دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونه دانشگاه‌های ایالات متحده اعتراضات حامی فلسطین را پیش از آغاز سرکوب می‌کنند؟

چگونه دانشگاه‌های ایالات متحده اعتراضات حامی فلسطین را پیش از آغاز سرکوب می‌کنند؟
از صدور دستورالعمل‌های جدید درباره معترضان تا ممنوعیت برپایی اردوگاه‌های دانشجویی، از جمله کار‌هایی است که مدیران دانشگاه‌های ایلات متحده آمریکا از آن‌ها برای جلوگیری از اعتراضات و در مواردی سرکوب معترضان استفاده می‌کنند. روسای دانشگاه‌ها امیدوار هستند که اعتراضات را بدون برآورده کردن خواسته‌های دانشجویان پایان دهند.
کد خبر : 930339

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ترم تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده از این هفته آغاز شده است و مدارس در حال کار بر روی روش‌های مختلفی برای جلوگیری از تکرار اعتراضات حامی فلسطین و اعتراضات دانشجویی هستند که بهار گذشته کشور را به هم ریخت.

با بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها و آشنا شدن دوباره با برنامه‌های درسی و زندگی دانشگاهی، مدیریت دانشگاه‌ها به ویژه در همکاری با پلیس در تلاش است تا احتمال تکرار وضعیت ترم گذشته را که در آن مقامات دانشگاه با مقیاس و شدت اعتراضات حامی فلسطین مواجه شدند، از بین ببرد.
در آن اعتراضات چندین دانشگاه به مناطق جنگی تبدیل شدند که در آن پلیس اغلب از تاکتیک‌های خشونت‌آمیز علیه معترضان دانشجویی غیرمسلح استفاده کرد و این صحنه‌ها به صورت زنده برای جهان پخش شد.

تلاش‌ها برای جلوگیری از رشد مجدد این جنبش به اشکال مختلفی نمایان شده است. بازگشت به دانشگاه به معنای دستورالعمل‌های جدید درباره سخنان اعتراضی، ممنوعیت اردوگاه‌های دانشجویی و حفظ تعلیق دانشجویانی است که در برپایی اردوگاه‌های همبستگی با غزه در ترم گذشته مشارکت داشتند. اما با ادامه جنگ اسرائیل علیه غزه و افزایش شمار کشته‌های فلسطینی، تحرکات دانشجویی حول محور غزه دوباره شعله‌ور شده است.

اعتراضات و خواسته‌ها از دانشگاه‌ها برای پایان دادن به مشارکت‌های مالی در شرکت‌هایی که از جنگ سود می‌برند، در این ترم بازگشته و مدیریت‌ها با استفاده از قوه قهریه به این اعتراضات پاسخ داده‌اند، که این امر نشان از تکرار واکنش‌های مشابه سال گذشته دارد.

بازگشت خشونت پلیس به دانشگاه‌ها

چگونه دانشگاه‌های ایالات متحده اعتراضات حامی فلسطین را پیش از آغاز سرکوب کنند؟

هفته گذشته در دانشگاه میشیگان، آنچه که قرار بود یک اعتراض مسالمت‌آمیز حامی فلسطین باشد، پس از اینکه پلیس از دانشجویان خواست تا متفرق شوند به سرعت به خشونت کشیده شد.
یک معترض دانشجویی که به دلیل ترس از انتقام دانشگاه نخواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری میدل ایست آی گفت: ما با درخواست پلیس برای متفرق شدن موافقت کردیم و شروع به راهپیمایی کردیم. سپس پلیس به صورت تصادفی به معترضان حمله کرد و یک نفر نوجوان را زخمی و دستگیر کرد و یکی از فارغ‌التحصیلان را نیز دستگیر کرد. پلیس ابتدا به صورت تصادفی به معترضان حمله کرد و دو نفر را زخمی و به بیمارستان منتقل کرد. سپس به طور خاص به دو نفر که مدتی تحت نظارت بودند حمله کردند. در حالی که صد‌ها دانشجوی دیگر شاهد حمله بودند، اساتید از پلیس خواستند تا خشونت را متوقف کنند.
چهار معترض دستگیر شدند و دو نفر برای درمان آسیب‌های وارده به بیمارستان منتقل شدند. معترضی که با میدل ایست آی صحبت کرد، گفت که دو نفر از دستگیرشدگان از هفته‌ها پیش تحت آزار و نظارت قرار داشتند.

نظارت و پیامد‌ها

چگونه دانشگاه‌های ایالات متحده اعتراضات حامی فلسطین را پیش از آغاز سرکوب کنند؟

دانشگاه کالیفرنیا یکی از شدیدترین حملات به معترضان حامی فلسطین در ترم گذشته را داشت، رئیس دانشگاه به تمام روسای دانشگاه‌ها در ۱۰ پردیس دستور داد که اردوگاه‌های دانشجویی و ماندن شبانه را ممنوع کنند. استفاده از ماسک برای پنهان کردن هویت یا مسدود کردن مسیر‌ها و ساختمان‌های دانشگاه نیز اکنون ممنوع است.

بر اساس دستورالعمل جدید، هر کسی که از دستورالعمل‌های جدید پیروی نکند، ممکن است دستگیر شود. دانشجویان به میدل ایست آی گفتند که این سیاست‌ها به عنوان لایه‌های جدیدی از سرکوب به نظر می‌رسد.
«مونا» فعال دانشجویی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) به میدل ایست آی گفت: دانشگاه به جای پرداختن به خواسته‌های شفاف ما و خروج از سرمایه‌گذاری، بر روی شیوه‌های مختلف سرکوب چه به صورت ملایم و چه به صورت خشن تمرکز دارد.

در دانشگاه تافتس در خارج از بوستون، ساعاتی پس از اعلام یک یادبود برای فلسطین، مدیران دانشگاه یکی از فعالان دانشجویی شناخته‌شده را با چندین تخلف مورد هدف قرار دادند، از جمله یکی که او را به دزدی آب از دانشگاه متهم می‌کرد. دانشجوی مورد هدف قرار گرفته گفت که رویکرد دانشگاه تافتس درباره اعتراضات هم مبهم و هم تهدیدآمیز است و همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهد.

 سانسور آنلاین

چگونه دانشگاه‌های ایالات متحده اعتراضات حامی فلسطین را پیش از آغاز سرکوب کنند؟

در بخشی از تلاش‌ها برای نادیده گرفتن خواسته‌های دانشجویان، مدیران دانشگاه‌ها همچنین به تغییر و کنترل زبان مورد استفاده برای توصیف جنگ اسرائیل علیه فلسطینی‌ها پرداخته‌اند. هفته گذشته، دانشگاه نیویورک دستورالعمل‌های جدیدی در مورد سخنان اعتراضی صادر کرد. بر اساس این تدابیر جدید، هر کسی که خود را صهیونیست معرفی کند تحت عنوان یک گروه محافظت شده قرار می‌گیرد. این به معنای آن است که انتقاد از صهیونیست‌ها به عنوان سخنان تنفرآمیز در نظر گرفته می‌شود و مشمول اقدام تنبیهی خواهد بود. این دانشگاه قبلا تعریف جنجالی اتحادیه بین‌المللی یادبود هولوکاست (IHRA) از یهودی‌ستیزی را در سال ۲۰۲۰ پذیرفته بود.اما دستورالعمل‌های جدید در دانشگاه نیویورک، وضعیت محافظت شده جدیدی برای افرادی که به صهیونیسم اعتقاد دارند ایجاد می‌کند.

دانشگاه جورج واشنگتن (GWU) نیز در دوره جدید آموزش اجباری برای دانشجویان جدید، به ارائه اطلاعاتی درباره آنچه که دانشجویان می‌توانند و نمی‌توانند در رابطه با انتقاد از اسرائیل بگویند، پرداخته است.
به گفته نماینده ائتلاف دانشجویی حمایت از فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن، پنج دانشجو که در اعتراضات حامی فلسطین در سال گذشته مشارکت داشتند همچنان از ورود به دانشگاه (به جز در زمان کلاس‌ها)منع شده‌اند. این به معنای آن است که آنها نمی‌توانند به کتابخانه بروند، به مرکز چندفرهنگی که اتاق نماز در آن است، مراجعه کنند یا حتی در فروشگاه مواد غذایی خرید کنند. با توجه به اینکه دانشگاه جورج واشنگتن یکی از بزرگ‌ترین مالکین زمین در واشنگتن دی سی است، دانشجویان به طور مؤثری از بخش‌های بزرگی از شهر نیز منع شده‌اند.

سانسور زبان همراه با تلاش‌های شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برای سانسور گروه‌های دانشجویی حامی فلسطین در فضای آنلاین بوده است. این هفته، اینستاگرام حساب گروه «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» (SJP) در دانشگاه کلمبیا و همچنین شعبه دانشجویان برای عدالت در فلسطین در دانشگاه نیویورک را به طور دائمی حذف و ممنوع کرد.
با وجود تلاش‌ها برای خاموش کردن مخالفت‌ها، دانشجویان می‌گویند این زمان مناسبی برای توقف تلاش‌هایشان برای فشار به دانشگاه‌هایشان برای قرار گرفتن در سمت درست تاریخ نیست.
مونا فعال دانشجویی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس گفت: هر روزی که نسل‌کشی ادامه دارد، دلخراش است. مسئولیت ما به عنوان دانشجویان و انسان‌ها این است که به تلاش‌های خود برای پایان دادن به مشارکت دانشگاه‌های خود در سود بردن از نسل‌کشی ادامه دهیم و همچنان برای فلسطین آزاد تلاش کنیم.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب