دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1403 - 16:07

گروسی: امیدوارم هر چه زودتر رئیس‌جمهور ایران را ملاقات کنم

گروسی: امیدوارم هر چه زودتر رئیس‌جمهور ایران را ملاقات کنم
گروسی در گفتگویی اظهار داشت: من خوشحالم که نامه‌ای از رئیس‌جمهور جدید (ایران) دریافت کردم که او موافقت کرده باید دیدار کنیم و باید سعی کنیم این کار را در زمان مناسب انجام دهیم. امیدوارم زمان مناسب برای او هر چه زودتر باشد.
کد خبر : 930426

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی رافائل گروسی در بخشی از مصاحبه اختصاصی با العربیه که امروز منتشر شده، درباره ایران گفت که از رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران مسعود پزشکیان پاسخی دریافت کرده است. 

گروسی توضیح داد که پزشکیان پیام قبلی او «مبنی بر لزوم تعامل هر چه سریع‌تر برای برقراری گفت‌وگوی سازنده، روان و ملموس به منظور رسیدن به ضمانت‌های معتبر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد». 

گروسی در ادامه سخنانش مدعی شد که «همچنان نکاتی وجود دارد که باید روشن شود و پاسخ‌هایی که باید به آژانس داده شود که تاکنون ارائه نشده است. بنابراین این انتظار در جامعه بین‌المللی وجود دارد و من خوشحالم که نامه‌ای از رئیس‌جمهور جدید (ایران) دریافت کردم که او موافقت کرده باید دیدار کنیم و باید سعی کنیم این کار را در زمان مناسب انجام دهیم. امیدوارم زمان مناسب برای او هر چه زودتر باشد؛ بنابراین فکر می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور باشد، در غیر این صورت قطعاً بی‌فایده خواهد بود».

مدیرکل آژانس سپس برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرد و گفت «آماده‌ام که به تهران بیایم و و به گفت‌وگو ادامه دهم و البته با رئیس‌جمهور جدید مانند اسلافش تعامل داشته باشم».

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وقفه ایجاد شده در ارتباط با ایران بعد از شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران از سوی تهران درخواست شده بوده یا تصمیم آژانس بوده توضیح داد که پیامد تحولات رخ داده به دلیل فقدان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان بوده که گروسی گفت با او در تماس مستقیم و منظم بوده است.

مدیرکل آژانس اتمی سپس با اشاره به سفرهایش به تهران و ملاقات‌هایش با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور شهید ایران، گفت که «بنابراین البته که انتقال (دولت در ایران) صورت گرفت و من منطقی دیدم که تا زمان روی کار آمدن دولت جدید، امکان گفت‌وگو برای رسیدن به نتایج ملموس وجود ندارد». 

وی افزود «اکنون کابینه دولت جدید تایید شده و به عنوان وزیر خارجه ما کسی را داریم که برای من قابل احترام است و او را خیلی خوب می‌شناسم. دکتر عراقچی که سابقاً مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده و بنابراین کسی است که از جزئیات این روند آگاه است و همانطور که گفتم به دنبال تعامل مجدد در اسرع زمان با دولت جدید روی کار آمده هستم». 

او در پاسخ به سوالی درباره گزارش جدیدش در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران گفت که «آژانس به نظارت از طریق بازرسان خود که در تاسیسات غنی‌سازی در ایران حضور دارند و کار می‌کنند، ادامه می‌دهد. ما غنی‌سازی 60 درصد، 20 درصد و همچنین پنج درصد را بررسی می‌کنیم و آنچه شاهدش بوده‌ایم این است که این روند ادامه دارد و آن‌ها به غنی‌سازی اورانیوم به میزان بین هفت و نه کیلوگرم در ماه با ذخایر تقریباً 170 کیلوگرم و حتی (موجودی) بسیار بیشتر در سطوح غنی‌سازی پایین‌تر ادامه می‌دهند. ما همه این‌ها را به صورت منظم به شورای حکام آژانس گزارش می‌کنیم و با توجه به این که خیلی زود نشست دیگر شورای حکام را خواهیم داشت، این کار را خواهم کرد».

او در ادامه سخنانش گفت که برنامه هسته‌ای ایران به لحاظ پیشرفتش «هم از نظر فناوری‌ها در قالب آخرین نسل سانتریفیوژهای پیشرفته و هم میزان ذخایر مواد هسته‌ای و با توجه به پیشرفت‌ها در سایر حوزه‌های فناوری مرتبط، نیاز به دید بازتری دارد».

گروسی افزود «بنابراین ما با ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که چه اقدامات دیگری غیر از اقداماتی که ایران متعهد و موظف است، انجام شود، زیرا این بخشی از کار بازرسی عادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. معتقدیم که مسائل دیگر به لحاظ تولید سانتریفیوژها، استخراج و فرآوری اورانیوم و سایر مسائلی که برای تعیین توانایی‌ها در حال حاضر بسیار مهم خواهد بود، دقیقاً بخشی از گفت‌وگو است که ما با دولت قبلی داشتیم و باید با دولت جدید هم داشته باشیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این که ایران خواستار رفع تحریم‌ها به عنوان اقدامی انگیزشی در ازای پذیرش اقدامات داوطلبانه بیشتر است، گفت که «همانطور که می‌بینید این به یک گفت‌وگوی دوجانبه بین من و ایران محدود نمی‌شود، نحوه مشارکت سایر ذینفعان، سایر بازیگران اثر مهم و حتی تعیین‌کننده در نوع رویکردها و نگرش‌ ایران می‌گذارد».

او در خصوص اظهارنظر اخیر عراقچی مبنی بر این که «برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست» گفت که امکان «نزدیک کردن مواضع با ایران و دستیابی به توافقات وجود دارد، اما اگر آن را در قالب احیای برجام قرار دهید، با توجه به اینکه واقعیت‌های موجود در برنامه هسته‌ای ایران فراتر از برجام رفته و می‌بینم که اظهارنظر وزیر امور خارجه ایران را نقل می‌کنید که به این واقعیت اشاره دارد که برجام به شکل موجود با پیشرفت‌ها تقریباً در همه زمینه‌های برنامه هسته‌ای ایران، منسوخ شده؛ بنابراین نیاز به تغییرات و به‌روزرسانی‌های بسیار مهم وجود دارد».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته