دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

از توسعه اتوماسیون کنترل اطلاعات تا دستگاه‌ تشخیص ژنتیک دام/ ریشه‌یابی عدم نفوذ فناوری در صنعت دامداری کشور

از توسعه اتوماسیون کنترل اطلاعات تا دستگاه‌ تشخیص ژنتیک دام  ریشه‌یابی عدم نفوذ فناوری در صنعت دامداری کشور
رئیس اتحادیه دام سبک گفت: عدم نفوذ فناوری در صنعت دامداری برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری بیش از هر موردی ریشه در بازار دارد. به نظر شما دامداری که با مشکلات روبرو است و دچار کسری‌های مالی شدیدی است به بهره‌وری و توسعه فناوری تولید فکر می‌کند؟!
کد خبر : 932129

به گزارش خبرگزاری آنا؛ امروز با افزایش جمعیت و تغییرات اقلیمی، کشور‌ها به دنبال راهی برای حفظ امنیت غذایی مردم دارند به طوری که با برنامه ریزی‌های هدفمند به دنبال گذر از بخش کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن هستند.

تولیدات در بخش‌های مختلف کشاورزی از محصولات گیاهی تا دام و طیور و آبزیان برای جمعیت فعلی جهان جوابگو نیست چه برسد به سال‌های آینده که تامین غذای جمعیت جهان بحرانی‌تر می‌شود. از این رو گذر از مرز تولیدات محدود به انبوه نیازمند بروز و ظهور فناوری است که در حال حاضر کشور‌های پیشتاز برای جبران کاستی در تولیدات کشاورزی از آن بهره می‌گیرند.

دامداری به بهره وری و توسعه فناوری تولید فکر نمی‌کند

در همین رابطه افشین صدر دادرس، کارشناس کشاورزی و رئیس اتحادیه دام سبک در خصوص چرایی عدم نفوذ فناوری در صنعت دام داری برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری به خبرنگاراقتصادی آنا گفت: این موضوع بیش از هر موردی ریشه در قیمت ها در بازار و تورم ناشی از تحریم ها دارد. دامداری که با مشکلات شدیدی روبرو است و دچار کسری‌های مالی شدیدی است و به بهره وری و توسعه فناوری تولید فکر نمی‌کند.

رئیس اتحادیه دام سبک تاکید کرد: ظرفیت تولید دام در کشور برای استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا زیاد است، اما به دلیل گرانی واردات دستگاه‌ها و ادوات مورد نیاز این صنعت، صنعتگران استقبال کمی نسبت به واردات نشان می‌دهند. این در حالی است که دولت حمایت مالی ازصنعتگران این صنعت را برای واردات دستگاه‌های لازم جهت تجهیز مراکز تولید دام ندارد. 

به گفته دادرس؛ عدم تخصیص ارز مناسب، تحریم، عدم همکاری و همراهی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات لازم به صنعتگران وتورم، سال هاست که گریبان صنعت دام را گرفته و صنعتگران برای ارتقای امنیت غذایی مردم از بیشترین ظرفیت تولید و کمترین حمایت دولت بهره می گیرند.

وی تصریح کرد: صنعت دامداری در ایران با ظرفیت بالایی از افراد متخصص و صاحب نام در حال فعالیت است. اما برخی از سیاست های اجرایی در کشور مانع دستیابی این صنعتگران به فناوری های روز دنیاست. ازاین رو جاماندن از تولیدات با روش های جدید طبیعی است. صنعتگران صنعت دامداری کشور به طور محدود به دنبال تجهیز مراکز تولیدی به دستگاه ها و ادوات لازم جهت افزایش تولید با توجه به  نیاز مصرف در داخل کشور و حتی برای صادرات محصولات مازاد، در تلاش است.

رئیس اتحادیه دام سبک با اشاره به لزوم بهبود وضعیت تولید با توجه به افزایش تکنولوژی در صنعت دامداری کشور، گفت: فناوری‌های نوین مورد استفاده در دامداری بسیار زیاد و متنوع است که این علم باید هرچه سریعتر وارد صنعت دامپروری کشور شود البته برخی از دستگاه‌های مورد نیاز با هزینه‌های بالا وارد شده، اما کافی نیست. 

دادرس تاکید کرد: زمانی که مطرح می شود فناوری باید به صنعت دامپروری وارد شود این است که بیشتر فعالیت ها در پرورش و تولید دام به روش های صنعتی و با مقیاس های علمی انجام بگیرد به طور نمونه در حال حاضراستفاده از سیستم‌های اتوماسیون جهت کنترل اطلاعات مربوط به دام  و همچنین دستگاه‌های به روز تشخیص خطرات ژنتیکی دام از جمله ابزار‌هایی است که در برخی از دامداری‌ها البته به صورت محدود شاهد هستیم، اما این علم برای پرورش و تولید بهتر و بیشتر دام باید همه گیری باشد و تمام دامداری‌ها به صورت گسترده از دستگاه‌های جدید در تولید دام بهره بگیرند. 

وی ادامه داد: افزایش بهره وری در صنعت دامپروری تضمینی برای افزایش تولید دام و حفظ امنیت غذایی در کشور می‌شود. موضوعی که باید به جدیت پیگیری و اجرایی شود.

صنعت دامداری

وی ادامه داد: بنده منکر بهره وری پایین در بخش تولید دام نیستم؛ اما باید مقصر هزینه بالای تولید را مشخص کنیم. هزینه‌های تولید روزانه افزایش گوشت از جمله خوراک دام و حقوق کارگر و ... روزانه افزایش می‌یابد و کسی جز دولت مقصر این وضع نیست. دولت سیزدهم در روز‌های آخر کار خود با مصوبه‌ای تعرفه واردات جو را افزایش داد؛ این افزایش تعرفه جو موجب شد که قیمت جو از ۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و مقصر این افزایش قیمت دولت است نه تولید کننده.

فشار بر تولید کنندگان مدیریت بازار نیست

دادرس تصریح کرد: مدیریت و تنظیم بازار دو سمت تولید کننده و مصرف کننده دارد؛ اینکه دولت فقط منافع مصرف کننده را در نظر بگیرد نتیجه‌ای جز وضع موجود ندارد. بار‌ها دیده ایم که در جلسات دولتی‌ها عنوان می‌شود چرا قیمت گوشت وارداتی اینقدر است و گوشت داخلی اینقدر، اما توجه نمی‌شود که این خود دولت بود که هزینه‌های تولید گوشت در کشور را بالا برد.

وی ادامه داد: کیفیت گوشتی که در داخل کشور تولید می‌شود در بالاترین سطح است و با کیفیت گوشت‌های تولیدی اروپا برابری می‌کند؛ اما هم اکنون گوشت‌های بی‌کیفیت از پاکستان و افغانستان وارد ایران می‌شود و این ظلم به معیشت دامداران و سفره مردم است. پاکستان آلوده‌ترین جای جهان به لحاظ بهداشت دامی است و اگر به مرز مراجعه کنید وضعیت اسف‌بار این موضوع کاملا مشهود است. از این نظر طبیعی است که گوشت با کیفیت داخلی قیمت بالاتری دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب