دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1403 - 10:34
منادی مطرح کرد؛

سوء مدیریت عامل مهم خشکسالی دریاچه ارومیه

سوء مدیریت عامل مهم خشکسالی دریاچه ارومیه
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: از مهم‌ترین مشکلات استان و حتی دنیا، خشکسالی دریاچه ارومیه بوده و بخش مهمی از دلیل این خشکسالی مربوط به سوء مدیریت می‌شود.
کد خبر : 930143

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در اختتامیه همایش ملی ایده‌ها و راهکار‌های نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، اظهار کرد: نیاز به برگزاری چنین رویداد‌هایی در مراکز علمی داریم؛ زیرا دانشگاه باید به دنبال حل مسئله باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات استان و حتی دنیا، خشکسالی دریاچه ارومیه بوده که ارزش آن به اندازه نقاط تعادل دنیا مهم است، افزود: بخش مهمی از دلیل خشکسالی دریاچه مربوط به سوء مدیریت می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه که منجر به نتیجه مطلوب نشد، گفت: قرآن کریم تئوری بسیار مهمی مطرح می‌کند و می‌گوید «حیات همه‌چیز در آب است»؛ اما تا به امروز نتوانستیم با این آب، خوب و مهربانانه برخورد کنیم.

منادی با بیان اینکه تعداد ۱۰۰ سد در حوضه دریاچه ارومیه ساخته شده و حقابه دریاچه را از بین برده، عنوان کرد: روزگاری در اطراف این حوضه به میزان ۲ میلیون تن محصولات کشاورزی با مصرف ۲ میلیارد مترمکعب آب تولید می‌شد؛ اما آذربایجان غربی به یک‌باره میزان تولیدات این حوضه را ۱۰ میلیون تن و مصرف آب را ۱۰ میلیارد مترمکعب افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و دشت تبریز نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری صنایع است، بیان کرد: رئیس دولت چهاردهم که پیش از این نماینده مردم تبریز بوده، نسبت به مشکلات این منطقه و به‌ویژه دریاچه ارومیه آگاه است و امیدواریم اقدامات اساسی در راستای حل این مشکل انجام بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب