دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیمایی صراف در اختتامیه اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور؛

معیار ما برای انتخاب مدیر، تعامل بیشتر با دانشجو است

معیار ما برای انتخاب مدیر، تعامل بیشتر با دانشجو است
وزیر علوم گفت: صرف انتصاب در گذشته دلیل کافی برای برکناری کسی نیست، قانون عوض نشده منتهی دولت عوض شده و با وجود اینکه شعار رئیس‌جمهور وفاق ملی است، پس قاعدتاً یکی از معیارهای ما برای مدیریت کسی است که بیشترین قدرت توافق سازی و تعامل با دانشجو را داشته باشد.
کد خبر : 931682

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین سیمایی صراف وزیر علوم در اختتامیه اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور که امروز (شنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۳) در سالن همایش‌های ابوریحان بیرونی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، خطاب با استادان و روسای دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: نگاه بنده به مسئولیت و مدیریت همان "امانت" است و اگر با محاسبه عقلی بسنجیم نباید امانت را در نظر بگیریم؛ چرا که  سختی آن بیشتر مدنظر است. به جد معتقد هستم که اجر خدمت کردن از نماز شب بیشتر است و خدا کند انسان خیالاتی نشود. 

وی افزود: معتقد هستم، امانت‌داری سخت است، اما اگر با نیت خوب و اخلاص باشد شیرین خواهد بود.

سیمایی صراف تصریح کرد: شاید، خود حسن فعلی اخلاص نه حسن فاعلی در امانت‌داری کافی باشد تا نکته مثبتی در جمهوری اسلامی ایران ذکر شود.

وزیر علوم ادامه داد: امروز شنیدم در برخی دانشگاه‌ها انتخابات، نظرسنجی و مصاحبه‌هایی برگزار می‌شود، مبنی بر اینکه اگر استاد یا رئیس و مدیر شوند چه فعالیتی انجام خواهند داد؟ این موضوع ربطی به منِ وزیر و وزارت علوم ندارد، البته نباید جلوی آنها را گرفت و باید فعالیتشان را ادامه دهند. 

سیمایی صراف گفت: هیچ ممانعتی بر آنچه اتفاق می‌افتد، نداریم. خودشان می‌دانند. ولی هیچ فردی در انجام این کار نماینده و مأمور و وکیل از سوی ما نیست.

وی اضافه کرد: صرف انتصاب در گذشته دلیل کافی برای برکناری کسی نیست، قانون عوض نشده منتهی دولت عوض شده و با وجود اینکه شعار رئیس‌جمهور وفاق ملی است، پس قاعدتاً یکی از معیارهای ما برای مدیریت کسی است که بیشترین قدرت توافق سازی را داشته باشد و در تعامل و ارتباط با تشکل‌ها و اقشار دانشگاهی باید توانمند باشد، در غیر این صورت در دانشگاه متهم به یک‌طرفه بودن است که همین موضوع معیار ارزیابی خواهد بود و احتمال دارد از آن نمره نگیرند.

سیمایی صراف گفت: دوستان ما به شعار وفاق ملی باور دارند و تمام برنامه‌ریزی‌های آنها حرکت به سمت تحقق وفاق در دانشگاه‌هاست که این شعار تبدیل به ضرورت شده است و مقام معظم رهبری هم موفقیت دولت را موفقیت نظام دانسته‌اند.

وی اضافه کرد: در دولت قبل، وفاق وجود داشت، اما بین همفکران. در حال حاضر، نفاق بین جریان‌های متنوع صورت خواهد گرفت که نشان‌دهنده عقلانیت است، یعنی با وجود سلایق گوناگون می‌توانیم تعامل و همفکری داشته باشیم.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سواد گفت‌وگو در جامعه ایرانی به شدت کم است؛ تأکید کرد: یک شاخص انسان مدرن سواد گفت‌وگو است و به بهترین شکل باید با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشیم.

وزیر علوم اضافه کرد: اصل تغییر یک ضرورت است، برخی گزارش‌ها و شکایت‌ها به دستمان می‌رسد، اما متناسب با آنها تصمیم نمی‌گیریم، بلکه با هیئت تحقیق و با مدیریت دانشگاه در این زمینه بررسی‌ها و نظرسنجی‌های لازم انجام می‌شود تا صحت سنجی آن مشخص شود.

انتصاب ۸۰ نفر در دولت سیزدهمِ وزارت علوم!

سیمایی صراف گفت: آمار تغییرات شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ وزارت علوم را که بررسی کردم متوجه شدم ۸۰ انتصاب وجود داشته، یعنی متوسط ماهیانه ۱۲ تا ۱۳ انتصاب. شاید این موضوع منطقی بوده، اما عجله‌ای برای تغییر روسا نداریم، مگر در موارد ضروری و یا درخواست‌های مکرر.

وی درباره برنامه‌های دانشگاه‌ها برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: تأکید می‌کنم به رفاهیات دانشجویی یعنی خوابگاه، انتخاب واحد، ایام و ذهاب، تغذیه و ... توجه شود. البته، می‌دانم دانشگاه‌ها در تنگنا قرار دارند، اما باید نهایت تلاش خود را بکار بگیریم تا نگرانی دانشجویان از وضع سکونت و تغذیه را به حداقل برسانیم؛ چرا که این موضوع در همبستگی دانشگاهیان با یکدیگر مؤثر است.

دستور رئیس‌جمهور برای بازبینی پرونده استادان و دانشجویان اخراجی

سیمایی صراف با اشاره به آخرین شکایت‌هایی پیرامون تعلیق و اخراج استادان و دانشجویان اظهار کرد: دستور رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور ایجاد فرصت دوباره است، تصور نشود هر تصمیمی که گرفته شده حذف یا تائید می‌شود، از نتایج بی‌خبر هستیم، اما به علت برخی اقدامات در این زمینه رئیس‌جمهور دستور بازبینی پرونده‌ها را صادر کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: استدعا می‌کنم مدیران در ابتدا این بازبینی‌ها را مطابق قانون و موازین اسلامی انجام دهند تا پرونده‌ها دیگر به دست ما نرسند؛ چرا که بیشترین زمان ما نظارت بر این مسئله است.

سیمایی صراف با بیان اینکه رهبری به دانشگاه‌ها فرمودند که صبر و حوصله به خرج دهید؛ تأکید کرد: دانشجویان جوان و هیجانی هستند، البته این موضوع را علنی ذکر نکردند و بنده بر اساس اطلاعات خود بیان می‌کنم، همین تدبیر با وجود زمان‌بر بودن و فراگیر بودن اما کمترین تلفات و هزینه‌ها را نسبت به گذشته داشت، خود رهبری هم عفو وسیعی در نظر گرفتند و در موازین قانونی رأفت اسلامی به خرج دادند و بین مجازات کردن و حدود عفو کردن کدام بهتر است را در نظر گرفتند، اگر در عفو خطا کنی بهتر از این است که در مجازات خطا کنی.

سیمایی صراف خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت:  آقا بارها فرموده‌اند که جذب حداکثری داشته باشید، پس نگذاریم مسائل بزرگ شوند و تا حد امکان خودتان آن را پیگیری کنید و در صورت نیاز کارگروهی برای نظارت و حرکت در مسیر چهارچوب قانونی تشکیل دهید.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب