دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر صمت در گفت‌وگو با آنا:

موفقیت در صنعت نوشت‌افزار نماد جهش تولید با مشارکت مردم است

موفقیت در صنعت نوشت‌افزار نماد جهش تولید با مشارکت مردم است
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت افزایش تولید داخلی نوشت‌افزار و تداوم فعالیت مجموعه «ایران‌نوشت» را نماد جهش تولید با مشارکت مردم دانست.
کد خبر : 931278

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی «ایران‌نوشت» از روز شنبه هفدهم شهریورماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز به کارکرده است. نمایشگاه بیش از یک دهه است که توسط مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی برگزار می‌شود. این تشکل از سال ۱۳۹۱ به عنوان یک نهاد فرهنگی و غیرانتفاعی و با تکیه بر پشتوانه مردمی خود زمینه‌ساز و باعث توسعه جریان استفاده از محصولات ایرانی متناسب با فرهنگ بومی شود و امروزه با عضویت بیش از ۱۰۰ تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی از سراسر کشور در این مجمع، نقش قابل‌توجهی در تقویت بازار نوشت‌افزار تولید داخل دارد.

جهش تولید نوشت‌افزار با مشارکت مردم

در همین ارتباط، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: پس از تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی در حوزه نوشت‌افزار، بیش از ۱۰ سال است که کار بزرگی به همت یک تشکل مردم‌نهاد آغاز شده است. خدا را شکر این فعالیت‌‎ها نتیجه داد و ما امروز سهم بالای تولیدات داخلی در بازار نوشت‌افزار کشور را می‌بینیم. جریانی که ایران‌نوشت راه اندازی کرد و این نمایشگاه نماد جهش تولید با مشارکت مردم بود.

محمدمهدی برادران گفت: در محصولاتی مثل مداد، مدادرنگی، دفتر و خودکار، مدادتراش، مداد‌های پلیمری و خودکار‌های ضدباکتری تقریباً خودکفا شده‌ایم. در سایر محصولات هم گام‌های مهمی در حوزه طراحی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع بزرگ برداشته شده که ان‌شاالله به زودی شاهد خودکفایی در تولید آنها نیز خواهیم بود.

موفقیت در صنعت نوشت‌افزار نماد جهش تولید با مشارکت مردم است

وی افزود: این روز‌ها شاهد استقبال مردمی از نمایشگاه نوشت‌افزار هستیم؛ استقبالی که سال‌های گذشته هم رقم خورده بود. باید از همه مردم که از تولیدات داخلی در این عرصه حمایت کرده‌اند تشکر کنم. این عزیزان ترجیح دادند که به جای نوشت‌افزار‌های خارجی یا قاچاق که عموماً با نماد‌ها و تصاویر فرهنگی معارض با فرهنگ کشور ما تولید شده‌اند از محصولاتی استفاده کنند که دسترنج طراحان و کارگران ایرانی بوده و مزین به طرح‌ها و تصاویر ایرانی اسلامی جذاب است.

حرکت‌های ایجابی و حمایتی در صنعت نوشت‌افزار

برادران اظهار کرد: خوشبختانه امسال هم در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم مشاهده کردم که نشانه‌ها، طرح‌ها و عناصر جدید ایرانی در محصولات به کار فته است؛ ازجمله تصاویر شهید خردسال ریحانه سلطانی‌نژاد عزیز از شهدای واقعه تروریستی کرمان که در محصولاتی مثل کیف و دفتر یادداشت کار شده است. استفاده از این محصولات، یاد و خاطره این شهید را برای بچه‌ها و خانواده‌های آنان زنده می‌کند.

وی گفت: اگرچه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی همواره در دستور کار ما و نهاد‌های انتظامی و قضایی است، اما بیش از آن که به اقدامات سلبی فکر کنیم، به دنبال حرکت‌های ایجابی هستیم. البته که برای حمایت ویژه از تولیدکنندگان داخلی، برای واردات اقلامی همچون مداد، خودکار، مدادرنگی و محصولات پلیمری ممنوعیت وضع شده‌است.

ظرفیت صادرات برای محصولات فرهنگی

معاون صنایع عمومی وزارت صمت عنوان کرد: اکنون بیشاز ۱۴۰ واحد صنعتی بزرگ ما محصولات نوشت افزار و وسایل کمک آموزشی مربوط به دانش آموزان را در مقیاس بالا و بهصورت تجاری و رقابتی تولید میکنند. در برخی از محصولات تخصصی مثل «قلممو» ما از معدود کشور‌هایی هستیم که توانستیم استاندارد‌های لازم هنری را کسب کنیم. در برخی اقلام مثل مداد و پاک‌کن حتی ظرفیت‌های ویژه‌ای در صادرات داریم و کشور‌های زیادی متقاضی محصولات ما هستند.

موفقیت در صنعت نوشت‌افزار نماد جهش تولید با مشارکت مردم است

برادران گفت: در این دوران سه‌ساله تلاش همکاران ما در وزارت صمت بر این مبنا بود که با ایجاد مزیت‌های رقابتی، تقویت چرخه تولید، توزیع و فروش و همچنین تبلیغات و جریانسازی با کمک رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی از تولیدات داخلی حمایت کنیم. نتیجه هم این شد که سهم تولیدات داخلی نوشت‌افزار در بازار‌های داخلی ما به ۷۵ درصد رسیده است.

وی افزود: ما در وزارت صمت بحث نوشت‌افزار را به عنوان یکی از گروه‌های اصلی صنایع عمومی در نظر گرفتیم. دفتر تخصصی سلولزی و نوشت افزار برای اولین بار در ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شد و برنامه راهبردی این صنعت را رونمایی کردیم. در این مراسم رونمایی، نماینده دفتر مقام معظم رهبری هم در حضور داشتند و از فعالان برگزیده این صنعت با هدایای مقام معظم رهبری تقدیر شد.

برادران در پاسخ به این پرسش که آیا فرزندان او هم از محصولات این نمایشگاه استفاده خواهند کرد نیز گفت: بله، حتماً. خوشبختانه خانواده من جزو مبلغین خرید نوشت‌افزار و محصولات فرهنگی داخلی هستند؛ البته در این روند، انتقادات را هم به من منتقل می‌کنند. معمولاً هم نظرشان درباره کیفیت این گونه کالا‌ها مثبت است، اما روی قیمت‌ها گاهی نکاتی را درمیان می‌گذارند.

امیدواری برای تداوم حمایت از نوشت افزار داخلی در دولت چهاردهم

معاون صنایع عمومی وزارت صمت عنوان کرد: خوشبختانه با عزم ملی و حمایتی که مقام معظم رهبری و شهید آیت‌الله رئیسی از بحث خودکفایی کاغذ داشتند سال گذشته تمام کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی چاپ و منتشر شد. در کنار این مسائل، همان گونه که در سند راهبردی نوشت افزار آمده است، باید به تنوع بالا و بهبود کیفیت کالا‌ها نیز توجه ویژه‌ای بشود.

موفقیت در صنعت نوشت‌افزار نماد جهش تولید با مشارکت مردم است

وی افزود: نوشت‌افزار داخلی یک حرکت ملی و یک سیاست کلی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار داشته است و ان شاالله در دور جدید فعالیت وزرات صمت نیز این حمایت استمرار خواهد داشت.

لازم به یادآوری است، دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی «ایران‌نوشت» با مشارکت تولید کنندگان داخلی این گونه کالا‌ها و با تخفیف‌های ویژه، تا روز ۳۱ شهریور ماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران میزبان کودکان، دانش‌آموزان و خانواده‌ای آنان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب