ورود واگن‌های جدید و تازه نفس به مترو پایتخت

ورود واگن‌های جدید و تازه نفس به مترو پایتخت
با ورود ۲ رام قطار تازه‌ساخته داخلی به خطوط ۶ و ۷، نوسازی ناوگان متروی تهران شتاب گرفت؛ اتفاقی که پس از سال‌ها رکود در واگن‌سازی پایتخت، نشانه بازگشت ظرفیت تولید داخلی و آغاز فصل تازه‌ای در توسعه حمل‌ونقل ریلی تهران است.

به گزارش خبرنگار آنا، با ورود دو رام قطار ساخت داخل به خطوط ۶ و ۷ مترو و شتاب گرفتن توسعه ناوگان ریلی پایتخت، تهران در آستانه یکی از گسترده‌ترین تحولات حمل‌ونقل عمومی دو دهه اخیر قرار گرفته است. مسئولان شهری این روند را حاصل هم‌افزایی میان مدیریت شهری، دولت و متخصصان داخلی می‌دانند؛ به باور آنان این هم‌افزایی نویدبخش فصلی تازه در رفاه سفرهای درون‌شهری و کاهش فشار ترافیکی بر پایتخت است. 

شروع دوباره واگن‌سازی در پایتخت

پنج سال پیش، زمانی که واردات واگن تحت تأثیر تحریم‌ها تقریباً متوقف شد و متروی تهران با کمبود جدی ناوگان دست‌وپنجه نرم می‌کرد، ایده ساخت قطار مترو در داخل کشور بیشتر شبیه یک آرزو یا طرحی بلندپروازانه به نظر می‌رسید. بسیاری از کارشناسان در آن دوره نسبت به عملی‌شدن چنین پروژه‌ای تردید داشتند و کمبود تجهیزات، نبود زنجیره تأمین داخلی و محدودیت مالی را موانع جدی آن می‌دانستند.

با این حال، این پروژه بعد از یک توقف در دوره پنجم شهری در دوره اخیر نه‌تنها متوقف نشد، بلکه امروز به یکی از نقاط عطف صنعت حمل‌ونقل کشور تبدیل شده است. نخستین رام قطار ساخت داخل سال گذشته وارد ناوگان شد و اکنون دو رام دیگر نیز آماده ورود به خطوط هستند؛ روندی که سرعت توسعه و توانایی داخلی‌سازی را بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

روایت مدیریت شهری از روزهای سخت و مسیر بازسازی

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، با تشریح وضعیت نامساعد شرکت واگن‌سازی در آغاز دوره مدیریت شهری ششم گفت: وقتی برسر کار آمدی این مجموعه هیچ پروژه فعالی نداشت و حتی بخشی از کارکنان در شرایط اعتصاب قرار داشتند. به گفته وی حتی تست‌های اولیه قطارهای خط پرند هم انجام نشده بود و صنعت واگن‌سازی در وضعیتی کم‌رمق قرار داشت.

وی افزود: تغییر رویکرد مدیریتی و تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها موجب شد ظرفیت تولید شرکت واگن‌سازی ۴۴ درصد افزایش یابد و این شرکت دوباره به یکی از نقاط اتکای صنعت ریلی کشور تبدیل شود.

هرمزی درباره چالش‌های پروژه قطار ساخت داخل نیز توضیح داد: این طرح با حمایت دولت شهید رئیسی و تلاش متخصصان داخلی توانست گواهی «سیر ایمن» را دریافت کند؛ گواهی‌ای که به‌معنای عبور از یکی از سخت‌ترین مراحل استانداردسازی است. اکنون ظرفیت تولید قابل افزایش است و تحویل ۶۳۰ دستگاه از هفته آینده آغاز خواهد شد؛ اتفاقی که می‌تواند روند نوسازی ناوگان مترو را به شکل محسوسی شتاب دهد.

ورود قطارهای جدید و کاهش فاصله حرکت قطارها

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز با اشاره به ورود دو رام جدید به خطوط ۶ و ۷ اعلام کرد: کاهش دو تا سه دقیقه‌ای فاصله حرکت قطارها، افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر و بهبود کیفیت سفرها را به‌دنبال دارد.

وی افزود: طول خطوط مترو طی این دوره از ۲۶۹ کیلومتر و ۱۴۱ ایستگاه به ۳۱۰ کیلومتر و ۱۶۱ ایستگاه رسیده است و چند ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. یکی از این ایستگاه‌ها اتصال مترو به شهرری است؛ منطقه‌ای که به گفته او «قبله تهران» محسوب می‌شود و تکمیل این اتصال نقش مهمی در تسهیل سفرهای جنوب پایتخت دارد.

۴۹۸ کیلومتر خط و ۳۳۰ ایستگاه

زاکانی چشم‌انداز پنج سال آینده متروی تهران را رسیدن به ۴۹۸ کیلومتر خطوط و ۳۳۰ ایستگاه اعلام کرد؛ رقمی که در صورت تحقق، تهران را در ردیف بزرگ‌ترین شبکه‌های متروی منطقه قرار خواهد داد.

وی همچنین در ادامه توضیح داد: تمام قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ در حال اجراست و خطوط ۸، ۹ و ۱۰ نیز قراردادهای خود را نهایی کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های وی ، تونل‌زنی خط ۱۰ هم‌اکنون در حال انجام است، خط ۹ تجهیز کارگاه شده و زمین‌های لازم برای اجرای خط ۸ نیز تحویل شده است. همچنین تفاهم‌نامه خط ۱۱ امضا شده و قرارداد آن به‌زودی نهایی خواهد شد؛ مجموعه‌ای از پروژه‌ها که به باور مدیران شهری آینده حمل‌ونقل ریلی تهران را متحول می‌کند.

از نوسازی تا تولید داخلی

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۱۱۸۱ واگن در ۲۵ سال گذشته در خطوط مترو مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بیان کرد: روند نوسازی ناوگان دو سالی است که آغاز شده و با قراردادهای جدید، از جمله ۶۳۰ دستگاه واگن تازه و ۲۸۰ واگن تکمیلی، سرعت بیشتری گرفته است.

وی همچنین افزود: با ابتکار عمل مجموعه واگن‌سازی، زمان تولید قطار ساخت داخل یک سال جلو افتاده و نخستین قطارهای ساخت داخل تا پایان سال وارد خطوط مترو خواهند شد. در مجموع ۸۰ رام قطار در کارخانه تهران ساخته می‌شود و میزان داخلی‌سازی از حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافته است؛ جهشی که کاهش وابستگی به واردات و تقویت صنایع داخلی را به‌همراه دارد. 

زاکانی تأکید کرد: با عقد تفاهم‌نامه تازه، ۷۰ واگن دیگر نیز بر پایه طراحی قطار ساخت داخل تولید خواهد شد. این تجربه می‌تواند الگوی موفقی برای دیگر کلان‌شهرها باشد و مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، قم و کرج نیز قادرند از این فناوری بهره‌مند شوند.

به گفته وی آینده مترو تهران وابسته به همکاری مستمر میان مدیریت شهری، دولت، مجلس و متخصصان داخلی است و با این هم‌افزایی، ناوگان مترو طی دو تا پنج سال آینده بیش از دو برابر خواهد شد.

تحولی که شهروندان احساس خواهند کرد

ورود رام‌های جدید، توسعه خطوط، افزایش سرعت تولید داخلی، تکمیل پروژه‌های BRT و راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی، همگی نشانه‌های مسیری هستند که تهران را به سمت یک تحول جدی در عرصه حمل‌ونقل عمومی هدایت می‌کند. به باور مسئولان، این پیشرفت‌ها نه‌تنها به افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافران کمک می‌کند، بلکه نمونه‌ای موفق از توان داخلی در تولید تجهیزات زیرساختی و کاهش اتکا به واردات است.

همچنین سید محمد آقامیری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار آنا، در خصوص بومی‌سازی واگن‌ها بیان کرد:  

۸۵ درصد واگن‌های تولیدی بومی‌سازی شده و با ادامه روند، امکان رسیدن به تولید ۱۰۰ درصد داخلی نیز وجود دارد. البته همانند سایر کشورهای دنیا، تولید تمام قطعات داخلی همیشه مقرون به صرفه نیست و در برخی موارد تأمین برخی قطعات از خارج از کشور اقتصادی‌تر است

هرمزی و زاکانی هر دو تأکید کردند که این مسیر تازه برای شهروندان کاملاً ملموس خواهد بود و اگر منابع پایدار، برنامه‌ریزی دقیق و همدلی میان دستگاه‌ها ادامه یابد، کیفیت زندگی میلیون‌ها تهرانی در آینده‌ای نزدیک دستخوش تغییری محسوس می‌شود. آن‌ها معتقدند بهره‌گیری از توان مهندسان و کارگران داخلی و کاهش اختلاف‌سلیقه‌ها می‌تواند سرعت تحقق این اهداف را بیش از پیش افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا