دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1403 - 03:04

کاسبی مکرون در دل جنگ

کاسبی مکرون در دل جنگ
بخشی از آنچه تحت عنوان استراتژی استمرار جنگ برای مهار روسیه از سوی غرب بیان می شود، صرفا توجیهی برای تجارت تسلیحات و سوداگری از جنگ است و فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
کد خبر : 930265

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئیس‌جمهور فرانسه همچنان به تجارت اسلحه با خون ادامه می‌دهد! امانوئل مکرون طی زمان نسبتا طولانی‌ای مه از جنگ اوکراین می‌گذرد، بار‌ها با چینش میز مذاکرات و آتش‌بس مخالفت کرده و در مقابل، بسط میدان جنگ و فرسایشی کردن آن را به مثابه یک استراتژی آشکار در دستور کار قرار داده است. 

رشد تصاعدی سود شرکت‌های امنیتی-تسلیحاتی در پاریس و دیگر نقاط فرانسه در طول جنگ اوکراین و ارتباط خاصی که میان این شرکت‌ها و کاخ الیزه وجود دارد، بیانگر عمق فاجعه‌ایست که امثال مکرون، اولاف شولتس (صدراعظم آلمان) و مقامات آمریکایی و انگلیسی در جنگ اوکراین رقم زده‌اند. 

در حقیقت، بخشی از آنچه تحت عنوان استراتژی استمرار جنگ برای مهار روسیه از سوی غرب بیان می‌شود، صرفا توجیهی برای تجارت تسلیحات و سوداگری از جنگ به سود آنهاست. 

همان گونه که اشاره شد، یکی از افرادی که در شکل‌گیری و استمرار این معادله خونین دست داشته امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه است. مکرون قصد دارد برای انجام یک سفر رسمی دو روزه به صربستان (یوگسلاوی سابق)، عازم بلگراد شود. در این سفر نه مسئلۀ نقض حقوق بشر در صربستان مطرح خواهد شد، نه نزدیکی سیاسی دولت بلگراد به دولت روسیه!

در این سفر، مکرون پیش از هر چیز صنایع بزرگ فرانسه به ویژه صنایع نظامی و انرژی این کشور را نمایندگی می‌کند. قرار است در جریان این سفر، دولت صربستان قرارداد خرید دوازده فروند جنگندۀ فرانسوی «رافال» به ارزش سه میلیارد یورو را امضاء کند. شرکت‌های فرانسوی «ونسی» و «سوئز» مدت‌هاست در صربستان فعال هستند. سفر مکرون قرار است در عین حال تسهیل‌کننده ورود صنایع انرژی فرانسه به ویژه در زمینۀ ساخت نیروگاه‌های اتمی در صربستان باشد.

با این حال، فرانسه نگران است که به دلیل نزدیکی سیاسی بلگراد و مسکو به یکدیگر، تکنولوژی جنگنده‌های «رافال» سر از روسیه درآورد. 

منابع آگاه در کاخ الیزه گفته‌اند که در قرارداد فروش رافال به صربستان بند‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از این خطر در نظر گرفته شده است ضمن این که فروش جنگنده‌های رافال ضامن انتخاب‌های سیاسی بلگراد در نزدیکی بیشتر به اروپا خواهد بود. 

صربستان از سال ٢٠١٢ نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است- امری که تاکنون به بهانه‌های گوناگون به عقب رانده شده است.

در هر حال، جامعه صربستان سفر مکرون به بلگراد را مصداق بزرگواری فرانسوی‌ها نمی‌دانند؛ چراکه قطعا در ماورای این سفر اهدافی وجود دارد که بخش اعظمی از آن برای صرب‌ها محرز است: پاریس به دنبال کاسبی در میدان جنگی است که بر ادامه آن اصرار می‌ورزد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته