دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پی یک دوره بیماری طولانی؛

پری صابری درگذشت

پری صابری درگذشت
پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.
کد خبر : 931267

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری بعدازظهر دیروز(سه‌شنبه بیستم شهریور ماه)  دار فانی را وداع گفت.

زنده‌یاد صابری نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر متولد اول فروردین ۱۳۱۱ کرمان  بود. این هنرمند پس از پایان تحصیل دوره متوسطه برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و پس از بازگشت به وطن گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد.

صابری در طی سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ به عنوان مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران فعالیت میکرد و در همین زمان موفق به تالار مولویرا تاسیس کرد. تالار مولوی در طول بیش از چهار دهه پایگاهی برای تئاتر دانشجویی بود و همچنان نیز آثار زیادی در آن روی صحنه می‌رود.

وی نشان ابن سینا را از یونسکو و لژیون دونور را از فرانسه در سال ۲۰۰۴ دریافت کرده بود. نمایش‌های «من به باغ عرفان»، «هفت شهر عشق»، «بیژن و منیژه»، «لیلی و مجنون»، «هفت خان رستم»، «شمس پرنده» و «باغ دلگشا» از جمله آثاری است که این هنرمند تاکنون روی صحنه برده است.

نمایش «کوروش» آخرین فعالیت این هنرمند فقید بود که در سال ۱۳۹۷ به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری در تالار وحدت اجرا شد.

زنده‌یاد  صابری از معدود کارگردانانی بود  که آثار هنری‌اش معرف و نشان شیفتگی او به داستان‌های شاهنامه، ادبیات عرفانی و تاریخ ایرانی است.

آیین تشییع و تدفین این هنرمند مرحوم صابری متعاقبا اعلام خواهد شد.

خبرگزاری آنا درگذشت این هنرمند برجسته تئاتر را به خانواده و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب