دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش سرعت فرایند حذف سموم پرخطر / زمان حرکت به سوی فناوری‌های نوین مقابله با آفات رسیده است

افزایش سرعت فرایند حذف سموم پرخطر   زمان حرکت به سوی فناوری‌های نوین مقابله با آفات رسیده است
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: فرایند حذف سموم پرخطر و جایگزینی با سموم کم‌خطر از رویکرد‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور است که با سرعت بالا در حال اجرا است.
کد خبر : 930938

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک از فناوری های بسیار پرکاربرد در کشاورزی ابزار آلات نرم و سختی است که در مقابل آفاتی که تولید محصولات کشاورزی را تهدید می کنند، کاربرد دارند. تکنولوژی ابزار مبارزه با آفات و همچنین فناوری پیشگیری از گسترش آفات کشاورزی در هر اقلیم متفاوت و به روز است. نکته حائز اهمیت این است که با ظهور فناوری های نو استفاده از سموم کشاورزی دیگر مانند قدیم کاربرد ندارد، چرا که این آفات علاوه بر اثر نا مطلوب بر سلامتی انسان، بازدهی چندان مناسبی نیز در مقابل طغیان آفات ندارند.

در همین راستا سازمان های مسئول در بسیاری از کشورهای توسعه یافته قوانین سختگیرانه ای در مقابل آلودگی محصولات کشاورزی به سموم کشاورزی وضع نموده اند و توجه به این نکته برای تولید محصول سالم و صادراتی بسیار حائز اهمیت است. به همین جهت به نظر می رسد که زمان آن رسیده است که با توسل به فناوری های جدید و همچنین توسعه ضد آفات طبیعی به سوی فصلی نو از فناوری مبارزه با آفات کشاورزی بر خیزیم. 

در همیت راستا بنا بر گزارش وزارت جهاد کشاورزی مریم جلیلی‌مقدم در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین کنگره ملی گیاهپزشکی ایران، با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مباحث مهم کشور است، افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در بخش کشاورزی به این مبحث تاکید ویژه دارند و سازمان حفظ نباتات به عنوان یک سازمان واکنش سریع و بین‌المللی که وظیفه حاکمیتی و اهداف استراتژیکی همچون تقویت امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری پایدار کشاورزی، ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در زنجیره مزرعه تا سفره، حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات آفات گیاهی و تسهیل تجارت امن، توسعه و رشد اقتصادی را بر عهده دارد، با اقدامات موثر خود نقش ارزنده‌ای را در پایداری تولید محصولات کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، وظایف کلان سازمان در راستای امنیت غذایی را برشمرد و اظهار داشت: مدیریت و مقابله با عوامل خسارت‌زا (آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز) به روش‌های شیمیایی، غیرشیمیایی و بیولوژیک با به‌کارگیری شبکه‌های مراقبت، ردیابی، پایش و رصد آفات و بیماری‌ها، توسعه روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک در کنترل آفات و جلوگیری از ورود، استقرار و پراکنش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز قرنطینه‌ای با استقرار پست‌های قرنطینه از وظایف کلان سازمان محسوب می‌شوند.

جلیلی‌مقدم بر توجه به قوانین مبارزه با قاچاق کالا و جوانی جمعیت و حذف سموم پرخطر تصریح کرد و گفت: با توجه به وضع قوانین جدید ستاد کالا و ارز، هرگونه توزیع آفت‌کش‌ها خارج از شبکه ثبت آفت‌کش‌ها در سامانه مانیتورینگ قاچاق محسوب شده و قوانین جزایی قاچاق اعمال می‌شود، همچنین در قوانین جوانی جمعیت نظارت دقیق و سختگیرانه در بحث آفت‌کش‌ها، سلامت انسان و محیط زیست وجود دارد.

وی با بیان این که ارتقای سطح همکاری‌های قرنطینه و بهداشت گیاهی با سایر کشور‌ها در دستور کار سازمان قرار دارد، اظهار داشت: در حوزه صادرات و واردات و ترانزیت محموله‌های کشاورزی در حال حاضر ۲۴ موافقتنامه و ۲۲ یادداشت تفاهم با سایر کشور‌ها داریم، همچنین ۱۳ پروتکل صادرات و واردات محصولات کشاورزی با کشور‌هایی که بیشترین تبادلات محصولات کشاورزی را با جمهوری اسلامی ایران دارند، منعقد شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به ارتقای سیستم‌های امنیتی در تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات به منظور ارتقای سیستم‌های امنیتی کشور‌هایی که تبادلات تجاری کشاورزی با جمهوری اسلامی ایران دارند، تبادل اسناد قرنطینه و گواهی بهداشت گیاهی به صورت دوجانبه است. همچنین در کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات سیستم اینفایتو راه‌اندازی شده که گواهی بهداشت گیاهی غیر از سند کاغذی به صورت الکترونیک صادر می‌شود و از جعل گواهی‌های بهداشت جلوگیری می‌کند و به تسهیل تجارت امن بین کشور‌ها با رعایت قوانین حفظ نباتات می‌انجامد.

وی توسعه برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی را در پیشرفت و بهبود اقدامات سازمان حفظ نباتات مهم دانست و افزود: با توجه به سرعت تبادلات تجاری کشور‌های همسایه اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان و نفوذ آنها در فعالیت‌های سازمان استفاده نکنیم، سرعت ما پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود.

جلیلی‌مقدم افزود: ارتقای سامانه‌های سماک، مانیتورینگ، نهالستان و سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی از جمله برنامه‌های سازمان حفظ نباتات در هوشمندسازی و دانش‌بنیان کردن اقدامات است.

وی از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور نسخه گیاه‌پزشکی در سازمان خبر داد و گفت: سامانه الکترونیکی صدور نسخه گیاه‌پزشکی با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۱۴۰۲ به صورت پایلوت در ۴ استان فارس، اصفهان، قزوین و مازندران مورد بهره‌برداری قرار گرفت و از ابتدای سال ۱۴۰۳ موضوع صدور نسخ گیاه‌پزشکی صرفاً در سامانه مذکور به استان‌ها ابلاغ شد که در این راه نیاز به همکاری، تعامل و مشارکت با بخش خصوصی، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، اساتید و محققان دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که فرایند حذف سموم پرخطر و ثبت سموم کم‌خطر با سرعت بالا در سازمان حفظ نباتات کشور در حال اجراست، تصریح کرد: حذف سموم پرخطر و جایگزینی با سموم کم‌خطر که یکی از رویکرد‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور است فرایندی زمانگیر است ولی این برنامه با سرعت بالا در سازمان حفظ نباتات در حال اجراست.

وی افزود: فرآیند قانونی تصویب آفت‌کش‌ها در هیئت نظارت بر سموم با حضور نمایندگان ذی‌صلاح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان حفظ نباتات، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و دو نفر کارشناس وارد به امور دفع آفات با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب