دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آغاز فراخوان ویژه نظام پیشنهادها با موضوع ارائه خدمات بهتر به دانشجویان

آغاز فراخوان ویژه نظام پیشنهادها با موضوع ارائه خدمات بهتر به دانشجویان
رئیس دانشگاه تهران از برگزاری روزی به نام «نظام پیشنهادها» در دانشکده‌ها، دانشکدگان و ستاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران (سمات) دانشگاه تهران خبر داد و گفت: فراخوان دریافت پیشنهاد‌ها برای ارائه خدمات بهتر به دانشجویان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، رفاهی و پژوهشی صادر می‌شود.
کد خبر : 930285

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران که ۱۰ شهریور ماه با حضور اعضای هیأت رییسه دانشگاه و رؤسای کمیته‌های تخصصی نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکید بر استفاده از نظرات ذی‌نفعان دانشگاه در تصمیم‌گیری مدیریتی در دانشگاه تهران، بهره‌گیری از نظام پیشنهاد‌ها را اشاعه فرهنگ مشارکتی و همکاری دسته‌جمعی در حل مشکلات و بهبود روابط کاری و رفتار سازمانی برشمرد و گفت: نظام پیشنهاد‌ها ضمن آنکه زمینه را برای تکریم و تقدیر از منابع انسانی صاحب فکر و ایده و با کیفیت فراهم می‌سازد، روحیه مشارکت و کار تیمی را ارتقا می‌دهد و این ظرفیت را در خدمت اداره بهتر و ارتقای بهره‌وری دانشگاه تهران قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ایجاد کمیته مأموریت‌های ویژه نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران، گفت: این کمیته برای برنامه‌هایی مانند نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران، پیشنهاد‌های بسیاری دریافت کرد. کمیته مأموریت‌های ویژه نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران می‌تواند متناسب با شرایط و رویدادها، فراخوان‌های ویژه برای ارائه خدمات بهتر بدهد و از نظرات سازنده ذی‌نفعان بهره بگیرد. با توجه به شروع آغاز سال تحصیلی جدید، فراخوان شهریور ماه در زمینه بایسته‌ها و راهکار‌های ارائه خدمات بهتر در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی به دانشجویان خواهد بود.

مقیمی خاطرنشان کرد: هدف از دریافت پیشنهاد‌های ذی‌نفعان، ارتقای کیفیت خدمات است و این فراخوان‌ها می‌تواند در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، رفاهی، زیرساختی و پژوهشی باشد و به صورت موضوعی و به تناسب موقعیت‌ها می‌توان فراخوان‌های ویژه داشت.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به پیشنهاد مطرح‌شده برای برگزاری جشنواره نظام پیشنهادها، ضمن موافقت با برگزاری این جشنواره، بر اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق تبلیغات محیطی برای معرفی بیشتر نظام پیشنهاد‌ها تاکید کرد.

مقیمی همچنین با تاکید بر اهمیت کار گروهی و هم‌اندیشی، گفت: پیشنهاد‌ها معمولاً به دو صورت فردی و گروهی است. ما همیشه در کار گروهی دچار ضعف هستیم که می‌توان با برگزاری نشست‌هایی با حضور گروه‌های مختلف از جمله انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی، این جنبه از نظام پیشنهاد‌ها را تقویت کرد تا گروه‌های مختلف به طرح پیشنهاد‌های خود بپردازند و پس از بررسی، یک پیشنهاد نهایی ارائه دهند.

وی افزود: این اقدام را می‌توان در قالب روزی به نام نظام پیشنهاد‌ها در هفته مثلاً با عنوان دوشنبه‌های نظام پیشنهاد‌ها نامگذاری کرد و به طور منظم در هر هفته در دانشکده‌ها و دانشکدگان و ستاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران (سمات) برگزار نمود.

استاد تمام دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر ارائه پیشنهاد‌های گروهی، گفت: فضای نظام پیشنهاد‌ها باید یک فضای بحث باشد، نه اینکه افراد فقط نظرات خود را در سامانه ثبت کنند؛ چرا که در فضای گفت‌وگوی طرفینی و جلسات هم‌اندیشی و طوفان فکری، بحث‌ها پخته‌تر می‌شود و پیشنهاد‌های کامل‌تر و همه‌جانبه‌تری ارائه می‌گردد.

مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود بر برگزاری نشست اعضای کمیته‌های تخصصی نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران با افراد علاقه‌مند حوزه‌های مربوطه اشاره کرد و گفت: کسانی که علاقه‌مند به موضوعات کمیته‌های تخصصی هستند، می‌توانند در این جلسات حضور داشته و پیشنهاد‌های خود را مطرح کنند و یا کسی که پیشنهادی را ارائه داده است، بتواند به تبیین پیشنهاد خود در جمع تخصصی بپردازد.

احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران نیز با تاکید بر اطلاع‌رسانی و معرفی بهتر نظام پیشنهادها، گفت: برگزاری همایش نظام پیشنهاد‌ها می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد و با این همایش و معرفی بیشتر، نظام پیشنهاد‌ها در دانشگاه جایگاه پیدا می‌کند.

وی افزود: قطعاً با برگزاری این همایش و معرفی این نظام می‌توان نظر‌ها و پیشنهاد‌های بسیار سازنده‌ای از ذی‌نفعان دریافت کرد. بهترین راه برای بهره‌مندی از نظر‌های سازنده ذی‌نفعان، همین نظام پیشنهاد‌ها است.
دکتر نوحه‌گر خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی (صنفی، سیاسی، فرهنگی) و انجمن‌های علمی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند که می‌توان از ایده‌ها و دیدگاه‌های آنها برای ارائه خدمات بهتر استفاده کرد.

مبینی دهکردی، رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با تاکید بر این اینکه در نظام پیشنهاد‌ها یک دیدگاه کلان حاکم باشد، گفت: نظام پیشنهاد‌ها باید نگاه تحول‌گرا داشته باشد و بتواند پاسخ نیاز‌های حال و آینده را بدهد و حوزه‌های جدید را نیز شامل شود.

وی افزود: اگر نگاه تحول‌گرا به نظام پیشنهاد‌ها داشته باشیم در این صورت این نظام پیشنهاد‌ها می‌تواند موجب بهبود فرآیند‌های داخل دانشگاه و بهبود روابط بین جامعه و دانشگاه است.

مبینی دهکردی با اشاره به اقدامات انجام شده در دوره مدیریت فعلی دانشگاه تهران بویژه در حوزه فرهنگی، خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات معرفی و برجسته شود و اندیشه پشت این اقدامات و نتایج عملی آنان منتشر شود، می‌تواند یک الگو برای نظام دانشگاهی کشور باشد که هم هویت‌بخشی برای جامعه دانشگاهی است و هم موجب امیدآفرینی در جامعه می‌شود و نظام پیشنهاد‌ها هم می‌تواند موارد انجام‌شده را مورد واکاوی قرار دهد.

مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز بر ساختارمندی نظام پیشنهاد‌ها برای حصول نتیجه تاکید کرد.

حسین رضایی، دبیر نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران در آغاز این نشست ضمن ارائه گزارشی از پیشنهاد‌های ارسال‌شده به دبیرخانه، گفت: بیش از ۱۴۰۰ پیشنهاد به دبیرخانه ارسال شده است که پس از بررسی پیشنهاد‌های دریافتی، ۳۹۰ پیشنهاد به کمیته‌های تخصصی و ۲۳۷ پیشنهاد نیز به سایر کمیته‌ها ارجاع شد تا پس از بررسی، وارد فرایند اجرا شود.

نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران دارای کمیته‌های تخصصی دانشجویی، مأموریت‌های ویژه، فرهنگی و اجتماعی، فناوری‌های دیجیتالی، رفاهی، منابع انسانی، مالی، بودجه و سرمایه‌گذاری، بین‌الملل، عمرانی و پشتیبانی و آموزش است.

نامگذاری یک هفته به نام نظام پیشنهاد‌ها در دانشگاه تهران، حضور نمایندگان دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان در کارگروه‌های نظام پیشنهادها، ایجاد کمیته تخصصی تجاری‌سازی یافته‌های علمی در نظام پیشنهاد‌ها و سنجش پیشنهاد‌ها از منظر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از جمله پیشنهاد‌های روسای کمیته‌های تخصصی نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته