دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور؛

صالحی: اختصاص بودجه دولت به وزارت علوم یک میلیارد دلار کاهش یافت/ تمام دانشگاه‌ها مجهز به استفاده از قانون فاینانس شدند

صالحی: اختصاص بودجه دولت به وزارت علوم یک میلیارد دلار کاهش یافت  تمام دانشگاه‌ها مجهز به استفاده از قانون فاینانس شدند
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بودجه اختصاص یافته دولت به وزارت علوم در سال ۱۳۹۰، دو میلیارد دلار بود، اما سال گذشته این رقم به یک میلیارد دلار رسید.
کد خبر : 931651

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور حسین سیمایی صراف وزیر علوم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌ها صبح امروز (شنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در این همایش اظهار کرد: بودجه اختصاص یافته دولت به وزارت علوم در سال ۱۳۹۰، دو میلیارد دلار بود، اما سال گذشته این رقم به یک میلیارد دلار رسید.

وی افزود: از اهداف برنامه هفتم توسعه این است که ۲۰ دانشگاه ایرانی حتما در رتبه بندی‌های بین المللی رتبه‌های کمتر از ۵۰۰ کسب کنند، هم اکنون ۵ دانشگاه ایرانی در این رده قرار دارد.

صالحی افزود: رتبه تولید علمی ایران در برنامه هفتم توسعه ۱۴ پیش بینی شده، با توجه به اینکه بیشترین شتاب رشد علم را در دوره‌ای عهده دار بوده ایم، اما طی سال‌های اخیر این روند کاهشی شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون رتبه ۱۷ در وب آو ساینس و رتبه ۱۶ در اسکوپوس را داریم و به این صورت کشور‌های ترکیه، برزیل، هلند، عربستان سعودی کشور‌هایی در رتبه بندی اطراف ما قرار دارند؛ تاکید کرد: دانشگاه‌های آزاد، وزارت علوم و وزارت بهداشت به شکل یکسان کاهش روند علمی را طی کرده اند که نشان از افت علمی دارد.

رئیس شورای عالی عتف تصریح کرد: محدودیت در تامین مالی و ارتباطات بین‌المللی مهم‌ترین معضل کاهش رشد علمی کشور است، متوسط بودجه اختصاص یافته به دانشگاه‌های ایرانی که جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند، بیش از هزار و ۴۰۰ میلیون دلار است، دانشگاه‌های که رتبه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دارند متوسط ۶۰۰ میلیون دلار و دانشگاه‌های دارای رتبه زیر ۵۰۰ به طور متوسط ۴۰۰ میلیون دلار بودجه دارند؛ بنابراین رابطه مستقیمی بین تامین مالی و رتبه وجود دارد.

صالحی اضافه کرد: در قوانین مختلف ردیف‌هایی را برای بودجه تعریف کرده‌اند مثل اختصاص سهمی از درآمد دخانیات برای وزارت بهداشت. ما نیز در بودجه ۱۴۰۳ بندی برای اختصاص درصدی از فروش میعانات به شورای عالی عتف به مجلس ارائه داده بودیم ولی در صحن مجلس رای نیاورد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: ما نمی‌گوییم چرا یک بخش بودجه زیاد دارد و ما نداریم. ما باید به دنبال افزایش سهم خود باشیم. یک راه این است که در قوانین بودجه بتوانیم درصدی ثابت از درآمد گمرگ، درآمد صادرات و ... را به سمت پژوهش و فناوری بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش عالی با تحقیق و توسعه متفاوت است، توضیح داد: بر اساس سند نقشه جامع علمی کشور قرار بود تا سال ۱۴۰۴ سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی به ۴ درصد (۲ درصد دولتی و ۲ درصد خصوصی) برسد. سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی در کشور ما در سال‌های اخیر حدود نیم درصد بوده است.

صالحی در مورد وضعیت کشور‌های اطراف گفت: تولید ناخالص داخلی برخی کشور‌های اطراف به یک تریلیون دلار رسیده است. با چنین سرمایه گذاری اساتید، پژوهشگران و دانشجویان کشور واقعا جهاد می‌کنند.

وی با اشاره به ظرفیت وقف گفت: ما موضوع وقف را جدی نگرفتم با وجود اینکه تکالیف قانونی در زمینه وقف داریم. در بیانات رهبری هم تاکید بر ورود وقف به حوزه آموزش عالی شده است. در یک بازه زمانی دانشگاه هاروارد ۵۵ میلیارد دلار دونیشن (donation) داشته است. ما نیز در حوزه وقف و دونیشن باید بیشتر کار کنیم.

صالحی درباره ظرفیت استفاده از قانون فاینانس گفت: ظرفیت فاینانس در برنامه وزیر علوم قراز گرفته و دانشگاه‌ها می‌توانند تا ۳۰ میلیارد یورو از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به موافقت رهبری برای برداشت از صندوق توسعه گفت: زمانی که رهبری با درخواست رئیس جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی موافقت کردند، دکتر سیمایی به رئیس جمهور نامه نوشتند. درست است حقوق پرستاران، معوقات کشاورزان و ... مهم است ولی باید به موضوع پژوهش و فناوری نیز توجه داشت.

صالحی در پایان اظهار کرد: میزان قرارداد‌های ارتباط صنعت و دانشگاه ۱۱ هزار و ۲۰۰ تعداد با بودجه ۶ هزار میلیارد تومان است که هم اکنون ۱۴۰ هزار نفر در واحد‌های فناور مشغول به کار بودند که نشان از ظرفیت اشتغال بالای آنها دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب