایم این جریان را راهاندازی کنیم.
وی تأکید کرد: از آنجا که تحقق سیاستهای فرهنگی باید همزمان از بالا به پایین و پایین به بالا تحقق یابد از اینروی، همزمان که مدیران ارشد اجرایی موظف میشوند که به موازات حلوفصل مسائل روزمره به اصلاحات بنیادین نظام تحت مسئولیت خود بپردازند، باید مدیران میانی نیز موظف به شناخت و اصلاح دادوستد سازمان تحت مسئولیت خود با فرهنگ و مسائل اجتماعی شوند.
مشاور و دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که با تحول در نگرش استادان و درآمدن در کسوت هدایتگری، تحولات فرهنگی جامع، به سمت پیشرفت و اعتلای میهن اسلامی حرکت کند.
انتهای پیام/