دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1403 - 15:26

آکادمی علوم روسیه: نگرانی درباره رهاسازی آب تصفیه شده فوکوشیما وجود ندارد

آکادمی علوم روسیه: نگرانی درباره رهاسازی آب تصفیه شده فوکوشیما وجود ندارد
شعبه خاور دور آکادمی علوم روسیه، یافته های خود را از بررسی آب های اقیانوس آرام، دریای اوخوتسک (شرق روسیه) و دریای ژاپن منتشر کرد.
کد خبر : 930649

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛‌ به نقل از شبکه «ان چی کی»، شعبه خاور دور آکادمی علوم روسیه، یافته های خود را از بررسی آب های اقیانوس آرام، دریای اوخوتسک (شرق روسیه) و دریای ژاپن منتشر کرد.

روسیه از سال ۲۰۲۲ قبل از اینکه ژاپن رهاسازی آب تصفیه و رقیق شده از نیروگاه هسته ای فوکوشیما در اوت سال گذشته میلادی (مرداد ۱۴۰۲) را آغاز کند، مطالعه مستقلی در مورد آب ها انجام داده است.

بر اساس این گزارش، یک لیتر آب دریا به طور متوسط حاوی حدود ۰.۱۲ بکرل (واحد شدت پرتوزایی) تریتیوم است که بسیار کمتر از استاندارد ایمنی روسیه( ۷۷۰۰ بکرل در لیتر) است.

این سطح از تریتیوم تهدیدی برای محیط زیست ایجاد نمی کند و درباره انواع ماهی و صدف صید شده در سراسر ژاپن باید گفت که آن‌ها را بدون هیچ شکی می توان مصرف کرد و تاکنون هیچ دلیلی وجود نداشته است که نشان دهد مردم نگران این محصولات دریایی هستند.

آکادمی علوم روسیه در خاور دور افزود: روسیه واردات غذاهای دریایی ژاپن را از اکتبر سال گذشته میلادی (آبان ۱۴۰۲) به دنبال آزادسازی آب تصفیه شده، محدود کرده است.

در همین حال، مقامات سفارت ژاپن در مسکو به خبرگزاری ان اچ کی گفتند: آنچه در گزارش آکادمی روسیه نوشته شده است را تایید می کنند.

این مقامات افزودند: داده های علمی را در اختیار طرف روسی قرار داده اند و از اقدام مستقل محققان روسی برای تأیید ایمنی آب دریا استقبال می کنند.

مقامات سفارت ژاپن نیز اعلام کردند به درخواست روسیه برای رفع محدودیت واردات غذاهای دریایی از کشورشان ترتیب اثر خواهند داد.

بر اساس این گزارش، آب تخلیه شده از فوکوشیما برای حذف بیشتر مواد رادیواکتیو تصفیه شده اما همچنان حاوی آثاری از تریتیوم است. قبل از رهاسازی آب تصفیه شده در اقیانوس، اپراتور نیروگاه فوکوشیما آن را رقیق می کند تا سطح تریتیوم را به حدود یک هفتم مقادیر مورد نظر سازمان بهداشت جهانی برای آب آشامیدنی کاهش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته