دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 14:53

گروسی: به تلاش‌ها برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهم

گروسی: به تلاش‌ها برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تکرار ابراز تمایل برای سفر و ملاقات با دولت جدید ایران گفت که به تلاش‌ها برای ارائه تضمین درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.
کد خبر : 931984

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رافائل گروسی روز دوشنبه طی سخنانی در نخستین روز شصت‌وهشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: من به امکان تعامل رئیس جمهور جدید ایران ادای احترام می‌کنم و در ادامه تلاش‌های ضروری برای ارائه تضمین‌های معتبر به جامعه بین المللی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، مشتاق دیدار با دولت جدید این کشور هستم.

وی با اشاره به ادعاهای پادمانی در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان که در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی ریشه دارد، افزود: البته چالش‌هایی وجود دارد اما موضع من این است که به تلاش‌ها ادامه دهم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه پیش طی نامه‌ای پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و برای ملاقات با وی ابراز آمادگی کرد.

وی سپس اعلام کرد که از طرف رئیس جمهوری کشورمان نامه‌ای را درباره تداوم مذاکرات پیرامون آنچه «رسیدن به ضمانت‌های معتبر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران » نامید، دریافت کرده است.

گروسی هفته پیش در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: پس از انتخابات در ایران، من با رئیس جمهور پزشکیان مکاتبه کردم و تمایل خود را برای دیدار با او در تهران برای از سرگیری گفتگو و همکاری بین آژانس و ایران نشان دادم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری ایران پذیرفت که در فرصتی مناسب با او ملاقات کند، ابراز امیدواری کرد که این دیدار در آینده‌ای زود و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این تعامل باید مسیر را برای حل و فصل مسائل باقی مانده و «حرکت رو به جلو در جهت رسیدن به موقعیت بهتری که در خدمت اهداف مندرج در اساسنامه آژانس باشد» فراهم کند.

بنابراین گزارش، شصت و هشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز (دوشنبه) در وین آغاز به‌کار کرد. این اجلاس که تا روز جمعه ادامه دارد، یکی از نهادهای اصلی سیاست‌گذاری آژانس بوده که متشکل از همه کشورهای عضو است.

کنفرانس عمومی آژانس هر سال در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود و نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو، برخی از موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. از ایران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، ریاست هیات کشورمان را برعهده دارد و در کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب