دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1403 - 00:03

پرورش ایده‌های فناورانه با قابلیت نفوذ اجتماعی، اشتغال و درآمد بالا + فیلم

پرورش ایده‌های فناورانه با قابلیت نفوذ اجتماعی، اشتغال و درآمد بالا + فیلم
رئیس سرای نوآوری اجتماعی دانشگاه آزاد تبریز با بیان اینکه فعالیت‌های مختلفی توسط فناوران در این سرا در حال اجراست، گفت: ایده‌هایی که در سرا پیگیری می‌شوند، قابلیت نفوذ اجتماعی بالا دارند و اشتغال و درآمد زیادی را ایجاد می‌کنند.
کد خبر : 930121

جواد محمودی کرمجوان رئیس سرای نوآوری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های این سرا به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی تبریز و مزین بودن آن به نام شهر اولین‌ها، ایده ایجاد سرای نوآوری اجتماعی به منظور پیگیری امور و مسائل اجتماعی و فرهنگی و ایجاد ساختار‌های نوآورانه حل مسائل اجتماعی که ازین پس در جامعه ایران به دلیل تحولات گسترده پیش خواهد آمد یا مسائل و مشکلات اجتماعی موجود به طرح ایجاد سرای نوآوری اجتماعی تبدیل شد.

رئیس سرای نوآوری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اضافه کرد: این سرا مأموریت جلب و جذب و ساختاردهی ایده‌هایی را دارد که دستاورد‌های آن قابلیت نفوذ و گستردگی در سطوح مختلف اجتماع را دارا بوده و محدود به علوم اجتماعی نیست. نمونه‌های این نوآوری‌ها در جامعه به تعداد زیاد قابل مشاهده است ازجمله نوآوری اجتماعی «اسنپ» که کاربرد و اشتغال فراوانی در کشور پیدا کرده است.

ایده‌ها در 2 حوزه نرم و سخت‌افزاری پایه‌گذاری شده‌اند

وی گفت: اکنون در سرای نوآوری اجتماعی تبریز ۱۴ هسته فناور و دو واحد فناور مستقر هستند و فعالیت‌های مختلفی را در حال اجرا دارند. ایده‌هایی که در این سرا پیگیری می‌شوند به نوعی انتخاب شده‌اند که قابلیت نفوذ اجتماعی بالا و اشتغال و درآمد زیادی را ایجاد کنند. این ایده‌ها در دو حوزه نرم و سخت‌افزاری پایه‌گذاری شده‌اند و جدیدترین آنها در حوزه ادبیات مربوط به نرم‌افزار مشاعره و ادبی بوده و نرم‌افزار نیابت و عمده‌فروشی در حال تست و فعالیت‌هایی در زمینه حسابداری نیز در انجام است.

محمودی با تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری اجتماعی بیان کرد: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و در حوزه سخت‌افزاری، روی فراوری جلبک اسپیرولینا به منظور تولید مکمل‌های ورزشی پروتئینی و مکمل کنترل‌کننده دیابت فعالیت می‌شود و در حوزه تجهیزات سلامت عمومی هم در حال تجاری‌سازی چندین اختراع لیزری و یک اختراع تهیه شده از موسین حلزون هستیم.

پرورش ایده‌های فناورانه با قابلیت نفوذ اجتماعی و اشتغال و درآمد بالا + فیلم

راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه

رئیس سرای نوآوری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز یادآور شد: مجوز این سرا، سال ۹۹ صادر اما فعالیت آن سال ۱۴۰۲ آغاز شد و اکنون در حال راه‌اندازی یک مرکز تحقیق و توسعه هستیم و قرارداد تجاری‌سازی و تولید محصول هم با یک شرکت معتبر در حال انعقاد است.

اگر دانشگاه برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه برنامه دارد، لازم است تمرکز کامل انجام پذیرد نه اینکه یک فعالیت جنبی باشد. آغاز چنین فعالیت‌هایی در قالب مجوز موقت که سرا دارای یک رئیس و نهایت یک معاون باشد برای این حجم از امور حساس کافی نیست

وی اظهار کرد: اکنون در سرای نوآوری اجتماعی ۶ مورد تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف ازجمله پتروشینی تبریز به امضا رسیده است و در حال استخراج قرارداد بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم حوزه فعالیت سرا را گسترش دهیم؛ اما با این حال با این محدوده فعالیت، هنوز سرای نوآوری دارای مشکلات ساختاری و نیروی انسانی است.

این مسئول عنوان کرد که ارتباط  سرای نوآوری اجتماعی با نهادها مستمر و جلسات با پارک فناوری در جریان بوده و دارای مرکز رشد و یک شتابدهنده مستقر در مجموعه است و امور مربوط به ثبت اختراع و اخذ مجوز‌ها در سرا پیگیری می‌شوند.

محمودی با بیان اینکه اهداف سرای نوآوری اجتماعی به صورت میان مدت و بلندمدت طراحی شده‌اند؛  اما در کوتاه مدت نیز درآمد‌های مربوط به دوره‌های آموزشی را دارند به آنا گفت: با توجه به اینکه محصولات هدف‌گیری شده در حوزه‌های بسیار پرمخاطب و سودآور انتخاب شده‌اند، پیش‌بینی می‌شود در صورت دسترسی به حتی یک مورد، تأثیر بسیار زیادی در درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه خواهند داشت.

۲۰ هیئت علمی و ۲۵ دانشجو در هسته‌ها و واحد‌های فناور فعالیت می‌کنند

وی در پاسخ به این پرسش که استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری اجتماعی چگونه بوده است؟ بیان کرد: اکنون هر هسته فناور دارای یک مسئول از اعضای هیئت علمی است و چندین نفر هم به صورت همکار مشغول هستند. حدود ۲۰ هیئت علمی و ۲۵ دانشجو در هسته‌ها و واحد‌های فناور فعالیت می‌کنند و این تعداد روز به روز بیشتر می‌شود، این در حالیست که از طرح هیئت علمی نوع الف نیز در سرا بهره‌برداری می‌شود.

پرورش ایده‌های فناورانه با قابلیت نفوذ اجتماعی و اشتغال و درآمد بالا + فیلم

رئیس سرای نوآوری اجتماعی دانشگاه آزاد تبریز خاطرنشان کرد: موضوع مورد طرح که به صورت تجربی مهم به نظر می‌رسد، این است که اگر دانشگاه برنامه توسعه فعالیت‌های نوآورانه را دارد، لازم است تمرکز کامل انجام پذیرد نه اینکه یک فعالیت جنبی باشد. آغاز چنین فعالیت‌هایی در قالب مجوز موقت که سرا دارای یک رئیس و نهایت یک معاون باشد برای این حجم از امور حساس کافی نیست. پیشنهاد می‌شود سرا‌ها با ساختار کامل و قطعی آغاز به کار کنند و در طول زمان اگر کارایی لازم را نداشتند به موقت تبدیل شوند. این یک واقعیت است که فعالیت درآمدزا نیاز به نیرو و امکانات دارد و با یک یا دو نفر چنین طرحی سرانجام نخواهد داشت.

محمودی یادآور شد: سرای نوآوری اجتماعی تبریز برای راه‌اندازی مرکز توسعه کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموختگان (کاد) نیز اقدام کرده است که بر این اساس، نیرو‌های مورد نیاز صنایع شناسایی و از میان دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز پس از آموزش‌های لازم معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته