دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1403 - 00:03
بتن‌های ناکارآمد حذف می‌شوند؛

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در صنعت ساختمان با ساخت محصولی مقاوم در برابر زلزله

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در صنعت ساختمان با ساخت محصولی مقاوم در برابر زلزله
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید محصولی شده که قابلیت حذف بتن‌های ناکارآمد را داشته و در برابر زلزله مقاوم است.
کد خبر : 931294

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب در طراحی انواع سقف‌ها مانند تیرچه بلوک، پیش‌تنیده، عرشه فولادی و یوبوت فعالیت دارد.

این شرکت دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۲ در حوزه تکنولوژی صنعت ساختمان وارد و با استفاده ازایده‌های فناورانه و خلّاقانه موفق به تولید محصولات دانش‌بنیان شد و برای نخستین‌بار با اجرای یک پروژه مجتمع مسکونی در دماوند کار خود را آغاز کرد و موفق شد به تکنولوژی نوین در صنعت ساختمان دست پیدا کند.

طراحی، تأمین مصالح و اجرا در بیش از ۱۶ استان کشور ازجمله دستاوردهایی است که این شرکت دانش‌بنیان توانسته به سرانجام برساند.

دانش‌بنیان‌ها در راستای سبک‌سازی ساختمان و مصرف کمتر مصالح به تولید محصول دانش‌بنیان «کانتون» اقدام کرده که در مقابل زلزله مقاوم است و نمونه داخلی و خارجی هم ندارد. این تکنولوژی متشکل از دال توخالی، بتن‌های ناکارآمد را از میانه دال حذف می‌کند و موجب کاهش مصرف بتن، هزینه، وزن و بهینه شدن اسکلت ساختمان می‌شود.

خبرنگار آنا درراستای بررسی جزئیات فعالیت شرکت دانش‌بنیان «آبراک طرح» و دستاوردهای این شرکت گفت‌و‌گویی را با علی بهاور مدیرعامل شرکت و دکترای عمران ترتیب داده است.

ورود تکنولوژی‌های نوین به صنعت ساختمان

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه شرکت با پایه ساختمانی فعالیتش را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرد، اظهار کرد: این شرکت با توجه به تجربه قبلی مدیران، بیشتر در زمینه تکنولوژی‌های نوین ساخت فعالیت دارد و از سال ۱۳۹۴ روی یک تکنولوژی جدیدی کار کردیم.

بهاور اضافه کرد: با توجه به اینکه تیم تحقیق و توسعه قوی داریم و از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد و دکتری در تیم‌مان استفاده می‌کنیم، ایده خود را در مراحل مختلف پیش بردیم و توانستیم در نهایت تجاری‌سازی کنیم.

رونمایی از محصولی دانش‌بنیان با قابلیت حذف بتن‌های ناکارآمد و مقاوم در برابر زلزله

وی عنوان کرد: فعالیت شرکت دانش‌بنیان در صنعت ساختمان و تکنولوژی‌های نوین است که اقدام به بومی‌سازی تکنولوژی‌هایی کردیم که از اروپا وارد ایران شده بود و سال ۱۳۹۴ سیستم جدیدی ارائه کردیم و بعداز آن مباحث تحقیقات نرم‌افزاری و آزمایشگاهی را انجام دادیم که در نهایت منجر به ثبت اختراع این تکنولوژی شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان متذکر شد: بعد از ثبت اختراع به اخذ مجوز‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح اقدام کردیم و به دلیل اینکه تکنولوژی ما ساختمانی است، اخذ تأیید لازم از مرکز تحقیقات، وزارت مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی‌ها انجام شد و در نهایت به تولید آزمایشگاهی، تست‌های نهایی و تولید انبوه محصول اقدام کردیم و اکنون ۳۰ شهر کشور از این محصول استفاده می‌کنند.

بهاور با معرفی محصول دانش‌بنیان شرکت متبوعش گفت: این محصول درراستای سبک‌سازی ساختمان و مصرف کمتر مصالح عمل کرده و در مقابل زلزله مقاوم است و نمونه داخلی و خارجی هم ندارد.

وی افزود: از محصول دانش‌بنیان شرکت می‌توان در ساختمان‌های بتنی استفاده کرد و با تعبیه این محصول در سقف ساختمان‌ها سبک‌سازی صورت می‌گیرد و عملکرد بهتری مقابل زلزله خواهد داشت و مصالح کمتری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره سهم این شرکت دانش‌بنیان در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای یادآور شد: ازآنجاکه شرکت ما در مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌جنوب واقع شده، هزینه بابت اجاره‌بها پرداخت می‌کنیم که این اجاره نسبت به بیرون خیلی کمتر است و این موجب می‌شود کمکی به دانشگاه از بابت درآمد‌های غیرشهریه‌ای داشته باشیم.

رونمایی از محصولی دانش‌بنیان با قابلیت حذف بتن‌های ناکارآمد و مقاوم در برابر زلزله

بهاور توضیح داد: با توجه به تجربیاتی که داریم، هرازگاهی کلاس‌های آموزشی و ورکشاپ‌هایی با هماهنگی دانشگاه و مرکز رشد برای دانشجویان دانشگاه برگزار می‌کنیم که سطح علمی دانشجویان بالا رفته و درآمدی برای دانشگاه داشته باشد.

مقابله با بتن‌های ناکارآمد و سبک‌سازی ساختمان

وی در پاسخ به سؤال دیگر که محصول دانش‌بنیان شما چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف می‌کند؟ گفت: هدف از ابداع این محصول سبک‌سازی سقف‌های ساختمان است که موجب می‌شود ساختمان و سازه در زلزله عملکرد بهتری داشته باشد و مصرف بتن و میلگرد کاهش پیدا کند و این در ارزان‌تر شدن ساختمان و عملکرد بهتر ساختمان نقش مؤثری دارد و کمک بسیار زیادی به محیط‌زیست خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه محصول شرکت جزء تکنولوژی‌های نوین ساخت است و در صنعت ساختمان و اسکلت بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: از آنجایی که محصول دانش‌بنیان «کانتون» نوین است و مشابه جهانی ندارد، نیاز به توسعه این محصول و انجام آزمایش‌های مختلف روی آن برای رفع نواقص احتمالی و بهبود عملکرد محصول داریم.

رونمایی از محصولی دانش‌بنیان با قابلیت حذف بتن‌های ناکارآمد و مقاوم در برابر زلزله

بهاور تبیین کرد: در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های معتبر و کمک مراجعی که تأییدیه‌های لازم را می‌دهند و همراهی آنها به ما کمک می‌کند که این سیستم به صورت اصولی در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

ازآنجاکه محصول دانش‌بنیان شرکت نوین است و مشابه جهانی ندارد، نیاز به توسعه این محصول و انجام آزمایش‌های مختلف روی آن برای رفع نواقص احتمالی و بهبود عملکرد محصول داریم

وی درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه، مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟ چنین پاسخ داد: حمایت‌هایی که صورت گرفته حضور ما در مرکز رشد دانشگاه واحد تهران‌جنوب است که فضایی در اختیار شرکت قرار دادند و با توجه به هزینه‌های بالای رهن و اجاره، با یک هزینه حداقلی در یک فضای مناسب مستقر شدیم و هزینه‌های جانبی مانند برق، آب و شارژ نداریم و این موجب می‌شود هزینه‌ها کاهش پیدا کند و بودجه‌ای که داریم را صرف مباحث دیگر تحقیقاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد: توقع شرکت از مراکز رشد این است که یک سری خدمات موردنیاز شرکت‌های فناور مانند مسائل حقوقی، مالیاتی، تأمین اجتماعی و فعالیت‌های اداری و وقت‌گیر که در اصل تخصص شرکت‌های فناور نیست به این شرکت‌ها ارائه کنند تا شرکت‌های فناور روی یک رشته خاص به صورت متمرکز کار کنند، این موضوع شامل سازمان تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و برندینگ، توسعه محصول و بیزینس برند‌ها می‌شود که خارج از تخصص هیئت مدیره این شرکت‌هاست و اگر مراکز رشد به صورت جداگانه به شرکت‌های فناور مشاوره دهند می‌توانند در رشد آنها کمک کنند.

بهاور تأکید کرد: از مسئولان مرکز رشد و دانشگاه‌ها قدردانی می‌کنم که از شرکت‌های فناور مانند ما حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند و دوست داریم این حمایت‌ها بیشتر شود و مباحث مربوط به مشاوره‌ها و ارتباطاتی که با صنعت و دولت خواهیم داشت، اگر از طریق دانشگاه باشد با سرعت بیشتری پیش می‌رود و به نتیجه بهتر می‌رسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب