دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جلیل تجلیل، چهره ماندگار ادب فارسی دار فانی را وداع گفت

جلیل تجلیل، چهره ماندگار ادب فارسی دار فانی را وداع گفت
«جلیل تجلیل» استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادب فارسی، در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
کد خبر : 930424

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلیل تجلیل استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران متولد ۱۳۱۳ شمسی در تبریز بود.جلیل تجلیل امروز دوشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳ در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

جلیل تجلیل رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه تهران و عضو شورای پژوهشی دانشگاه تهران بود.

وی از علاقه‌مندان تحصیل به علوم دینی بود و نیروی عشق او را در جوانی راهی حوزه علمیه تبریز کرد. پس از آن نیز با شوق فراوان پا به دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز گذاشت و یادگیری را آغاز کرد. او اواخر دهه ۴۰ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آمد. ایشان در کنار آموختن از اساتید دانشگاه تهران، در حوزه‌های علمیه قم و تهران، فلسفه، منطق و صرف و نحو آموخت.

استاد جلیل تجلیل از اعضای هیأت ممیزه و کمیته تخصصی دانشگاه تهران، شورای گسترش دانشگاه‌های کشور، کمیته تخصصی هنر و معماری دانشگاه تهران، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور است.

اسرارالبلاغه (تألیف)، معانی و بیان، جناس در پهنه ادب فارسی، نقشبند سخن، فنون و صنایع ادبی، الغدیر (ترجمه)، معیارالاشعار خواجه نصیرالدین طوسی (تصحیح) و کتاب‌داری نوین در اسلام از کتب ارزشمند این استاد پیشکسوت هستند.

ایشان مقالات فراوانی در نشریات داخلی و بین‌المللی معتبر منتشر کردند و در همایش‌هایی، چون صورت‌گری شعر صائب تبریزی، صورت‌گری در شعر مولوی، فرهنگ همگانی مثنوی مولوی و عصر تخیل و تصویر در شعر فارسی حضور داشتند.

از افتخارات جلیل تجلیل، دریافت مدال درجه اول رتبه اولی دانش‌نامه لیسانس از وزارت فرهنگ، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و آموزش عالی و لوح تقدیرنامه وزارتی به مناسب عضویت در مجله بین‌المللی زبان و ادبیات فارسی است. همچنین این استاد پیشکسوت در سال ۸۵ به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته