دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین تکریم و معارفه روسای دانشگاه خوارزمی؛

روشن: اداره دانشگاه را باید به دانشگاهیان واگذار کنیم/ برچسب سیاسی از دانشگاه حذف شود

روشن: اداره دانشگاه را باید به دانشگاهیان واگذار کنیم  برچسب سیاسی از دانشگاه حذف شود
مشاور وزیر علوم گفت: دانشگاه خوارزمی از ابتدا ماموریت گرا بوده است؛ چرا که بر پایه آن را بنا نهاده‌ایم.
کد خبر : 931729

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تکریم و معارفه علی حسن‌بیگی، رئیس سابق دانشگاه خوارزمی و بیژن عبدالهی سرپرست جدید دانشگاه خوارزمی صبح امروز (یکشنبه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۳) با حضور محمد روشن مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

محمد روشن، مشاور وزیر علوم در این برنامه اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی از ابتدا ماموریت گرا بوده، پس از یک قرن باز هم می‌گوییم باید ماموریت گرا شود؛ در صورتی که بر پایه بنیان شده است.

وی افزود: اگر در بین دانایان قوم حضور دارند، باید اداره دانشگاه را به دانشگاهیان بسپاریم. می‌خواهیم گره از نظام باز کنیم، اما حاضر نیستیم مدیریت را بر عهده آنها بگذاریم.

روشن بیان کرد: شعار دولت چهاردهم، وفاق ملی است که باید تمام اندیشه‌ها را با هم به تبادل راهنمایی کنیم و برچسب سیاسی را از آنها حذف کنیم.

مشاور وزیر علوم اظهار کرد: امید آینده را باید به تمام دانشجویان، استادان و کارکنان و کارمندان تزریق کنیم، دانشگاه خوارزمی جزء دانشگاه‌هایی است که نهاد مدنی استادان و کارکنان در آن شکل گرفت، البته جای نهاد مدنی دانشجو در آن خالی است که شاید به علت این است که ترم تحصیلی آغاز نشده است.

وی گفت: باید استقلال دانشگاه را به خودشان برگردانیم تا با تمرکز اداره بهتری داشته باشیم. 

درآمد ۳۰ میلیارد تومانی از دانشجویان بین الملل

در ادامه، علی حسن بیگی، رئیس سابق دانشگاه خوارزمی در این برنامه، اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی در شاخص سرانه مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه های جامع بالای ۴۰ سال در سال ۱۴۰۳ از دانشگاه تهران پیشی گرفت و با ۶ پله صعود به رتبه ۱۳ رسید.

وی افزود: در رتبه بندی آسیایی تایمز برای اولین بار از رتبه ۴۰۰ به رتبه ۳۵۰ صعود کردیم، در حوزه علوم اجتماعی و مدیریت و اقتصاد رتبه ۶۰۰ را داریم و در تلاش برای تکمیل رتبه‌بندی هستیم.

حسن‌بیگی تصریح کرد: مجوز پردیس علم و فناوری را با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از وزارت علوم دریافت کردیم.

رئیس سابق دانشگاه خوارزمی ادامه داد: گرنت اساتید را ۴۰ درصد افزایش دادیم و در طرح‌های پژوهشی ۵۴ قرارداد با سازمان‌ها و موسسات مختلف منعقد کردیم. افزایش ۱۸۰ درصدی در زمینه درآمد اختصاصی از محل طرح‌های تحقیقاتی و کارآمدی داشتیم.

حسن‌بیگی گفت: دانشگاه خوارزمی برترین دانشگاه در توسعه مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی شد و توسعه بخش کاریابی و هدایت شغلی در سامانه ساجد را با ارائه ۲۵۰۰ ساعت مشاوره هدایت شغلی میان دانشجویان را در دستور کار قرار دادیم.

وی بیان کرد: در راه اندازی آزمایشگاه‌های مختلف و دستگاه‌هایی مانند XRF اقدام کردیم که وسیله گران قیمت است و هم اکنون به تجاری سازی رسیده است.

رئیس سابق دانشگاه خوارزمی گفت: نظارت بر مواد مصرفی دانشگاه و ساماندهی‌های لازم را در دستور کار قرار دادیم.

حسن‌بیگی افزود: سامانه علم سنجی را به منظور مشاهده بررسی عملکرد استادان در بین استادان دیگر را راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ دانشجوی بین الملل داشتیم؛ تاکید کرد: شهریه را ساماندهی کردیم و در راستای دانشگاه تهران و امیرکبیر به ثبت رساندیم، هم اکنون ۱۰۰۰ دانشجوی بین الملل داریم و ترمی ۳۰ میلیارد تومان از قبل آنها درآمد کسب می‌کنیم.

رئیس سابق دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۶۴ میلیارد تومان از سازمان امور دانشجویان درآمد کسب کردیم که سال قبل از آن این رقم ۵ میلیارد تومان بوده است.

حسن‌بیگی ادامه داد: دانشگاه خوارزمی ۳ میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بدهکار بود که به همین علت سازمان امور دانشجویان خدماتی ارائه نمی‌داد که تسویه حساب کردیم و به حل مشکل پرداختیم.

تجهیز خوابگاه‌های خوارزمی با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

وی گفت: با اعتباری که با کمک خیرین به دانشگاه خوارزمی اهدا شد خوابگاه‌های دانشجویی را بازسازی و تجهیز کردیم. صندوق رفاه دانشجویان به دلیل بدهی دانشگاه اعتبار زیادی برای بازسازی خوابگاه اختصاص نداد و به همین علت باید از ظرفیت خیرین استفاده می‌کردیم. مرکز مشاوره دانشگاه فعال‌تر شد و در مراکز خوابگاهی مشاورین مستقر شدند.

اختصاص ۴۵ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه متاهلی

رئیس سابق دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: زمانی که وارد دانشگاه شدم فقط ۱۰۰ میلیون تومان در حساب دانشگاه با بدهی بیش از یک میلیارد تومان موجود بود، اما پس از آن در آمد اختصاصی ۷ برابر و به بیش از ۴۰ میلیارد تومان رسید، ۴۵ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه متاهلی جهت آغاز پروژه خوابگاه‌های متاهلی آغاز کردیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب