دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس سمپاد مناطق محروم هستند/ بزرگترین مولفه هویت یک ملت زبان آن ملت است

۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس سمپاد مناطق محروم هستند  بزرگترین مولفه هویت یک ملت زبان آن ملت است
وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از ۷۵ درصد دانش‌آموزان در رتبه های برتر کنکور از مدارس سمپاد مناطق ۲ و محروم هستند؛ از هیچ کوششی برای تقویت مدارس سمپاد، هویت ملی و دینی دانش‌آموزان دریغ نخواهیم کرد.
کد خبر : 931163

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در آیین پایانی ششمین جشنواره ملی فردوس که امروز ظهر برگزار شد، اظهار کرد: از مشارکت پرشور دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و والدینی که حمایت کردند، لازم است که تشکر ویژه داشته باشم.

وی افزود: فردوسی‌شناسان بزرگی در کشور وجود دارند و جای آن‌ها بود که در این جلسه صحبت کنند. نکته اول، امروز با بحران هویت مواجهیم. در این موضوع و مولفه‌های موثر در شکل گیری هویت انقلابی، دینی و ملی دانش آموزان کم کار کردیم.

کاظمی با بیان اینکه همه ما می دانیم بزرگترین مولفه هویت یک ملت زبان آن ملت است، اظهار کرد: توجه به زبان یک ملت باارزش ترین مولفه در جامعه است. این مولفه در مجموعه تعلیم و تربیت نه‌تنها در عرض کتاب‌های درسی نیست؛ بلکه بنیان کتاب‌های درسی است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزی که در ادبیات فارسی ضعف داشته باشد، در همه حوزه‌ها دچار مشکل می‌شود. میزان تسلط در حوزه‌های دیگر به تسلط در این حوزه بستگی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه یک ملت آثار ماندگار و اثرگذار مرتبط با زبان ملت است، اظهار کرد: در کشور هیچ شخصیتی به اندازه فردوسی و هیچ کتابی به اندازه شاهنامه نتواسنته در سرنوشت ملت ایران، شکل‌گیری هویت ملت ایران و غرور و افتخار نقش داشته باشد و پیدا نیر نخواهیم کرد.

کاظمی ادامه داد: هر نوع سخن حکیمانه و ارزش فرهنگی، اجتماعی و دینی را در شاهنامه می‌توانیم جستجو کنیم و به بهترین شکل متوجه آن می‌شویم.

وی با بیان اینکه کتاب‌ها و متون بسیار زیادی با محتوای شاهنامه در کشور وجود دارد،  ابراز کرد: اما به ماندگاری این شاهنامه نبوده است و بعد از هزار و اندی سال این محتوا سلیس، جذاب و دلپذیر است.

کاظمی ادامه داد: قرآن نیز در دو بعد ارزش‌های فرهنگی و جذاب بودن ماندگار است، کهنه نمی‌شود؛ امروز مکلفیم از این گنیجنه فرهنگی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: باید غصه بخوریم که چرا این جشنواره در سطح ملی برگزار نشده است. دانش‌آموزان با این گنجینه ارزشمند بیگانه‌اند و وظیفه ماست که به دست تمام دانش‌آموزان در مدارس برسد. باید سال آینده از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و این جشنواره را در سطح گسترده‌تری انجام دهیم. یکی از راهبردی ترین حوز‌ه‌ها کشور مدارس سمپاد است و تمام دانش‌آموزان نخبه و تیزهوش ما را در جای جای کشور پوشش می‌دهد. بیش از ۷۵ درصد دانش‌آموزان در رتبه‌های برتر کنکور از مدارس سمپاد مناطق ۲ و محروم هستند و از هیچ کوششی برای تقویت مدارس سمپاد و هویت ملی و دینی دانش‌آموزان دریغ نخواهیم کرد. رهبر انقلاب اسلامی با رویکرد عدالت‌بخشی زمینه استعداد همه دانش‌آموزان را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب