دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1403 - 14:06

رکورد سرمایه گذاری در توسعه فناوری صنعت هوایی زده می‌شود؟

رکورد سرمایه گذاری در توسعه فناوری صنعت هوایی زده می‌شود؟
در حالی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ازعملیات پروازی اربعین ۱۴۰۳ با رکورد جابجایی بیش از ۵۰۰ هزار زائر خبرداد که همواره صنعت هوایی کشور به دلیل برخی محدودیت‌های تحریمی با چالش کمبود سرمایه گذاری در توسعه فناوری مواجه است.
کد خبر : 930201

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به دانش‌بنیان بودن فعالیت‌های بخش هوایی و هوانوردی و بازار این حوزه با ویژگی‌ها و شرایط خاص آن، به شکل‌گیری ستاد هوایی و هوانوردی وجود دارد نگاه توسعه به صنعت هوایی کشور هرچند در موضوع افزایش ناوگان و صندلی جهت جابجایی مسافر بسیار حائز اهمیت است.

در حالی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ازعملیات پروازی اربعین ۱۴۰۳ با رکورد جابجایی بیش از ۵۰۰ هزار زائر خبرداد که همواره صنعت هوایی کشور با چالش کمبود هواپیما در برابر افزایش تقاضا مواجه است.

گسترش حمل‌ونقل هوایی بر رشد و توسعه اقتصادی کشور همواره تاثیرگذار است. صنعت هوایی به‌دلیل نیاز به تکنولوژی پیشرفته و هزینه‌های بالا در برخی کشور‌های جهان سوم از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. نکته مهم و قابل‌توجه آنکه این صنعت در کشور ایران، با دشواری‌هایی روبه‌رو است که مهمترین آن کمبود ناوگان و صندلی است.

در گام نخست رفع این چالش، مطالعات جامع با هدف برنامه ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت صنعت و اولویت بندی سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌ها در صنعت هواپیمایی کشور باید همواره با توسعه علم و افزایش فناوری در این صنعت در اولویت قرار بگیرد.

از سوی دیگربرخلاف نظر برخی از کارشناسان مبنی بر توسعه و افزایش تعداد فرودگاه‌های کشور، احداث فرودگاه جدید در کشور توجیهی ندارد. تامین ناوگان نسبت به احداث و توسعه فرودگاه‌های کشوردر اولویت است. به دلیل افزایش تقاضا در جابجایی‌های هوایی (مسافری- کالایی) باید هرچه سریعتر از سرمایه گذاری در پروژه‌های صنعت و حمل و نقل هوایی استقبال شود هرچند با شرایط فعلی تحریم‌ها چنین اقدامی بسیار سخت است.

رکورد بی سابقه عملیات پروازهای اربعین علی رغم تمامی محدودیت‌ها

با این حال محمدمحمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری امروز در مراسم قدردانی از دست اندرکاران پرواز‌های اربعین ۱۴۰۳، انجام بیش از نیم میلیون زائر در ایمنی و امنیت کامل را نشانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: عملیات بزرگ اربعین علی رغم تمامی محدودیت‌ها با رکورد بی سابقه و با رعایت ایمنی و امنیت همچنین با تلاش‌های تمامی دست اندرکاران مسئولیت پذیر در صنعت هوانوردی به اتمام رسید.

محمدی بخش در ادامه تصریح کرد: در عملیات پرواز‌های اربعین امسال ۵۲۸ هزار و ۸۲۸ زائر توسط ۴۱۷۴ پرواز جابجا شدند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰۰ مجوز پروازی در بازه زمانی اربعین حسینی صادر شده است، تاکیدکرد: تعداد پرواز‌های انجام شده در عملیات اربعین امسال نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته با رشد ۲۹ درصدی و تعداد جابه جایی مسافر با رشد ۲۸ درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه عملیات پروازی اربعین امسال از ۳۴ فرودگاه کشور انجام شده است، افزود: متوسط زمان تاخیر پرواز در بازه زمانی مذکور در حدود ۳۴ دقیقه گزارش شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته