دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1403 - 15:54

خشم ژرمن‌ها از ترامپ

خشم ژرمن‌ها از ترامپ
اصلی‌ترین مناقشه برلین-واشنگتن در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴، معطوف به هزینه‌های دفاعی ناتو و متعاقبا، جنگ اوکراین شکل خواهد گرفت.
کد خبر : 931840

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و دیگر مقامات این کشور نمی‌توانند خشم خود را نسبت به مناظره اخیر ترامپ -هریس و موضوعاتی که در این نمایش تلویزیونی درخصوص کشورشان مطرح شد را کتمان کنند.

ماجرا از جایی شروع شد که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه به سیاست‌های دولت آلمان در حوزه انرژی حمله کرد و آن را نسخه‌ای منسوخ برای دیگر نقاط دنیا ازجمله آمریکا تلقی کرد. فراتر از آن، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، کامالا هریس نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را متهم کرد که در این مسیر قصد دارد تجربه شکست خورده ژرمن‌ها را تکرار کند. به عبارتی گویاتر، ترامپ از تلاش‌های هریس برای سوق دادن آمریکا به سمت ترکیبی متنوع‌تر و پایدارتر از منابع انرژی انتقاد کرد و گفت که کشور آلمان هم قصد انجام همین کار را داشت، ولی نتوانست سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارد.

در پاسخ به این ادعا، وزارت امور خارجه آلمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «می‌خواهد خوشتان بیاید یا نه، شبکه انرژی آلمان با بیش از ۵۰ درصد منابع تجدیدپذیر کاملاً عملیاتی است و ما - به جای ساختن نیروگاه‌های زغال سنگ و هسته‌ای، در حال تعطیل کردن آنها هستیم. زغال سنگ حداکثر تا سال ۲۰۳۸ از شبکه خارج می‌شود.»

ماجرا به موضع‌گیری کانال رسمی وزارت خارجه آلمان ختم نشد! وزارت اقتصاد دولت ائتلافی آلمان که توسط حزب سبز‌ها اداره می‌شود نیز این مطلب را بازنشر کرد و در توضیح نوشت: «نیروگاه‌های جدید زغال سنگ؟ به هیچ وجه!»

اولاف شولتس که به حزب سوسیال دموکرات آلمان تعلق دارد، نسبت به پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال شدیدا نگران است. شولتس مستقیما از هریس حمایت نکرده است، اما در ماه ژوئیه از او به عنوان «سیاستمداری شایسته و با تجربه که دقیقا می‌داند چه کند» و می‌تواند در انتخابات ایالات متحده پیروز شود، تمجید کرد.

کشور آلمان در دوره ریاست جمهوری ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به دلیل مازاد تجاری با ایالات متحده و همچنین هزینه‌کرد‌های نسبتا پایین دفاعی در ناتو، اغلب در کانون اصلی خشم ترامپ بود. در چنین شرایطی، آلمان با وسواس خاصی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می‌کند. در مقابل، جریان راست افراطی آلمان و حتی حزب دموکرات مسیحی (حزب متبوع آنگلا مرکل، صدراعظم سابق) نگاه مثبتی نسبت به جابه جایی قدرت در واشنگتن و حضور جمهوریخواهان و ترامپ در مسند قدرت دارند. اصلی‌ترین مناقشه برلین-واشنگتن در صورت پیروزی ترامپ، معطوف به هزینه‌های دفاعی ناتو و متعاقبا، جنگ اوکراین شکل خواهد گرفت. 

ترامپ متعهد شده است که در صورت انتخاب شدن، تعرفه‌های بیشتری بر واردات اعمال کند و حمایت ایالات متحده از اعضای ائتلاف نظامی ناتو را منوط به پایبندی آنها به صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع خواهد کرد. 

مقامات آلمانی گفته‌اند که انتظار دارند امسال به هدف تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای ناتو دست پیدا کنند، با این حال چنین موضوعی آسان و در دسترس به نظر نمی‌رسد! نکته اساسی این است که در خصوص چگونگی تامین این بودجه، میان سه حزب ائتلافی دولت (دموکرات‌های آزاد، سوسیال دموکرات و سبزها) اتفاق نظر وجود ندارد.

در هر حال، مناسبات برلین-واشنگتن در صورت پیروزی ترامپ قطعا چندان روشن و دوستانه نخواهد بود!

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب