دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 12:48

تکرار سناریوی ترور؛ ترامپ این بار هم از مرگ سواری می‌گیرد؟

تکرار سناریوی ترور؛ ترامپ این بار هم از مرگ سواری می‌گیرد؟
نامزد جمهوری‌خواه گود انتخاباتی آمریکا برای بار دوم ظرف یک ماه گذشته از سوءقصد جان سالم به در برد؛ اکنون سؤال این است که آیا او می‌تواند مثل بار اول از مرگ سواری بگیرد و افکار عمومی را به نفع خود بسیج کند.
کد خبر : 931950

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمین گلف ماهیت سیاسی ندارد، اما آنچه بین چاله‌های شماره ۵ و ۶ زمین گلف «وست پالم بیچ» ایالت فلوریدا رخ داد، اکنون بخشی از روایت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است. در حدفاصل این دو شماره، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه گود انتخابات آمریکا، نزدیک بود برای دومین بار ترور شود.

۶۴ روز قبل از این حادثه که دیروز (یکشنبه ۱۵ سپتامبر) رخ داد، ترامپ در جریان گردهمایی انتخاباتی که در ایالت پنسیلوانیا در حال برگزاری بود، هدف یک ترور نافرجام قرار گرفت. عکسی که بعد از این واقعه به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، او را با چهره‌ای خون‌آلود و مشتی گره‌کرده به نماد «سرسختی» و «ازخودگذشتگی» در راه آمریکا تبدیل کرد و دست‌کم در فاصله کناره‌گیری «جو بایدن» از نامزدی حزب دموکرات و جایگزین شدن او با «کامالا هریس»، بر موج محبوبیت مردمی نشاند.

اکنون، فقط ۷ هفته مانده به روز تعیین سرنوشت (برگزاری انتخابات)، سؤال اساسی این است که سوءقصد دوم تا چه حد می‌تواند افکار عمومی آمریکا را به نفع ترامپ متحول کند؟

به نظر می‌آید که کارزار انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواه از فرصت سیاسی‌ای که پیش‌آمده نهایت استفاده را خواهد کرد به‌ویژه آنکه بعد از برگزاری مناظره ۱۰ سپتامبر، نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگ ترامپ با حریف دموکرات است.

یک هفته بعد از سوءقصد اول، ستاره اقبال ترامپ در ۷ ایالت کلیدی (با بیشترین تعداد رأی‌دهندگان مردد) درخشش بیشتری به خود گرفت و او توانست در مصاف با جو خواب‌آلود، تصویری از یک گلادیاتور جان‌برکف را از خود به نمایش بگذارد.

اما تکرار این تصویر، بعد از سوءقصد دوم بعید به نظر می‌رسد چراکه در نظرسنجی‌ها، هریس (به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات) فاصله خود را با ترامپ به‌شدت کم کرده و حتی در بعضی ایالت‌های کلیدی شانه‌به‌شانه او حرکت می‌کند.

خاطره سوءقصد اول که در ماه میلادی جولای رخ داد، بعد از مناظره هفته گذشته دو نامزد نهایی گود انتخابات و اعلام حمایت «تیلور سوئیفت» ستاره موسیقی آمریکا از نامزد دموکرات، به‌ندرت در ذهن مخاطب آمریکایی مرور می‌شود.

علاوه بر این، موارد تاریخی مشابه حاکی از آن است که اقدام برای ترور به‌خودی‌خود، به افزایش محبوبیت مدعیان سکان‌داری کاخ سفید منجر نمی‌شود. در سال ۱۹۷۵، «جرالد فورد» رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده دو بار مورد سوءقصد قرار گرفت، اما از ورود مجدد به کاخ سفید بازماند.

بااین‌حال، باید منتظر ماند و دید که آیا کارزار ترامپ می‌تواند در فرصت به‌دست‌آمده، ورق را به نفع خود برگرداند و عملکرد نسبتاً قوی کامالا هریس در طول مناظره تلویزیونی را از ذهن مخاطب آمریکایی پاک کند؟

در حال حاضر، برخی از جمهوری‌خواهان انگشت اتهام را به‌سوی حزب دموکرات نشانه رفته و می‌گویند اینکه آنها ترامپ را «تهدیدی علیه دموکراسی» جلوه می‌دهند، عامل اصلی سوءقصد به جان او است.

در این میان، توئیت کنایه‌آمیز «ایلان ماسک» کارآفرین حوزه فناوری و حامی مالی کارزار جمهوری‌خواهان، با این مضمون که «چرا هیچ‌کس حتی تلاش نمی‌کند بایدن یا کامالا {هریس} را ترور کند»، خط فکری را که طرفداران ترامپ بعد از سوءقصد دوم دنبال می‌کنند، به‌خوبی نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب