دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قادر آشنا:

جشن مهر سینمای ایران در حال تبدیل شدن به گفتمان است

جشن مهر سینمای ایران در حال تبدیل شدن به گفتمان است
دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران گفت: این رویداد هنری مصداق همین وفاق ذهنی و نزدیک شدن فکر و ایده‌هاست و در نهایت با این وفاق، شعار «برای ایران» هم محقق می‌شود.
کد خبر : 931307

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سومین جشن مهر سینمای ایران پیش از ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست قادر آشنا دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران با تبریک روز سینما به اهالی سینما و مردم ایران و تشکر از همراهی اهالی رسانه در برگزاری ادوار قبلی این رویداد گفت: مهم ترین هدف این جشن گرامیداشت روز سینما است. روزی که در تقویم رسمی متعلق به سینماگران کشور است. سازمان سینمایی و ادارت کل وزارت فرهنگ و ارشاد در سراسر کشور باید از اهالی سینما در نقاط مختلف کشور تشکر کرد. معمولا همه اخبار رویدادها، اخبار و اتفاقات سینمایی در پایتخت رقم می‌خورد در حالی که سینما هنری است که هنرمندان زیادی در سراسر کشور درگیر بحث سینما هستند.

آشنا عنوان‌کرد: هدف دوم ما برقراری ارتباط بین هنرمندان و مسولان استان از یک سو و اهالی سینما در شهرستان‌ها با مدیران سازمان سینمایی و مدیران فرهنگی ساکن تهران است. هدف اصلی ما این است که فضای استان‌ها را سینمایی کنیم. تجلیل و تقدیر از هنرمندان ساکن شهرستان‌ها که معمولا دیده نمی‌شوند و نامی از آنها برده نمی‌شود بخش مهمی از جشن مهر سینمای ایران است. در این سال‌ها نهایتا اگر نکوداشتی هم در این مناطق گرفته می‌شد، برای تعداد معدودی بازیگر یا فیلمساز شاخص آن استان بود و کسی از سینمادار، عوامل فنی یا مراکز، فعالان بخش خصوصی مدیرانی که برای ارتقای سینما در آن منطقه تلاش می‌کنند یاد نمی‌کرد.

وی افزود: ما در ابتدای سال شورای سیاستگزاری را تشکیل دادیم و شیوه نامه اجرایی جشن را به استان‌ها ابلاغ کردیم ۳۱ استان اعلام آمادگی کرده و تاریخ برگزاری جشن در استان خودشان رااعلام کردند. در استان‌ها نیز شورای سیاستگذاری شکل گرفت.

آشنا گفت: اعتقاد من این است که جشن مهر سینمای ایران در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است، هرچند هنوز به گفتمان غالب تبدیل نشده است. یکی از دلایل این جریان سازی این است که جشن مهر رویدادی متعلق به اقشار مختلف سینما است و همه بخش‌های سینما در سراسر کشور با آن درگیر هستند.

دبیر سومین جشن سینمای ایران گفت: ۲ شعار مهم دولت چهاردهم و رئیس جمهور محترم «وفاق ملی» و «برای ایران» است. وفاق در ابتدا باید در ذهن و دل ما شکل بگیرد و به یک باور مشترک و فهم مشترک برسیم تا این وفاق به «رفتار» هم تبدیل شود.

آشنا افزود: جشن مهر سینمای ایران مصداق همین وفاق ذهنی و نزدیک شدن فکر و ایده هاست و در نهایت با این وفاق، شعار «برای ایران» هم محقق می‌شود. امسال در جلساتی که با مدیران استانی داشتیم تاکید کردیم که حتما باید هنرمندان و فعالان همه شهرستان‌ها هم دیده شوند و فقط به مراکز استان توجه نشود.

وی اظهار کرد: در دور اول و در سال ۱۴۰۱ در ۱۳ رشته تجلیل داشتیم و از ۳۴۷نفر در ۲۲ استان تحلیل کردیم. در سال گذشته در همان رشته‌ها از ۵۸۴ هنرمند وفعال خوزه سینما از ۳۱استان تجلی کردیم.

سومین جشن هم از دیروز (بیستم شهریور) از استان هرمزگان آغاز شده و تا دهم مهرماه ادامه دارد و در نهایت آیین اختتامیه هم روز دوازدهم مهرماه در تهران برگزار خواهد شد. در این مراسم علاوه بر معرفی و تقدیر از برگزیدگان استانی جشن مهر سینمای ایران (هر استان۳برگزیده) از هنرمندان و فعالان دیگری نیز که برای ارتقای سینما تلاش کرده آمد تقدیر به عمل می‌آید.

دبیر این رویداد با اشاره به حضور مدیرعامل خانه سینما در شورای سیاست گذاری سومین جشن مهر سینمای ایران گفت: ما درخواست داشتیم که این جشن را مشترکا با خانه سینما برگزار کنیم. از آقای دهکردی خواستیم کسانی را که باید مورد تقدیر قرار بگیرند به ما اعلام کنند. مطلقاً نیت ما این نبوده و نیست  که کسی را کنار بگذاریم. امسال پیشنهاد برگزاری مشترک این جشن و پاسداشت فرهنگی روز سینما را دادیم اما مورد قبول واقع نشد. 

آشنا ضمن اشاره به تفاوت جشن مهر سینمای ایران و رویداد پاسداشت فرهنگی روز سینما ادامه داد: این دو جشن از نظر ماهیت برگزاری متفاوت‌اند. جشن خانه سینما برای صنوف برگزار می‌شود ولی جشن مهر سینمای ایران برای همه هنرمندان در همه شاخه‌ها در سراسر کشور است. 

دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران همچنین از احتمال برگزاری اختتامیه این رویداد در تالار ایوان شمس خبر داد. 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب