دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

گسترش راهبردی اقتصاد پویای صنایع خلاق و فرهنگی در سرای نوآوری + فیلم

گسترش راهبردی اقتصاد پویای صنایع خلاق و فرهنگی در سرای نوآوری + فیلم
رئیس سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی دانشگاه آزاد شیراز با بیان اینکه در حوزه‌های معماری و طراحی فعال هستیم، گفت: به منظور گسترش اقتصاد پویای صنایع خلاق و فرهنگی و ارتباط مؤثر دانشگاهیان با محیط کسب و کار برنامه راهبردی ترسیم و تدوین کرده‌ایم.
کد خبر : 931263

ماریا خسروی رئیس سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، دلایل ایجاد این سرا در شیراز را تشریح کرد و به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با توجه به تنوع و گستردگی صنایع خلاق و فرهنگی در مناطق مختلف استان فارس و اقبال این صنایع  در گستره کشور، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای نیل به اهداف توسعه، گسترش و بهره‌مندی هرچه بیشتر از بازار‌های داخلی و خارجی و ایجاد هسته‌ها و واحد‌های فناور در این حوزه به راه‌اندازی سرای صنایع خلاق و فرهنگی در سال ۱۴۰۱ اقدام کرد.

عضو هیئت علمی رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اضافه کرد: سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی از بدو راه‌اندازی و از مرداد ۱۴۰۱ در راستای گسترش و توسعه کسب و کار‌های خلاق در برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی و حوزه‌های آموزشی، فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: درراستای تولید و افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای پایدار، توسعه و گسترش اقتصاد پویای صنایع خلاق و فرهنگی و ارتباط مؤثرو پویای دانشگاهیان (اعم از استادان و دانشجویان) با محیط کسب و کار خلاق و فرهنگی، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به ترسیم و تدوین برنامه راهبردی و چارت فعالیتی اختصاصی سرا اقدام و در این راستا مأموریت‌های اصلی را برنامه‌ریزی کرده است.

هیئت علمی فناور دانشگاه آزاد اسلامی شیراز درباره تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی این دانشگاه عنوان کرد که این فعالیت‌ها در راستای نیل به اهداف، طراحی و اجرای بوت‌کمپ‌های مختلف دانشگاهی و همکاری و شرکت مؤثر در حوزه‌های مختلف اجلاس سازندگان مسکن و ساختمان کشور بوده است.

خسروی گفت: در راستای ایجاد تعاملات و همکاری‌های نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با صنایع خلاق و فرهنگی، سرای نوآوری به شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌های گردشگری و صنایع دستی با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس اقدام  و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شیراز، رویداد‌ها و نشست‌های تخصصی درآمد‌های پایدار شهری، آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در کلان شهر شیراز را برگزار کرده است.  

مدیرعامل شرکت «مهندسین مشاور پارس اثر برتر» یادآور شد: اکنون مذاکرات تفاهم‌نامه‌های مؤثر در راستای اهداف سرای نوآوری و اجرای طرح پویش با خانه صنعت فارس، شرکت شهرک‌های صنعتی شیراز و شرکت‌های مختلف وابسته به صنایع خلاق، طراحی و معماری در مقیاس استانی و فرااستانی در حال انجام است. ازجمله فعالیت‌های به ثمر رسیده، برگزاری دوره‌های توانمندسازی کمیته امداد امام خمینی(ره) درراستای تفاهم‌نامه موجود و برگزاری دوره‌های مشترک با پژوهشکده نرم دانشگاه امام صادق (ع) قابل ذکر است.

رئیس سرای نوآوی صنایع خلاق و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه این سرا اکنون دارای ۹ واحد و هسته فناور و دو شرکت دانش‌بنیان است به آنا گفت: درراستای افزایش واحد‌ها و هسته‌های فناور و زیرمجموعه‌های دانش‌بنیان سرای نوآوری با انجام مذاکرات با بخش‌های خصوصی و واحد‌های کارآفرین و برنامه‌ریزی مؤثر برای کارابودن طرح پویش به منظور افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای و ارتباط دانشگاهیان با حوزه صنایع خلاق، فعالیت‌های گسترده‌ای در قالب عقد تفاهم‌نامه‌های آتی انجام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟ اظهار کرد: با توجه به پویابودن سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی در قالب رویداد‌ها و همایش‌ها و به‌خصوص برگزاری بوت‌کمپ‌های مختلف، استقبال و اشتیاق اعضای هیئت علمی و دانشجویان درخور توجه است؛ بنابراین با توجه به زمان اندک طی شده نیاز به حمایت‌های معنوی دانشگاه و ایجاد انگیزش موثردر این راستا با محیط‌های خارج دانشگاهی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

خسروی با مرور مسیر سه سال اخیر فعالیت سرای نوآوری یادآور شد: در سال نخست فعالیت سرا بیشتر به شهر خلاق و هوشمند پرداخته و رویدادها و همایش‌های مربوط و متناسب برگزار و از سازمان‌ها، نها‌دها و دستگاه‌های اجرایی دعوت به همکاری شد و در این راستا شهر شیراز حمایت کرد تا جایی که در روز سعدی(روز شیراز) با شهرداری همکاری داشتیم و با دعوت از نماینده یونسکو همایشی برگزار کردیم. روز صدرا نیز همکاری‌هایی را در شهر خلاق صدرا با برگزاری همایش انجام دادیم.

هیئت علمی فناور دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان اینکه در سال دوم فعالیت سرا تمرکز بر توجه به ارتباط مؤثر با سازمان‌ها، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی شامل همایش‌های بزرگ و برگزاری پنل‌های مختلف بود، عنوان کرد: در مسیر فعالیت با معضلاتی ازجمله ارتباط قوی با سازمان‌ها و پرداخت و دریافت هزینه‌‌ها از دستگاه‌های اجرایی روبه‌رو هستیم که مسئولان بالادستی دانشگاه و افراد بانفوذ باید ما را کمک کنند.

رئیس سرای نوآوی صنایع خلاق و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس از تغیییر رویه در فعالیت‌های سال جدید خبر داد و گفت: امسال علاوه بر ارتباط خوب با سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های خصوصی (معماری و طراحی) قصد امضای تفاهم‌نامه داریم تا به شرکت‌ها در حوزه طراحی و معماری برسیم و در حوزه صنایع خلاق بیشتر تعامل مد نظر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب