دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1403 - 12:01

موشک‌های مارتلت انگلیس؛‌ ناجی بخش صنایع و نظامی اوکراین

موشک‌های مارتلت انگلیس؛‌ ناجی بخش صنایع و نظامی اوکراین
لندن در حالی تصمیم به ارسال موشک «مارتلت» برای اوکراین گرفته است که بخش صنایع و نظامی این کشور در دو هفته اخیر زیر بمباران گسترده مسکو قرار گرفته و نیروهای روسیه در دونباس همچنان در حال پیشروی هستند.
کد خبر : 930636

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛‌ براساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، لندن برای کی‌یف محموله تسلیحاتی حاوی موشک‌های «مارتلت» به ارزش ۲۱۳ میلیون دلار ارسال خواهد کرد که نخستین محموله اواخر امسال به اوکراین تحویل خواهد شد.

لندن در حالی تصمیم به ارسال موشک «مارتلت» برای اوکراین گرفته است که بخش صنایع و نظامی این کشور در دو هفته اخیر زیر بمباران گسترده مسکو قرار گرفته و نیروهای روسیه در دونباس همچنان در حال پیشروی هستند.

اطلاع‌رسانی وزارت دفاع انگلیس درباره این محموله همچنین پس از نشست دوجانبه جان هیلی و رستم اومروف، به ترتیب وزیر دفاع انگلیس و اوکراین انجام شده است. به نوشته بخش رسانه‌ای وزارت دفاع انگلیس، این کشور تحویل مهمات توپخانه به ارزش ۳۰۰ میلیون پوند و همچنین ۶۵۰ سامانه موشکی چندمنطوره سبک (مارتلت) را آغاز خواهد کرد و نخستین محموله تا پایان سال ۲۰۲۴ به دست اوکراین خواهد رسید.

 موشک چند منظوره سبک وزن (LMM) تالس، یک موشک تهاجمی دقیق زمین به زمین است که توسط شرکت تالس برای نیرو‌های مسلح انگلیس ساخته شده است.

این موشک ارزان قیمت قابلیت واکنش سریع در برابر تهدیدات زمینی، دریایی و هوایی را فراهم می‌کند. انتظار می‌رود این سیستم تسلیحات دقیق تا پایان سال ۲۰۲۴ به قابلیت عملیاتی کامل دست یابد.

این موشک که در نیروی دریایی سلطنتی انگلیس به "مارتلت" معروف است، اولین شلیک‌های موفقیت آمیز خود را از یک هلیکوپتروایلد کت AW۱۵۹ طی یک سری آزمایشات بین آوریل تا می ۲۰۲۰ انجام داد. این موشک می‌تواند برای حمایت از ماموریت‌هایی مانند حفاظت از ساحل، مرز و حفاظت از دارایی‌های حیاتی مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی مارتلت

نوع زمینی موشک چندمنظوره سبک وزن ۱۳ کیلوگرم است و می‌تواند از هوا، زمین یا دریا از وسایل نقلیه چرخدار یا ردیاب و سایر سکو‌های نظامی تاکتیکی مانند هواپیما‌های بدون سرنشین بال ثابت یا چرخشی و سریع در داخل پرتاب شود.

طول موشک مارتلت ۱.۳ متر و قطر آن ۷۶ میلی متر است. از این موشک می‌توان برای اهداف چند منظوره برای پلتفرم‌های سبک و سنگین با قابلیت پرتاب سریع و شلیک در حین حرکت استفاده کرد.

قابلیت موشک مارتلت

مارتلت قادر است تهدیدات سنتی و نامتقارن شامل نفربر‌های زرهی، وسایل نقلیه رهگیری و چرخداررا با دقت و دقت بالایی هدف قرار دهد. سیستم تسلیحات زمینی در یک قوطی قرار داده شده است و موشک‌ها را در برابر تهدیدات سطحی از تاسیسات ثابت یا توپخانه یدک‌کشی محافظت کند.

این موشک دارای طراحی مدولار است و حداقل عمر مفید ۱۵ سال را با پتانسیل استفاده مجدد ارائه می‌دهد. این خانواده شامل انواع ضد زره و کلاهک است.

موشک مارتلت را می‌توان بر روی سیستم‌های مختلف تفنگ و ایستگاه‌های سلاح از راه دور ادغام و امکان محافظت بیشتر از وسایل نقلیه سبک ۴×۴ و وسایل نقلیه جنگی زرهی را فراهم کرد. زیرسیستم‌های این موشک شامل حسگر مجاورت لیزری، باله‌های دم و ماژول‌های گیرنده لیزری است.

سیستم هدایت مارتلت

سیستم موشکی شامل هدایت الکترونیک، سیستم محرک کنترل و فیوز دو حالته است. مکانیسم هدایت شامل سیستم ردیاب نوری است که بر روی پلت فرم پرتاب ثابت است.

واحد هدایت موشک چندمنظوره سبک وزن در یک پایه تثبیت شده نوری نصب شده است که شامل تجهیزاتی مانند دوربین‌های حرارتی، دستگاه جفت شارژ شده، ردیاب خودکار هدف و واحد هدایت لیزری موشک است.

موتور و عملکرد موشک مارتلت

موشک چندمنظوره سبک وزن توسط یک موتور موشک دو مرحله‌ای و پیشران سوخت جامد به حرکت در می‌آید. موتور مرحله اول به موشک اجازه می‌دهد تا بدون پس زدن از لوله پرتاب خارج شود. هنگامی که موشک از قوطی خارج می‌شود، قبل از اینکه توسط موتور مرحله دوم به حداکثر سرعت خود شتاب داده شود، به یک فاصله امن می‌رسد. این اسلحه با سرعت بیش از ۱.۵ ماخ می‌تواند به حداقل برد ۴۰۰ متر و حداکثر برد عملیاتی بیش از ۶ کیلومتر دست یابد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته