دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کتاب‌های درسی در مدارس استان‌ها توزیع شد

کتاب‌های درسی در مدارس استان‌ها توزیع شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تمام کتاب‌های مربوط به سال تحصیلی پیش رو در استان‌ها و بخش قابل توجهی نیز از این کتاب‌ها به مدارس توزیع شده است.
کد خبر : 931379

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت و گو با رادیو تهران گفت: تمام کتاب‌های مربوط به سال تحصیلی پیش رو در استان‌ها و بخش قابل توجهی نیز از این کتاب‌ها به مدارس توزیع شده است.

وی با بیان این که در مقطع ابتدایی و متوسطه اول درصد قابل توجهی از کتاب‌ها در مدارس موجود است؛ افزود: کتب از مرکز به استان‌ها ارسال و از استان‌ها به مناطق و از مناطق به مدارس ارسال شده است، مقدار باقی مانده هم ظرف هفته آینده به مدارس ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان این که از امروز فرآیند چاپ‌سپاری کتاب‌های مهر ۱۴۰۴ را آغاز شده و چاپ  کتب درسی امسال به پایان رسیده؛ ادامه داد: از نظر محتوایی چارچوب کتاب‌های درسی طوری است که هر سال لزوما تغییری ندارند؛ امسال تغییر عمده‌ای انجام نشد وفقط یک سری تغییرات جزئی و موردی را همچون همیشه داشته‌ایم.

لطیفی با بیان این که سامانه دریافت نظرات فعال است و اگر از طرف معلمان و دانش آموزان پیشنهاد یا انتقادی نسبت به بعضی از محتوا‌ها داشته باشند در صورت امکان، اعمال می‌شود؛ گفت: امسال عمده تغییرات موارد خیلی محدود و جزئی بود وگرنه به صورت سازمان یافته تغییر محتوایی نداشته‌ایم؛ امسال عمده کار سازمان روی ۴ یا ۵ کتاب نونگاشت بوده که اجرای آزمایشی می‌شود؛ سه کتاب کار و فناوری، دو کتاب برای پایه‌های ششم و هفتم و هشتم، دو کتاب دینی برای پایه‌های هفتم و هشتم و دو کتاب آموزش خط تحریری برای پایه چهارم و پنجم ابتدایی؛ البته اجرای آزمایشی در بعضی از مدارس و در بعضی از استان‌ها را داریم تا بعد از بازخوردگیری بتوانیم اجرای سراسری آن را انجام دهیم.

وی با بیان این که در کتاب‌های درسی اساسا کتابی به نام انسان و محیط زیست داریم که به صورت اختصاصی در پایه یازدهم به مسئله محیط‌زیست پرداخته است افزود: موضوع محیط‌زیست از موضوعات مورد توجه و جدی در جامعه و فضای فرهنگی، اجتماعی است.

لطیفی با بیان این که در پایه‌های مختلف به صورت تلفیقی از دوره ابتدایی و در کتاب‌های علوم تجربی و مطالعات اجتماعی به موضوع محیط زیست پرداخته شده؛ گفت:  در زمینه آموزش مهارت‌ها خصوصا مهارت‌های حوزه فناوری به روزرسانی برای کتاب کار و فناوری انجام می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد آموزش‌های کدنویسی در سطح پایه و مطالب مربوط به هوش مصنوعی و مهارت‌ها برای راه اندازی کسب و کارها، کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید نیز ظرفیت‌های خوبی است که در کتاب‌های فعلی موجود است.

وی افزود: خیلی از کتاب‌ها به دلایل مختلف آن گونه که باید جدی گرفته نمی‌شوند، بعضی از کتاب‌ها یا درس‌ها گاهی نسبت به یک سری از درس‌ها درجه دو حساب می‌شوند و بعضی وقت‌ها امکانات اجرا برای آن‌ها فراهم نیست و این چالش‌هایی است که با آن مواجهیم وگرنه پیش‌بینی موضوعات مهم و مورد دغدغه در برنامه درسی معمولا وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب