دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1403 - 00:05
یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آنا:

برچسب مضر بودن به گوشت اشتباه است

برچسب مضر بودن به گوشت اشتباه است
متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت بالای گوشت در جدول ارزش غذایی، گفت: اصولاً باید به نیاز بدن برای مصرف گوشت دقت کرد و نباید برچسب مضر بودن به گوشت‌ها بزنیم.
کد خبر : 930220

کوروش جعفریان متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: خوردن به‌اندازه انواع گوشت عارضه خاصی را به دنبال ندارد اما افراد گاهی با مصرف نا‌متعارف و بیش‌ازحد آن و یا انتخاب جایگزین‌های اشتباه برای این ماده غذایی عوارضی را برای خود ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه گوشت یک ماده باارزش غذایی بوده و وجود آن در برنامه غذایی ضروری است، افزود: با مصرف گوشت می‌توان علاوه بر پروتئین بسیاری از ویتامین‌ها و املاح را از این ماده غذایی دریافت کرد، علاوه بر آن بسیاری از سلول‌ها در بدن با خوردن این ماده غذایی رشد می‌کنند.

این متخصص تغذیه در رابطه با افرادی که به جای مصرف گوشت از جایگزین‌هایی مثل سوسیس و کالباس استفاده می‌کنند، گفت: در مراحل فرآوری مواد غذایی همچون سوسیس و کالباس بسیاری از مواد مغذی گوشت از بین می‌رود و حتی خوردن آن می‌تواند برای بدن مضر باشد.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است برای پرورش  گوشت پرندگان و دام‌ها از هورمون‌ها استفاده شود و خوردن گوشت این حیوانات برای بدن مضر باشد اما اصولاً باید به نیاز بدن برای مصرف گوشت دقت کرد و نباید برچسب مضر بودن به گوشت‌ها بزنیم.

جعفریان بابیان اینکه گوشت ماهی‌، گوسفند، گاو، پرندگان و مرغ در ازجمله گوشت‌های مصرفی مردم است، توصیه کرد: افراد باید در هفته دومرتبه از گوشت ماهی استفاده کنند، چراکه یکی از منابع بسیار خوب امگا3 و املاح در گوشت ماهی پیدا می‌شود.

وی  با بیان اینکه بهترین نوع گوشت، به دلیل دارا بودن منابع سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی گوشت سفید است، ادامه داد: گوشت مرغ و دیگر پرندگان نسبت به گوشت‌های دیگر سالم‌تر و مقوی‌تر هستند و ما به مردم عزیز توصیه می‌کنیم مصرف این گوشت‌های سفید را در برنامه غذایی خود داشته باشند به‌طوری‌که از این نوع گوشت‌ها تا 5 بار در هفته نیز می‌توان مصرف داشت.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف گوشت‌های قرمز برای کودکان، نوجوانان، افراد در حال رشد و ورزشکاران اگر بیماری نداشته باشند، می‌تواند تا 4 بار در هفته باشد.

وی افزود: افرادی که درگیر بیماری‌های کلیوی، کبد چرب و غلظت خون هستند باید در مصرف این ماده غذایی دقت کنند. این افراد باید از متخصصین تغذیه مشاوره دریافت کنند تا اجازه و میزان مصرف گوشت قرمز را دریافت کنند.

جعفریان تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد خوردن گوشت قرمز نسبت به گوشت‌های دیگر می‌تواند مخاطرات بیشتری داشته باشد چراکه با مصرف گوشت قرمز بدن تری متیل آمین تولید می‌کند و این ماده اسیدی یک ریسک فاکتور برای بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که گوشت قرمز بیشتری می‌خورند در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، غلظت خون، سنگ‌های کلیوی و نقرس قرار می‌گیرند و این عدم تعادل در مصرف و افراط باعث ایجاد بیماری می‌شود.

این متخصص تغذیه در خصوص مواد مغذی و معدنی موجود در گوشت‌ها گفت: اصلی‌ترین چیزی که گوشت‌ها به بدن انسان می‌رسان،د پروتئین است و می‌توان گفت به صورت میانگین در هر 100 گرم گوشت بی 20 تا 35 گرم پروتئین وجود دارد.

وی افزود: دومین ماده‌ای که گوشت‌ می‌تواند به بدن برساند آهن است و می‌توان گفت گوشت‌ می‌تواند آهن مورد نیاز بدن انسان‌ها را به طور کامل تامین کند.همچنین گوشت در بدن روی و B12 مورد نیاز را به بدن می‌رساند.

جعفریان گفت: بساری از املاح، بیماری‌های گروه B، ویتامین‌های محلول در چربی نیز در گوشت یافت می‌شود که باید با مصرف به‌اندازه در خوردن آن میزان دریافت آنها را کنترل کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته