پیاده سازی سند تحول بنیادین با ریلگذاری در برنامههای درسی ممکن میشود
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کاظمی وزیرآموزش و پرورش در نشست با روسای مناطق شهر تهران در محل وزارتخانه آموزش و پرورش با تشکر و قدردانی از زحمات مناطق اظهار کرد: آموزش و پرورش شهر تهران تصویری از آموزش و پرورش ایران است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیران مدارس دغدعه جدی دارم بیان کرد: تاکید میکنم که باید مدرسه توسط مدیر اداره شود و کسی نباید در امور جاری دخالت کند.
به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ به جای تغییر مدیران کم تجربه، کارهای دیگری، چون برگزاری اردوهای آموزشی بگذاریم و مدیران را از چرخه مدیریت حذف نکنیم و بجای آن تجربه گردانی کنیم.
کاظمی بیان کرد: بنا داریم آموزش و پرورش را ازسیاستزدگی دور کنیم و این کار را باید از مدرسه شروع کرد.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین شاخصهای صلاحیت مدیریتی باید در خصایل مدیریتی مدیران مدرسه باشد گفت: نباید مدیران مدرسه را با سلایق شخصی تغییر داد.
وی با اشاره به نقش معلمان در نظام تعلیم و تربیت افزود: معلمان را باید خیلی عزیز دانست و تکریم کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قران کریم هم برای اثربخشی شاخصهایی دارد، گفت: خداوند شاخصی گذاشته است که به هر میزانی که در کار اخلاص داشته باشید به همان میزان اثربخشی خواهد داشت و شاخص مقبولیت عمل هم همین شاخص هاست.
وی با اشاره به اینکه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش چالشهای زیادی داریم بیان کرد: وقتی مسایل آموزش و پرورش را بررسی میکنیم درمی یاببم که این مسائل هزاران جزییات دارد از این رو باید همت کنیم تا باهم افزایی به رفع آنها کمک کنیم.
کاظمی با طرح سوالی مبنی بر چرایی ناکارامدی نظام آموزش و پرورش گفت: بکارگیری مدیران کم تجربه و بی تجربه و فاقد صلاحیتهای حرفهای یکی از مهمترین دلایل آن است. تقریبا هیچ برنامهای برای توانمندسازی این مدیران طراحی نشده و البته باید گفت ثبات مدیریت هم وجود ندارد.
وی ادامه داد: فرایندهای غیرکارشناسی و شتاب زده، ناکارامدی در ماموریت، محصول و تربیت از دیگر عوامل ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت هستند.
کاظمی دلایل دیگری برای ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: مشکل در طراحی، معماری نظام آموزشی و برنامه درسی درون مدرسه است.
برنامههای درسی با نیاز روز؛ کیلومترها فاصله دارد. با فضای مدرسه فاصله دارد؛ لذا هر آنچه که بودجه و نیروی انسانی در مدرسه تزریق کنیم نتیجهای ندارد مادامی که ریل اصلی تغییر کند. باید سیستم نظام آموزشی را با رویکرد تطبیقی و پژوهشی بروز رسانی کنیم.
وی افزود: علم روز دنیا مانند هوش مصنوعی، متاورس و ارزش افزوده در برنامههای درسی دیده نمیشود و باید در این زمینه اقدامی ملی انجام و برنامههای درسی را بروز رسانی کرد.
وی در خصوص ضرورت به روز رسانی برنامههای درسی تاکید کرد: هیچ وزیری با هیچ بودجه و منابع انسانی و... نمیتواند سند تحول بنیادین را پیادهسازی کند مگر آنکه روی برنامه درسی مدارس کار کند.
در ابتدای جلسه علیرضاکریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گزارشی درباره تدابیر اندیشیده شده در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ارائه داد.
انتهای پیام/