دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1403 - 00:40
کارشناس چمن طبیعی در گفت‌وگو با آنا

نیروهای متخصص برای حفظ و نگهداری چمن در ایران کم هستند/ بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا چمن «اکستریم» دارند

نیروهای متخصص برای حفظ و نگهداری چمن در ایران کم هستند  بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا چمن «اکستریم» دارند
کارشناس چمن طبیعی و مصنوعی گفت: نیروی متخصص که دانش کافی در زمینه چمن طبیعی داشته باشد در کشور کم داریم.
کد خبر : 931479

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فصل جدید فوتبال ایران با مشکل بزرگی آغاز شده و آن هم فقدان کیفیت زمین چمن ورزشگاه‌های مطرح کشور و سایر ورزشگاه‌هاست که عملاً برگزاری مسابقات را با مشکل جدی مواجه کرده تا جایی که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از تهران به شهر‌های دیگر رانده شدند و سپاهان هم ناچار شد به ورزشگاه فولاد شهر پناه ببرد، جالب اینکه ورزشگاه فولادشهر که میزبان بازی تیم ملی برابر قرقیزستان بود از کیفیت ضعیفی بهره می‌برد و دیدار شب گذشته استقلال مقابل الغرفه هم به شکلی برگزار شد که تعجب بازیکنان حریف را در پی داشت. بدون کوچک‌ترین تردیدی ضعف در حفظ و نگهداری زمین چمن ورزشگاه‌ها از سوی مسئولان و مدیران منجر به چنین اتفاق تلخی شده است.  

در همین زمین بهزاد ریگی کارشناس متخصص چمن طبیعی و مصنوعی به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: بزرگ‌ترین نیاز چمن طبیعی آبیاری است که باید اصولی و در زمان بندی کاملاً منظم اجرایی شود. چون آبیاری چمن طبیعی مرتب و در فاصله زمانی کوتاهی است مصرف آن زیاد است و هزینه بالایی با خود دارد. در نتیجه با تشخیص غلط از سوی مسئول نگهداری چمن به منظور کاهش هزینه، چمن دچار آفت می‌شود و مدتی بعد رنگ آن زرد شده و سپس از بین می‌رود. به خصوص در فصل تابستان به دلیل افزایش دمای هوا و گرمایی که ایجاد می‌شود، کاهش آبیاری در تخریب زمین چمن تأثیر مستقیم دارد. در نهایت فقدان تخصص در زمینه آبیاری منجر به از بین رفتن چمن طبیعی می‌شود و هزینه بسیار بالایی که برای احداث و نگهداری آن صرف شده به هدر می‌رود. فقدان تخصص در زمینه حفظ و نگهداری چمن طبیعی باعث شده تا در استان‌های سرسبز گیلان، مازندران و گرگان استفاده از چمن مصنوعی لحاظ شود.  

وی ادامه داد: مسئله بعدی در خصوص بذر چمن مصنوعی است. بهترین بذر متعلق به کشور هلند است که تهیه چنین بذری هزینه بالایی به همراه دارد. در مرحله بعد باید تخصص کافی برای کاشت این بذر و در ادامه حفظ چمن وجود داشته باشد. به عنوان مثال چمن طبیعی ورزشگاه آزادی در جیرفت کاشته می‌شد و سپس به صورت صندوقی یا رولی به ورزشگاه انتقال داده می‌شد. هزینه حفظ چمن این ورزشگاه سرسام آور است و چون ورزشگاه ملی ماست باید به بهترین شکل چمن داشته باشد. در حالی که از جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقایی جنوبی به بعد، بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا روی به استفاده از چمن «اکستریم» آوردند که تلفیقی از چمن طبیعی و مصنوعی است. در ورزشگاه‌های کشور‌های مختلف از جمله هلند، انگلیس، ایتالیا، آلمان، روسیه، سوئیس، آمریکا، سوئد و نروژ چمن «اکستریم» در حال استفاده است. 

نیروهای متخصص برای حفظ و نگهداری در ایران کم هستند/ بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا چمن «اکستریم» دارند

کارشناس چمن طبیعی و مصنوعی افزود: استفاده از چمن طبیعی در ایران بسیار هزینه بالایی دارد، چون تولید کننده آن با کیفیت استاندارد نیستیم. نگاه درستی هم به این مقوله نمی‌شود. نصب و نگهداری چمن طبیعی هزینه بسیار بالایی به دنبال دارد و با نصب صندلی و تیر دروازه فرق می‌کند. نیروی متخصص که دانش کافی در زمینه چمن طبیعی داشته باشد در کشور کم داریم و به عنوان مثال نمی‌دانند اگر چمن طبیعی در تمامی زمینه‌ها به درستی مورد استفاده قرار گیرد هر ۲۴ ساعت یک بار می‌توان روی آن بازی کرد که البته چنین اتفاقی به ندرت رخ می‌دهد و معمولاً بین هر بار استفاده از این چمن بالغ بر ۷۲ ساعت فاصله وجود دارد. برای استفاده از چمن مصنوعی که پلیمری است هم دستورالعمل وجود دارد، چمنی که می‌توان ساعت‌ها روی آن بازی کرد چه رسد به اینکه چمن طبیعی که حفظ و نگهداری بسیار سخت‌تر است، دستورالعمل‌های آن به درستی مورد استفاده قرار گیرد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب